Blitzabeths undervannsverden

Vakre små sneglehuslekere fra Tanganyika. Har 5 voksene eksemplarer.2 hanner og 3 hoer. De leker jevnlig og nå har det ene paret yngel som de passer på med livet som innsats.//akvaforum.no/profile.cfm?id=1801]e[/URL][/URL]
definitivt min favoritt sneglehusleker nydelige
Ja de er vakre Nå fant vi ut at hoe nr. 2 har yngel i sneglehuset sitt og hoe 3 er meget aggressiv når noen nærmer seg hennes hus så da er det noe på gang der og
Utrolig kult det der, at de instinktivt tar bolig i tomme sneglehus og bruker dem på den måten Snakk om å finne sin nisje i naturen

En flott art.
Skulle jeg mot alle solemerker slå meg helt vrang en dag (hehe) og sette opp noe annet enn et sør-amerikansk kar, så måtte det blitt Tanganyika, og helst sneglehuslekere som f.eks. den du har eller L. stappersi

PS!
Snur de sneglehusene selv slik de vil ha dem, eller legger vi (akvaristene) sneglehusene riktig vei for dem når vi innreder et slikt kar?
Sneglehusene danderes av oss mennesker Setter de litt ned i sanda.Fisken renser selv skjellet for sand og skyver bort sand rundt skjellet med hele kroppen.Utrolig kult å se på. Jeg har Brogårdsand 0,1-0,7 mm. Perfekt for Tanganyikaene mine
Noen skjell har jeg kjøpt,men det ble det slutt på når jeg fant akkurat like skjell på en strand i Moss:P
Heisann!
Fint med en tråd om ny sort fisk,har ikke visst noe om denne ,men det blir straks mer spennende når noen forteller om liv og levned.Står i fiskebasen at den blir 7cm lang,er det først etter oppnådd lengd at den leker?

Står også nei om gruppe eller par (fiskebasen),blir avogtil forvirra på det der,for i profilen din står det at du har 5 av desse.Er det fordi du har stort akv at du kan ha så mange/få?

Er kanskje mange dumme spm,men jeg er ikke god på og søke info om fisk,og har holdt meg til basen her for å finne det mest grunnleggende.Gjennom linker i andres tråder,har jeg funnet masse info,og det er stor hjelp i det.

Nå er jeg spent på hvordan det går med yngelen og om du får reg oppdrett

mvh

Mona; meleagris og stappersii er samme art, eller- jeg mener bestemt at det er det, og alt jeg finner av info tilsier det. Men de står som to ulike arter i basen mener jeg. Lang historie

De snur sneglehusene selv.

Og som vibsi sier; dette er definitivt min favoritt!! Dahls i Moss har noen nydelige eksemplarer inne nå..
vi har også noen meleagriser gående i kjøtt eter karet vårt.. kul fisk.. utolig hissig liten tøff sak.


Fantastisk liten morsom fisk ja.
En liten fisk med STOR individuell personlighet, har hatt L. meleagris før også. Men etter vi kvittet oss med de så ble savnet for stort. Så nå er vi tilbake til disse små sjarmørene, noe også jentungene i huset setter stor pris på.

Disse sneglehuslekerne er perfekt for folk som vil ha fisk som viser seg,graver litt gjør den, men kun for å "dandere" skjellene sine. Den er en artig liten fisk som virkelig er morsom å ha i et artskar.

Min erfaring med L. meleagris er at den er hardfør,lite sykdommer (hvis du får tak i friske eksemplarer selvfølgelig)
De yngler hyppig i skjellene sine hvis forutsetningene er der, bla vannkvaliteten bør være riktig ettersom dette er en Tanganyika ciklide. Ph bør være over 8, gjerne rundt 8,5 og opp til 9. GH rundt 10-15 og KH rundt ca det samme som GH.
Altså ganske hardt vann i forhold til andre fisker, dette gjelder også for Malawi.

