- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Prosjekt innebygget akvarie: planleggingsfase
Prosjekt innebygget akvarie: planleggingsfase
Vi skal pusse opp hovedetasjen i vår, og i den forbindelse har vi begynt å tenke på å bygge inn et akvarie i en vegg. Området som skal pusses opp inbefatter stue og kjøkken, og det blir da stua som får akvariet.
Vi skal ikke utføre dette før om et år, dvs våren/someren 2010, men planlegging er halve moroa, så derfor skriver jeg her nå. Dette blir da planleggingstråden, som enten kommer til å fortsette i en byggetråd, eller legges død hvis prosjektet ikke blir noe av.
Vurderer følgende størelse: 375liter, 150x50x50 cm
Rommet bak kommer til å være i tilknytning til et bad og tilpasses akvarie behovet. Dvs spring og vask vil være tilgjengelig her. En halvautomatisk vannbytteløsning må på plass.
Innvendig utforming, planter og fiske sammensetning er ikke vurdert enda.
Ønsker å ha mulighet for å bruke det som saltvannsakvare, men tenker ferskvann sålangt. Helglass er i allefall krav.
Som ferskvann ønsker jeg et fordig planteliv, så lys må ta høyde for dette.
Trenger litt råd og vink som kan føre opp i et prisestimat for dette.
Da tenker jeg akvarie og teknisk-utstyr og ikke byggteknisk.
Hvaslags filter / filtre vil være anbefalt? f.eks Eheim 2076?
Hvor stor varmekolbe? f.eks 200w jäger?
Og ikke minst lystopp? Hvor mye lys og hvilken topp? T5 / T8 / 2stk / 4stk?
Er størrelsen passende? (selvom jeg skjønner det er personavhengig)
Legger ved et bilde av 3d-modell av rommet slik jeg ser for meg akvariet plassert.
Vi skal ikke utføre dette før om et år, dvs våren/someren 2010, men planlegging er halve moroa, så derfor skriver jeg her nå. Dette blir da planleggingstråden, som enten kommer til å fortsette i en byggetråd, eller legges død hvis prosjektet ikke blir noe av.
Vurderer følgende størelse: 375liter, 150x50x50 cm
Rommet bak kommer til å være i tilknytning til et bad og tilpasses akvarie behovet. Dvs spring og vask vil være tilgjengelig her. En halvautomatisk vannbytteløsning må på plass.
Innvendig utforming, planter og fiske sammensetning er ikke vurdert enda.
Ønsker å ha mulighet for å bruke det som saltvannsakvare, men tenker ferskvann sålangt. Helglass er i allefall krav.
Som ferskvann ønsker jeg et fordig planteliv, så lys må ta høyde for dette.
Trenger litt råd og vink som kan føre opp i et prisestimat for dette.
Da tenker jeg akvarie og teknisk-utstyr og ikke byggteknisk.
Hvaslags filter / filtre vil være anbefalt? f.eks Eheim 2076?
Hvor stor varmekolbe? f.eks 200w jäger?
Og ikke minst lystopp? Hvor mye lys og hvilken topp? T5 / T8 / 2stk / 4stk?
Er størrelsen passende? (selvom jeg skjønner det er personavhengig)
Legger ved et bilde av 3d-modell av rommet slik jeg ser for meg akvariet plassert.
Postet 21.05.09 kl 21:51
Hei
300w jæger kolbe fluval fx5 pumpe og t5 belysning ville jeg hatt.
Postet 21.05.09 kl 22:05
Start med bæringa i gulvet. Er det noen hensyn du må ta her? Sett inn et så stort kar som mulig. Støydemp veggene og sett inn ei dør inn til rommet. Ventilasjon er også en fordel.
Våtromsbelegg og eventuelt en sluk er uvurderlig.
Vann inn i rommet for automatisk vannbytte. Eventuelt osmosevann til saltvann.
Lys, mest lys med minst varme er LED. T5 eller HQI er å foretrekke hvis du senere skal over på saltvann.
Dropp filter og bygg overrenning i akvariet og en med stor og god sump. Dette både for å få maksimalt ut av ferskvannskarret og ikke minst mht saltvann. Her får du plass til varmekolber, CO2 reaktor osv. Fyll opp sumpen med filtermatter, efi mec eller subsrat, bioboller osv.
Skal du senere ha saltvann har du plass til skummer og alle de andre dupeditter du trenge eller ønsker.
Våtromsbelegg og eventuelt en sluk er uvurderlig.
Vann inn i rommet for automatisk vannbytte. Eventuelt osmosevann til saltvann.
Lys, mest lys med minst varme er LED. T5 eller HQI er å foretrekke hvis du senere skal over på saltvann.
Dropp filter og bygg overrenning i akvariet og en med stor og god sump. Dette både for å få maksimalt ut av ferskvannskarret og ikke minst mht saltvann. Her får du plass til varmekolber, CO2 reaktor osv. Fyll opp sumpen med filtermatter, efi mec eller subsrat, bioboller osv.
Skal du senere ha saltvann har du plass til skummer og alle de andre dupeditter du trenge eller ønsker.
Postet 21.05.09 kl 22:51
Har tenkt mye på bæringa, da det ikke er vegg rett under. Skal gå igjenom det med noen som kan det, og bygge slik at det tas høyde for vekta.
Rommet kommer til å få dør, og ventiasjon er påtenkt.
Men våtromsbelegg og sluk? Ser jo fordelen av at man skaper en vann-siker sone, men trodde kanskje ikke jeg måtte gå så langt. Blir fort en kostbar affere det her. Hehe. Men skal man først gjøre det, så er det greit å gjøre det best mulig, og ikke minst varig.
Når det gjelder sump / filter. Trodde overrenning var forbeholdt saltvann jeg. Da er det jo overflatevannet som taes ut, og man vil få mindre sirkulasjon i vannet. Eller? Og da kommer behovet for sirkulasjonspumper inn i tillegg. Jeg kjenner til hvordan og hvorfor dette gjøres på saltvann og prinsippene der, men klarer ikke helt å videreføre det til ferskvann. Det som jeg ser som den store fordelen er å få flyttet alt teknisk ut av akvariet. Endel å vurdere fra og til her skjønner jeg.
Rommet kommer til å få dør, og ventiasjon er påtenkt.
Men våtromsbelegg og sluk? Ser jo fordelen av at man skaper en vann-siker sone, men trodde kanskje ikke jeg måtte gå så langt. Blir fort en kostbar affere det her. Hehe. Men skal man først gjøre det, så er det greit å gjøre det best mulig, og ikke minst varig.
Når det gjelder sump / filter. Trodde overrenning var forbeholdt saltvann jeg. Da er det jo overflatevannet som taes ut, og man vil få mindre sirkulasjon i vannet. Eller? Og da kommer behovet for sirkulasjonspumper inn i tillegg. Jeg kjenner til hvordan og hvorfor dette gjøres på saltvann og prinsippene der, men klarer ikke helt å videreføre det til ferskvann. Det som jeg ser som den store fordelen er å få flyttet alt teknisk ut av akvariet. Endel å vurdere fra og til her skjønner jeg.
Postet 22.05.09 kl 07:43
For det første, hvis ikke gulvet ditt tåler et karr på 450 kilo+/-, bør du flytte derfra så fort som mulig.
Led belysning til dette karret vil koste flere tusen kroner, bare tull, kjøp T5-armatur. I et plantekarr med Co2-tilførsel regner man ca 0,5w per liter vann. Litt varme fra armaturet gjør ingenting, kanskje du t.o.m. slipper å ha en stygg varmekolbe i karret? Mye hysteri rundt dette med varmen i akvarievann, rundt 25 Celcius vil det være, de fleste har jo en romtemp. på rundt 23 i stua uansett.
Eheim 2028 eller Eheim 2078 electronic ville jeg gått for når det gjelder filtrering. Fluval bråker som en hel fabrikk.
Hvis du planlegger saltvann på sikt er det kanskje lurt med sump, det vil jo være en smart løsning for "lufting" av tappevannet til ferskvann også, men ingen nødvendighet.
Dette trenger ikke bli dyrt, kjøp spesialbestillt glasskarr uten forsterkninger, for å slippe stygge lister. I denne størrelsen må du derfor ha 12mm glass, ca 4.000,- hos www.aquamanias.no. Vanlig standard koster jo under 3.000,-
Led belysning til dette karret vil koste flere tusen kroner, bare tull, kjøp T5-armatur. I et plantekarr med Co2-tilførsel regner man ca 0,5w per liter vann. Litt varme fra armaturet gjør ingenting, kanskje du t.o.m. slipper å ha en stygg varmekolbe i karret? Mye hysteri rundt dette med varmen i akvarievann, rundt 25 Celcius vil det være, de fleste har jo en romtemp. på rundt 23 i stua uansett.
Eheim 2028 eller Eheim 2078 electronic ville jeg gått for når det gjelder filtrering. Fluval bråker som en hel fabrikk.
Hvis du planlegger saltvann på sikt er det kanskje lurt med sump, det vil jo være en smart løsning for "lufting" av tappevannet til ferskvann også, men ingen nødvendighet.
Dette trenger ikke bli dyrt, kjøp spesialbestillt glasskarr uten forsterkninger, for å slippe stygge lister. I denne størrelsen må du derfor ha 12mm glass, ca 4.000,- hos www.aquamanias.no. Vanlig standard koster jo under 3.000,-
Postet 22.05.09 kl 09:35
Postet 22.05.09 kl 09:51
Størrelsen må vi nok diskutere litt før vi spikrer ja. Større er jo mer moro og mere muligheter, men også større kostnad og mere arbeid. Men som tidligere sagt må en hel-/halv-automatisk vannskifteløsning på plass. Så da blir arbeidet minimalisert.
Her er jo et akvarie som er i målene jeg tenkte, 375liter (webzoo.net)
Hvis jeg går opp 10cm i hver retning, får jeg 580 liter (webzoo.net)
Har som på bildet, tenkt å plassere det på hjørnet, med en langside og en kortside synlig.
Hva mener du med "uten forsterkninger for å slippe stygge lister"?
Du mener da å gå opp i glasstykkelse for å slippe forsterkning i akvariet? Og med lister tenker du da innrammingen mellom vegg og akvarie? Jeg så i allefall for meg å bruke list rundt akvariet, utenpåliggende med ca 1 cm overlapp.
Her er jo et akvarie som er i målene jeg tenkte, 375liter (webzoo.net)
Hvis jeg går opp 10cm i hver retning, får jeg 580 liter (webzoo.net)
Har som på bildet, tenkt å plassere det på hjørnet, med en langside og en kortside synlig.
Christian MørkDette trenger ikke bli dyrt, kjøp spesialbestillt glasskarr uten forsterkninger, for å slippe stygge lister.
Hva mener du med "uten forsterkninger for å slippe stygge lister"?
Du mener da å gå opp i glasstykkelse for å slippe forsterkning i akvariet? Og med lister tenker du da innrammingen mellom vegg og akvarie? Jeg så i allefall for meg å bruke list rundt akvariet, utenpåliggende med ca 1 cm overlapp.
Postet 22.05.09 kl 10:44
Med stygge lister mener jeg forsterkningene, du vil få en sort stripe øverst på karret, foran og bak + tverrforsterkning. Men, dette er selvfølgelig en smaksak, personlig liker jeg transparente fuger uten forsterkninger. =)
Hvis du har plass til større karr, ville jeg nok også kjøpt det største du har mulighet for, det vil du aldri angre på.
Hvis du har plass til større karr, ville jeg nok også kjøpt det største du har mulighet for, det vil du aldri angre på.
Postet 22.05.09 kl 12:39
På 240 litern i dag så er det sorte fuger og forsterkning på langsidene. Har ikke tenkt over at sorte fuger har vært skjemmende. Men de er da bare synlig i hjørnene. Forsterkningen blir skjult av lystoppen går nedover akvariet på utsiden.
Tenke på noe tilsvarene på det innebyggde, hvor forsterkningen skjules av utvendig listing.
Men hvis man slipper forsterkning ved å gå opp i glastykkelse så er det noe jeg må vurdere.
Tenke på noe tilsvarene på det innebyggde, hvor forsterkningen skjules av utvendig listing.
Men hvis man slipper forsterkning ved å gå opp i glastykkelse så er det noe jeg må vurdere.
Postet 22.05.09 kl 13:22
Christian MørkMed stygge lister mener jeg forsterkningene, du vil få en sort stripe øverst på karret, foran og bak + tverrforsterkning.
Skal du ha et stort kar uten avstivning blir prisen fort noe uoverkommelig. Både rammekar og helglasskar har en betydelig redusksjon av glasstykkelse og dermed pris nettopp pga av ramma og / eller avstivningene. I tillegg skal du bygge inn karret og da kan skule både toppen og bunnen bak veggen.
Christian Mørk, personlig liker jeg transparente fuger uten forsterkninger.
Når det gjelder farge på silikon er det de som hevder hardnakket at det eneste dugende til saltvann er sort, da det ellers vil vokse kalkalger i fugene.
Christian MørkMye hysteri rundt dette med varmen i akvarievann, rundt 25 Celcius vil det være, de fleste har jo en romtemp. på rundt 23 i stua uansett.
Er nok dessverre ikke ening med deg i dette. Det er vel en kjensgjerning at i de fleste hus blir temperaturen noe høyere på sommeren. Når du da i tillegg bygger inn akvariet og setter f eks slik du sier det 0,5 watt med lys over en 375 liter som skulle bli 4x 54 watt T5 rør avgir disse relativt mye varm da mesteparten av energien faktisk omdannes til varme. Sett du da i tillegg inn en stor pumpe kan jeg love deg at du vil få problemer med temperatur i karret. Det hjelper heller ikke spesielt mye med ventilasjon når ute temperaturen nærmer seg 30 grader.
Nå er vel lys den desidert dyrest komponenten uansett hva du velger å bruke. Prisen på HQI og LED begynner å bli noe mer behagelig og kan i enkelte tilfeller konkurer med både T5 og T8. Når du trenger under 50 watt LED lys for å få samme mengde lumen som f eks 150 -250 HQI, sier det seg selv at her er det både mye energi og dermed varme du slipper å forholde deg til. Når du da i tillegg skal skifte ut T5 rør ca hver 6 mnd (1000 til 3000 kr pr år for 4 x 54 watt T5), HQI hver 9 mnd (1000 til 2000 for 2x150 watt HQI) og LED (ca 4000 kr 2x 48 watt LED) som varer ca 5 år er det vel liten grunn til å ikke kaste et blikk på LED. I tillegg slipper du kanskje å kjøpe en kjøler.Christian MørkLed belysning til dette karret vil koste flere tusen kroner, bare tull, kjøp T5-armatur.
Tror ikke det er så mange som planlegger saltvann uten sump, og sump blir også mere vanlig innenfor ferskvanns akvaristikken. Se f eks på Eheim sine nye butikkreoler som leveres med sump. Sirkulasjon kan du lage ved enten en returpumpe fra sumpen, eller ved hjelp av streamer, powerhead el. Du får mye sump, filtermatriale og pumper for det du må betale for en stor eheim utvendig filter. I tillegg kan du bruke dette både på fersk / saltvann.Christian MørkHvis du planlegger saltvann på sikt er det kanskje lurt med sump, det vil jo være en smart løsning for "lufting" av tappevannet til ferskvann også, men ingen nødvendighet.
Postet 22.05.09 kl 17:28
Interresant å se de forskjellige meningene som kommer frem her. Karet kommer jo til å være åpent på alle fire kanter, da baksiden står inne på en egen "akvarie-bod". Så ser ikke helt hvorfor det skulle bli forferdelig mye varmere enn i et vanlig frittstående akvarie. Men selvsagt, lys avgir alltid mere varme enn man skulle ønske. Har arcondition i tilfelle ekstrem varme men her på nordvestlandet blir det skjelden like varmt som på østlandet. Er på litt gyngende grunn her da jeg ikke har utført liknende prosjekt tidligere, så alle råd er gode råd.
Veldig interresant det her med LED-lys, men finner veldig lite informasjon på norske fora om dette. Er LED lys virkelig egnet til akvarie bruk? Har alltid trodd at LED hadde begrenset spektralkurve, og dervmed ikke like egnet. Men det jeg har lest sålangt viser jo at det er akvarier i drift med dette.
Er det for det meste DIY løsninger, eller fines det ferdige armaturer som med vanlig lys? Isåfall hvor kjøper man slikt fra og hvor ligger prisen?
Virker som at en armatur for ferskvann ikke egner seg til saltvann og visa-versa pga krav til farge-temperatur. Ved bruk av vanlig T5 bytter man vel bare rør, mens ved bruk av LED bytter man sannsynligvis hele armaturen, eller er jeg helt på viddene?
Hvis noen har linker til egnede steder å lese seg opp å bruk av LED lys i akvarier så hadde det vært topp.
Veldig interresant det her med LED-lys, men finner veldig lite informasjon på norske fora om dette. Er LED lys virkelig egnet til akvarie bruk? Har alltid trodd at LED hadde begrenset spektralkurve, og dervmed ikke like egnet. Men det jeg har lest sålangt viser jo at det er akvarier i drift med dette.
Er det for det meste DIY løsninger, eller fines det ferdige armaturer som med vanlig lys? Isåfall hvor kjøper man slikt fra og hvor ligger prisen?
Virker som at en armatur for ferskvann ikke egner seg til saltvann og visa-versa pga krav til farge-temperatur. Ved bruk av vanlig T5 bytter man vel bare rør, mens ved bruk av LED bytter man sannsynligvis hele armaturen, eller er jeg helt på viddene?
Hvis noen har linker til egnede steder å lese seg opp å bruk av LED lys i akvarier så hadde det vært topp.
Postet 22.05.09 kl 20:04
Postet 23.05.09 kl 14:30
Skattepengene
Vet ikke om dette er greit men fikk lyst å slenge mitt planlagte kar inn i tråden. Ikke et forsøk på å kapre tråden.
Når jeg leste begynnelsen av denne tråden så begynte jeg å bli usikker på dette med bæring i gulvet, så jeg sjekket. Et bjelkelag skal fint tåle 500 kg, er jo ikke mer vekt en at 5 røsslige karer står på samme plass. Tar forbehold om at det er en vegg i nærheten under gulvet. Når man bygger hus kan man finne på å legge sponplatepaller oppå gulvet. Dette blir ofte en vekt på over 2000 kg.
Det som er viktig er å la evt parkett/laminat kunne bevege seg under akvariet, kanskje med et teppe el. Dette for å forhindre at parketten ikke sprekker.
Flytter snart i ny bolig og har bestemt oss for å lage et nytt akvarium.
Dette blir et rom deler akvarium med hjemmelaget kabinett.
Tenkte å bruke et HMF filter på høyre side av karet og den siden blir jeg å dekke til med møbelet, utløpet tenkte jeg strekke til venstre side av karet. Tror dere det vil fungere?
Planlagt oppstart av kar er etter ferien. Karet satser jeg på å finne i danmark i sommer.
Scalare Corydoras og noen dvergciklider samt Ancistrus
Når jeg leste begynnelsen av denne tråden så begynte jeg å bli usikker på dette med bæring i gulvet, så jeg sjekket. Et bjelkelag skal fint tåle 500 kg, er jo ikke mer vekt en at 5 røsslige karer står på samme plass. Tar forbehold om at det er en vegg i nærheten under gulvet. Når man bygger hus kan man finne på å legge sponplatepaller oppå gulvet. Dette blir ofte en vekt på over 2000 kg.
Det som er viktig er å la evt parkett/laminat kunne bevege seg under akvariet, kanskje med et teppe el. Dette for å forhindre at parketten ikke sprekker.
Flytter snart i ny bolig og har bestemt oss for å lage et nytt akvarium.
Dette blir et rom deler akvarium med hjemmelaget kabinett.
Tenkte å bruke et HMF filter på høyre side av karet og den siden blir jeg å dekke til med møbelet, utløpet tenkte jeg strekke til venstre side av karet. Tror dere det vil fungere?
Planlagt oppstart av kar er etter ferien. Karet satser jeg på å finne i danmark i sommer.
Scalare Corydoras og noen dvergciklider samt Ancistrus
Postet 23.05.09 kl 14:31
Nils Vollstad[QUOTE=Christian Mørk]Med stygge lister mener jeg forsterkningene, du vil få en sort stripe øverst på karret, foran og bak + tverrforsterkning.
Skal du ha et stort kar uten avstivning blir prisen fort noe uoverkommelig. Både rammekar og helglasskar har en betydelig redusksjon av glasstykkelse og dermed pris nettopp pga av ramma og / eller avstivningene. I tillegg skal du bygge inn karret og da kan skule både toppen og bunnen bak veggen.
Aquamanias har ekstremt gode priser på spesialbygde karr, bare noen hundrelapper ekstra.
Christian Mørk, personlig liker jeg transparente fuger uten forsterkninger.
Nils VollstadNår det gjelder farge på silikon er det de som hevder hardnakket at det eneste dugende til saltvann er sort, da det ellers vil vokse kalkalger i fugene.
Det er mulig at sort er best på saltvann, aldri hatt saltvann. Nå er det vel først og fremst ferskvann som er tema her?
Christian MørkMye hysteri rundt dette med varmen i akvarievann, rundt 25 Celcius vil det være, de fleste har jo en romtemp. på rundt 23 i stua uansett.
Nils VollstadEr nok dessverre ikke ening med deg i dette. Det er vel en kjensgjerning at i de fleste hus blir temperaturen noe høyere på sommeren. Når du da i tillegg bygger inn akvariet og setter f eks slik du sier det 0,5 watt med lys over en 375 liter som skulle bli 4x 54 watt T5 rør avgir disse relativt mye varm da mesteparten av energien faktisk omdannes til varme. Sett du da i tillegg inn en stor pumpe kan jeg love deg at du vil få problemer med temperatur i karret. Det hjelper heller ikke spesielt mye med ventilasjon når ute temperaturen nærmer seg 30 grader.
Nå skal jo ikke karret stå inne i veggen, det står jo i rommet ved siden av, og T5 avgir ingen ekstrem varme. En mulighet er å kjøpe et armatur som henger over karret, for å slippe både varme og tett overflate. Og det er svært få fisk som ikke tåler varme på 25-28grader i en uke eller to. Og de fleste hus får ikke så høye temperaturer innendørs.
Christian MørkLed belysning til dette karret vil koste flere tusen kroner, bare tull, kjøp T5-armatur.
Nils VollstadNå er vel lys den desidert dyrest komponenten uansett hva du velger å bruke. Prisen på HQI og LED begynner å bli noe mer behagelig og kan i enkelte tilfeller konkurer med både T5 og T8. Når du trenger under 50 watt LED lys for å få samme mengde lumen som f eks 150 -250 HQI, sier det seg selv at her er det både mye energi og dermed varme du slipper å forholde deg til. Når du da i tillegg skal skifte ut T5 rør ca hver 6 mnd (1000 til 3000 kr pr år for 4 x 54 watt T5), HQI hver 9 mnd (1000 til 2000 for 2x150 watt HQI) og LED (ca 4000 kr 2x 48 watt LED) som varer ca 5 år er det vel liten grunn til å ikke kaste et blikk på LED. I tillegg slipper du kanskje å kjøpe en kjøler.
LED er selvfølgelig interressant, men de seriøse leverandørene av LED er fremdeles altfor for dyre. Skal du f.eks. kjøpe fra solaris, vil det koste fra 15.000,- og oppover.
Christian MørkHvis du planlegger saltvann på sikt er det kanskje lurt med sump, det vil jo være en smart løsning for "lufting" av tappevannet til ferskvann også, men ingen nødvendighet.
Nils VollstadTror ikke det er så mange som planlegger saltvann uten sump
Selvfølgelig, men nå er det vel ingen umiddelbare planer om saltvann her?
Nils Vollstad, og sump blir også mere vanlig innenfor ferskvanns akvaristikken. Se f eks på Eheim sine nye butikkreoler som leveres med sump. Sirkulasjon kan du lage ved enten en returpumpe fra sumpen, eller ved hjelp av streamer, powerhead el. Du får mye sump, filtermatriale og pumper for det du må betale for en stor eheim utvendig filter. I tillegg kan du bruke dette både på fersk / saltvann.
Sump er alltid bra, men hvis man ikke har planer om saltvann er det ingen nødvendighet!
Postet 23.05.09 kl 14:47
LokeguttenVet ikke om dette er greit men fikk lyst å slenge mitt planlagte kar inn i tråden. Ikke et forsøk på å kapre tråden.
Helt greit at du slenger deg med på denne tråden.
Sjekk ut denne tråden, en som netopp har bygget inn et akvarie i en rom deler / bar. Merk deg de problemene som der oppstod pga varme. Siden du planlegger å ha tre sider fri (hvis jeg fostår tegninga riktig), vil nok ikke dette være et stort problem.
Postet 23.05.09 kl 15:32
Christian, trådstarter sier i sitt første innlegg; Ønsker å ha mulighet for å bruke det som saltvannsakvarium, men tenker ferskvann sålangt.
Jeg er helt ening med deg at skal du bare ha et ferskvannsakvariere kan det gjøres enkelt, men poenget med å gi råd om løsninger der Tomas skal kunne enkelt endre fra ferskvann til saltvann er fordi han etterspør dette. Det er noen som bruker utvendige filtre f eks Eheim på saltvann, men dette er ikke helt enkelt.
Når det gjelder problematikken med varme kan du lese bl a denne tråden. Termodynamikkens grunnsetning og første lov (bevaringsloven) er at energi og materie forsvinner ikke, men omdannes. Dermed vil den energien du tilfører lysene, uansett om dette er glødepærer, T5 eller LED det meste av engien bli omformet til varme. Forskjellen er virkningsgraden målt i lumen, og her er T5, HQi og LED de som jeg ser er de mest effektive. Om noen år tror jeg at det er like utenkelig med med lysrør eller metallhalogen i akvariesammenheng som det er nå å bruke glødelamper.
De fleste ferskvannsfisker tåler i en kortere periode temperaturer på 32 grader, men dette kan ha katastrofale følger i rev akvarium.
Når jeg nevner sump i saltvanns sammenhenger er dette nesten uunnværlig og slik jeg ser det, alt for lite brukt i ferskvann sammenhenger. Fordelen med en sump på f eks 30 -50 % av vannvolumet til hovedakvariet der du bruker f eks 20 - 40 % til filtermasse vil være med på gi deg et enormt biologisk filter kontra selv et meget stort utvendig filter. Setter du inn f eks et gammelt 200 liters akvarium som sump kan du uten problemer for eksempel bruke 100 liter til filter, i motsetning til Eheim 2028 som har 6 liter filtervolum.
Når det gjelder LED finnes det rimeligere løsninger enn de prisene som du nevner her, Christian. Her og her har du to norske tråder om dette, og her en engelsk. Komponenter finner du blant annet på ebay.
Husker jeg ikke helt feil leveres f eks Basic 540L helglass akvarium fra Aquamanias i 12 mm glass. Det skulle forbause meg om dette bare ville koste noen hundre kroner mere å få det levert i f eks 15 mm glass for å slippe avstivninger .
Jeg er helt ening med deg at skal du bare ha et ferskvannsakvariere kan det gjøres enkelt, men poenget med å gi råd om løsninger der Tomas skal kunne enkelt endre fra ferskvann til saltvann er fordi han etterspør dette. Det er noen som bruker utvendige filtre f eks Eheim på saltvann, men dette er ikke helt enkelt.
Når det gjelder problematikken med varme kan du lese bl a denne tråden. Termodynamikkens grunnsetning og første lov (bevaringsloven) er at energi og materie forsvinner ikke, men omdannes. Dermed vil den energien du tilfører lysene, uansett om dette er glødepærer, T5 eller LED det meste av engien bli omformet til varme. Forskjellen er virkningsgraden målt i lumen, og her er T5, HQi og LED de som jeg ser er de mest effektive. Om noen år tror jeg at det er like utenkelig med med lysrør eller metallhalogen i akvariesammenheng som det er nå å bruke glødelamper.
De fleste ferskvannsfisker tåler i en kortere periode temperaturer på 32 grader, men dette kan ha katastrofale følger i rev akvarium.
Når jeg nevner sump i saltvanns sammenhenger er dette nesten uunnværlig og slik jeg ser det, alt for lite brukt i ferskvann sammenhenger. Fordelen med en sump på f eks 30 -50 % av vannvolumet til hovedakvariet der du bruker f eks 20 - 40 % til filtermasse vil være med på gi deg et enormt biologisk filter kontra selv et meget stort utvendig filter. Setter du inn f eks et gammelt 200 liters akvarium som sump kan du uten problemer for eksempel bruke 100 liter til filter, i motsetning til Eheim 2028 som har 6 liter filtervolum.
Når det gjelder LED finnes det rimeligere løsninger enn de prisene som du nevner her, Christian. Her og her har du to norske tråder om dette, og her en engelsk. Komponenter finner du blant annet på ebay.
Husker jeg ikke helt feil leveres f eks Basic 540L helglass akvarium fra Aquamanias i 12 mm glass. Det skulle forbause meg om dette bare ville koste noen hundre kroner mere å få det levert i f eks 15 mm glass for å slippe avstivninger .
Postet 23.05.09 kl 16:17
Endret: 23.05.09 kl 17:01
Ja det er riktig tolking av tegningen. Lokket over karet er tenkt å være 20 cm høyt for å komme seg på en totalhøyde på ca 180cm. I dette kokket vil jeg nok kunne montere vifter i. Har heller ikke tenkt å ha så veldig mye lys i karet. Har prøvd meg med masse plantekar og selv om dette er fint så vil jeg i stua ha et lettstellt kar med planter som ikke er kravstore. Det blir skruvallisneria, anubias og sverdplante.
Modellen for karet er å finne her. (Er vel lov å stjele en ide)
Du har ikke vurdert HMF filter da? Se fordeler her.
Modellen for karet er å finne her. (Er vel lov å stjele en ide)
Du har ikke vurdert HMF filter da? Se fordeler her.
Postet 23.05.09 kl 16:18
Endret: 23.05.09 kl 16:36
Postet 23.05.09 kl 23:55
Da har jeg fått mange gode råd, og litt oppklaring i diverse.
Vurderer nå rundt 500liter, men litt usikker på om jeg ønsker 60x60cm i høyde og dybde, er veldig konfortabel med 50cm høyden som vi har i dag. Vurderer derfor spesialmål med 50x50cm og lengde på oppimot 200cm.
Det er en stor sannsynlighet for at jeg velger en sump-løsning. En Eheim 2078 ligger i overkant av 3000,- på norske nettbutikker, så blir en god sump for den prisen. Siden dette blir innebygget, har jeg i alletilfelle plass til en.
Der jeg derimot fremdeles har vanskeligheter med å finne en god løsning er med tanke på lys. Hvis jeg går for T5, som virker mest sannsynlig nå, hvor mye lys må/bør jeg ha? 4x54W? 2x80W? Kommer sikkert litt ann på valg av fisk / biotop og regner jeg med.
Jeg ønsker ikke en løsning med dekkglass, virker tungvindt på et så stort kar. Ingen heldekkende armaturer passer til målene eller har gode praktiske løsninger. Hva gjør jeg? Er DIY lystopp eneste løsning? Må være mulig å komme ned i karet og ha litt plass å jobbe på uten for mye arbeid med flytting av armatur osv. I dag ligger lyset på skinne, og jeg skyver det unna for å få bedre arbeidsplass. Da jeg kan få til vegg på begge kortsidene av akvarier, legger jeg muligens et stag over der som jeg monterer armatuen(e) på. Denne kan jeg muligens få flyttbar også. Da kan jeg legge en luke på skrå i front.
Vurderer nå rundt 500liter, men litt usikker på om jeg ønsker 60x60cm i høyde og dybde, er veldig konfortabel med 50cm høyden som vi har i dag. Vurderer derfor spesialmål med 50x50cm og lengde på oppimot 200cm.
Det er en stor sannsynlighet for at jeg velger en sump-løsning. En Eheim 2078 ligger i overkant av 3000,- på norske nettbutikker, så blir en god sump for den prisen. Siden dette blir innebygget, har jeg i alletilfelle plass til en.
Der jeg derimot fremdeles har vanskeligheter med å finne en god løsning er med tanke på lys. Hvis jeg går for T5, som virker mest sannsynlig nå, hvor mye lys må/bør jeg ha? 4x54W? 2x80W? Kommer sikkert litt ann på valg av fisk / biotop og regner jeg med.
Jeg ønsker ikke en løsning med dekkglass, virker tungvindt på et så stort kar. Ingen heldekkende armaturer passer til målene eller har gode praktiske løsninger. Hva gjør jeg? Er DIY lystopp eneste løsning? Må være mulig å komme ned i karet og ha litt plass å jobbe på uten for mye arbeid med flytting av armatur osv. I dag ligger lyset på skinne, og jeg skyver det unna for å få bedre arbeidsplass. Da jeg kan få til vegg på begge kortsidene av akvarier, legger jeg muligens et stag over der som jeg monterer armatuen(e) på. Denne kan jeg muligens få flyttbar også. Da kan jeg legge en luke på skrå i front.
Postet 24.05.09 kl 15:21
Har selv et kar som er 50 høyt og 60 dypt, har bestandig ønsket at dette skulle ha vært høyere. Har flere akvastabil 530 liters som er 60 høy og 55 dyp. disse skulle jeg ønsket var ihvertfall 60 dyp..
Husk på at lysåpningen i veggen blir litt mindre enn høyden på karret. Slik kan du skule bunnlaget i akvariet samt overflaten og lysene i toppen. Det betyr at lysåpningen blir noe over 40 cm og nesten 200 cm lang. Det er også en fordel å ha noen ekstra cm å gå på, slik at du kan la være å fylle opp de siste cm som kan være lurt hvis du ikke skal ha dekkglass.
Bengt har bygget inn sin 500 liter, her kan du se hvordan han gjorde det.
Skal du bygge inn akvariet i vegg får du problemer med alle heldekkende lys topper. Skal du bruke T5 anbefaler jeg på det varmeste å bruke lys i hele lengden av akvariet. Dvs at på et kar som er 150 -160 cm bruker du 80 watts T5, på 200 cm bruker 2 x 39 watt armaturer etter hverandre. Jeg ville ha sett på dette til et 200 cm kar.
Skal selv bygge inn en 720 eller 960 i løpe av de neste dagene. Må bare få gjort unna eksamen, blir det hull i veggen med benkebygging. Så blir bygging av sump, overrenningskammer, hull til tankgjennomføringer og liming av PVC rør. Lurer på om jeg skal lage "closed lop" ved hjelp av Seio Polario. Bruker en Eheim 1262 som returpumpe fra sumpen.
Husk på at lysåpningen i veggen blir litt mindre enn høyden på karret. Slik kan du skule bunnlaget i akvariet samt overflaten og lysene i toppen. Det betyr at lysåpningen blir noe over 40 cm og nesten 200 cm lang. Det er også en fordel å ha noen ekstra cm å gå på, slik at du kan la være å fylle opp de siste cm som kan være lurt hvis du ikke skal ha dekkglass.
Bengt har bygget inn sin 500 liter, her kan du se hvordan han gjorde det.
Skal du bygge inn akvariet i vegg får du problemer med alle heldekkende lys topper. Skal du bruke T5 anbefaler jeg på det varmeste å bruke lys i hele lengden av akvariet. Dvs at på et kar som er 150 -160 cm bruker du 80 watts T5, på 200 cm bruker 2 x 39 watt armaturer etter hverandre. Jeg ville ha sett på dette til et 200 cm kar.
Skal selv bygge inn en 720 eller 960 i løpe av de neste dagene. Må bare få gjort unna eksamen, blir det hull i veggen med benkebygging. Så blir bygging av sump, overrenningskammer, hull til tankgjennomføringer og liming av PVC rør. Lurer på om jeg skal lage "closed lop" ved hjelp av Seio Polario. Bruker en Eheim 1262 som returpumpe fra sumpen.
Postet 24.05.09 kl 20:52
Endret: 24.05.09 kl 21:13