Fisken er liten, voksne hanner rundt 5,5cm hunnen ca 1-1,5cm kortere, men ikke la deg lure av størrelsen. Det er en liten tøffing som ikke går av veien for å forsvare seg eller avkommet sitt med livet som innsats. De er superforeldre som passer avkommet sitt uansett hva som måtte forstyrre eller true dem. Jeg har blitt angrepet av mamman som har avkom hvis jeg ex. slamsuger i nærheten av avkommet eller kommer for nærme med handen ved skjellet hennes. NO FEAR er rette betegnelsen på denne lille tøffingen.

Video av siste kull, og bilde av pappa meleagris, en skikkelig Don Joan
Hvis dere går inn å ser på vår(BioStar er gubben min 325 liter så har vi Tanganyika biotopen der. Det går bra med 5 stk for de har god plass.Stedet der skjellene er satt ned er åpen uten steiner rundt.Den delen med lavastein på andre siden av karet,holder leleupiene og calvusen til. Nærmer de seg området med meleagrisene,så ere bank å få! Men ingen av artene sloss slik at det har blitt skader på noen fisk. Jeg og har fått juling av disse små trollene...hehe..nærmer du deg skjellet til hoene,så klyper de tak i handa di!:P Eksemplarene er kjøpt hos Dahls dyrerike og jeg må si jeg er meget imponert av gutta og deres kunnskaper. Thor er et vandrende leksikon og skal du handle der må du ha god tid.Hehe! Lurer du på en art så får du fullt foredrag inkludert latinske navn og verdensdel osv osv...Og han har utrolig mange arter inne.
det er bra at det er mye kunnskap i noen butikker ,flertallet er det heller stor mangel på kunnskp dessverre. har erfart det både ved kjøp og hørt hva de har sagt. og gått deri fra meget rystet over hvor lite/ingen peilling enkelte har.
For meg er det viktig å få god service i butikker. Jeg gikk rett ut av en zoobutikk her forrige dagen.Jeg ble så grinete. God service for meg er når ansatte kommer bort å spør om de kan hjelpe med noe.Her i denne butikken satt vedkommende i telefonen når jeg kom inn og når hun var ferdig begynnte hun å rydde i varer som var kommet inn.Fullstendig ignorerte meg.Da ble jeg så provosert at jeg gikk rett ut av butikken ja.
helt enig med deg der ja.. service er det viktigste uten tvil.
Lurer på hvordan det hadde gått å flytte mor og barn til et eget kar? Ser nå at yngelen står i fare for å bli spist av calvusene og leleupiene. Idag snappet en leleupi til seg et par små Noen forslag her folkens?
stikke håpnden nedi til de der blod sugne monstrene der hehe nei takk hehe kan jo risikere og få armen bitt av jo. hmm nei ikke lett og si.. uten og ha prøvd noe slikt før da.
Hihi! Det gjør ikke så ille vondt da:P Men du kjenner at det er en utrolig kraft i de småtassene
Som dere ser har jeg fått skiftet navn på tråden min.Dette for at jeg driver jo med litt mer enn bare meleagris da Noen her har kanskje fulgt med på tråden min på NA?
Jeg er ingen ekspert innen denne hobbyen og lærer noe nytt hver dag.
Mye har skjedd i ankva verden min og siste nytt herfra er at vi har bestemt oss for å avvikle tanga karet og kjøre sa biotop i 325 literen. Alle tanganyikaciklidene er derfor tilsalgs eller jeg bytter de i noe. Ønsker meg noen spennende ciklider med litt størrelse på:P
Kulefiskene våre har fått ny hjem idag i 180 literen.Det blir bra
Ja her har det ikke vært mye liv i tråden:/ Må skjerpe meg der kanskje. Jeg er så kry idag. Jeg vant fotokonkranssen med bildet av Rotor! takk til de som stemte meg frem.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap