Syk guppy med hvite prikker, og hull i halen.
Guppyen min har fått noen hvite prikker på finnene, men halen har hull. Den har også fått hvit prikk på munnen og på øynene. De står ut så det er lett å se de. Hva skal jeg gjøre? Den spytter også ut maten + litt gjennomsiktig avføring. Den er også veldig tynn
Har hørt at hull på halen vil gro men det er så mye hull. Det ser ut som det er lange hvite streker men tror nok det er hull.
Har hørt at hull på halen vil gro men det er så mye hull. Det ser ut som det er lange hvite streker men tror nok det er hull.
Postet 24.05.09 kl 09:22
Endret: 24.05.09 kl 11:33
Det høres ut som du har fått hvitprikk og eventuelt finneråte på din guppy. Les mere om det her.
Postet 24.05.09 kl 11:35
Hva slgas
akvarium har du? filter , tempratur i det?
Postet 24.05.09 kl 11:55
Postet 24.05.09 kl 12:25
Er pumpa kraftig nok?
målt vann verdier? spesielt nitritt vært i drift lenge? sto det lenge før du hadde oppi fisk?
Postet 24.05.09 kl 12:29
Postet 24.05.09 kl 13:52
Molly&GuppyDet sto i 1 uke fordi hun på butikken sa det måtte det. Egentlig er det litt lite. Har ikke noe målesett eller noe sånn så skal ta med meg litt vann på dyrebutikken så de kan teste det
Hei
Prøv å skift ut en del av vannet. Håper du har noe slags vannforbedringsmiddel( f.eks.Aquasana el.lign.),for det hjelper på å stabilisere vannkvaliteten,i tilfelle det er mye klor i springvannet.
Kan være lurt å innvestere i Ektozon( salt/forebygger mot sopp/parasitter/beskytter fiskenes hud).
Fiskene skal visst også gjerne ha litt salt,så jeg bruker nå Ektozon som forebyggende middel i mine akvarier. Det går veldig fint
Har oppi litt Ektozon,etter hvert vannskifte. Lykke til
Postet 24.05.09 kl 14:01
Postet 24.05.09 kl 14:26
Ser at du også har en tråd om dine mollyer.
Før du putter noe som helst i akvariet bør du forteller noe mer om ditt akvarie.
Det er noe diffust å fortelle om pumpe med noe "rensegreie inni"!
Hvor stort er ditt akvarie?
Når startet du det?
Har du filter og hva heter eventuelt filteret ditt?
Hvor mange fisk har du i akvariet?
Har du noen andre dyr? (snegler reker osv?)
Hvilke vannskifterutiner har du?
Er det noen flere av dine fisker som er syke, og hvilke symptomer har disse eventuelt?
Før du putter noe som helst i akvariet bør du forteller noe mer om ditt akvarie.
Det er noe diffust å fortelle om pumpe med noe "rensegreie inni"!
Hvor stort er ditt akvarie?
Når startet du det?
Har du filter og hva heter eventuelt filteret ditt?
Hvor mange fisk har du i akvariet?
Har du noen andre dyr? (snegler reker osv?)
Hvilke vannskifterutiner har du?
Er det noen flere av dine fisker som er syke, og hvilke symptomer har disse eventuelt?
Postet 24.05.09 kl 14:59
22 l (vet det er lite)
27 april
Det er nok filter inne i pumpen min. Husker ikke hva den heter
7 stk. to molly + 4 voksne guppyer og en liten yngel, men kom til nye yngler i dag.
Noen damsnegler
Bruker sånn slamsug greier 2 ganger i uken
Den ene mollyen min er syk. Vanskelig å se om hun har fått hvitprikk fordi hun er hvit med svarte prikker. Hun henger med halen
27 april
Det er nok filter inne i pumpen min. Husker ikke hva den heter
7 stk. to molly + 4 voksne guppyer og en liten yngel, men kom til nye yngler i dag.
Noen damsnegler
Bruker sånn slamsug greier 2 ganger i uken
Den ene mollyen min er syk. Vanskelig å se om hun har fått hvitprikk fordi hun er hvit med svarte prikker. Hun henger med halen
Postet 24.05.09 kl 15:38
Endret: 24.05.09 kl 15:40
Prikkene borte men ..
Har medisinert akvariumet nå. Prikkene er borte og halen er finere ; )
Men har enda et problem.. Avføringen er gjennomsiktig og tynn, men noen ganger er den litt tykkere. Det ser ikke ut som at du spiser. De andre fiskene mine blir gale når det kommer mat men hun blir ikke det lengre. Hun bare napper på flakene noen ganger, men hun spiser de ikke.
Skinnet til hun er også ganske rart. Ser ut som om det står ut litt plastikk på ryggen og under magen(flere steder også)
Hun svømmer litt rart også.
Hva er dette?
Men har enda et problem.. Avføringen er gjennomsiktig og tynn, men noen ganger er den litt tykkere. Det ser ikke ut som at du spiser. De andre fiskene mine blir gale når det kommer mat men hun blir ikke det lengre. Hun bare napper på flakene noen ganger, men hun spiser de ikke.
Skinnet til hun er også ganske rart. Ser ut som om det står ut litt plastikk på ryggen og under magen(flere steder også)
Hun svømmer litt rart også.
Hva er dette?
Postet 27.05.09 kl 14:52
Molly&GuppyHar medisinert akvariumet nå. Prikkene er borte og halen er finere ; ) Men har enda et problem.. Avføringen er gjennomsiktig og tynn, men noen ganger er den litt tykkere. Det ser ikke ut som at du spiser. De andre fiskene mine blir gale når det kommer mat men hun blir ikke det lengre. Hun bare napper på flakene noen ganger, men hun spiser de ikke. Skinnet til hun er også ganske rart. Ser ut som om det står ut litt plastikk på ryggen og under magen(flere steder også) Hun svømmer litt rart også. Hva er dette?
Vanskelig å vite hva som er galt, men i utgangspunktet,tror jeg kanskje du har et altfor lite akvarie til så mange fisker.
Trenger ikke koste så mye for et litt større,f.eks.60l.
Hva forer du med? Tror nok de fleste fisker liker litt variert kost( både flakfor og frossentfor). Hva medisinerte du med,forresten? Tenker ettersom prikkene forsvant? Mollyer liker seg veldig godt med mange planter,så du bør nok ha en del av dem også( de spiser jo alger). Ellers har jeg også maller som jeg forer med malletabletter- men da bruker både mine platyer og mollyer å spise på disse tablettene. Så det er tydelig at de liker variert kost.
Lykke til uansett
Postet 28.05.09 kl 20:05
Vet det er et veldig lite akvarium.
Vet ikke hvor 60 literen skal være hvis jeg kjøper. Har 2 akvarium nå. 22l og 26l, men har lyst på et større et.
Har sett noe med 40l og 60l akvarium som det var med Varmekolbe, pumpe, stein, hov, Aquasafe, flakfor osv..
Medisinerte med Protozin (Kjøpte på dyrebutikken altså) og tok oppi litt salt uten jod (Jozo salt)
Det ser ut som det virker imot hvitprikk og de er borte, men tror hun har bukvannsott nå. Hun har gjennomsiktig laang tynn avføring
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
Dette er sant, men hun gjemmer seg ikke. Når hun spiser spytter hun ut og, men hun overser maten ofte.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
Riktig ..
Vet ikke hvor 60 literen skal være hvis jeg kjøper. Har 2 akvarium nå. 22l og 26l, men har lyst på et større et.
Har sett noe med 40l og 60l akvarium som det var med Varmekolbe, pumpe, stein, hov, Aquasafe, flakfor osv..
Medisinerte med Protozin (Kjøpte på dyrebutikken altså) og tok oppi litt salt uten jod (Jozo salt)
Det ser ut som det virker imot hvitprikk og de er borte, men tror hun har bukvannsott nå. Hun har gjennomsiktig laang tynn avføring
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
Dette er sant, men hun gjemmer seg ikke. Når hun spiser spytter hun ut og, men hun overser maten ofte.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
Riktig ..
Postet 28.05.09 kl 21:41
Hei, nei det er ikke så lett å gjette hva som feiler fisken din.Fint at prikkene forsvant,iallefall. Har hun? bukvannssott, vil hun "ese" ganske kraftig ut,hvis det er det hun har da?
Var det en hunnguppy,sa du( husker ikke jeg,vettu)
Ser du har fire guppyer, hvilke kjønn er de tre andre da?
Er det hanner, kan hun godt være utmattet. Jeg ville prøvd å hatt henne for seg selv,for å sett an det litt. Også for å fulgt med at fisken får i seg litt mat. Du har kanskje en mulighet til å fordele fiskene,ettersom du har to akvarier?
Vet ikke hva du har innredet akvariene dine med, men du bør ha en tre/fire planter,og kanskje et "skjulested". Både mollyer,platyer og (mulig guppyer?) trivest best i frodig beplantning,og helst litt svømmeplass. Merket selv stor forandring på fiskene, da de ble flyttet fra et 20l. til et 60l.akvarie.
Men ettersom du nå har disse to akvariene, kan det hende trivselen blir bedre hvis du deler dem opp i mindre grupper
Lykke til
Var det en hunnguppy,sa du( husker ikke jeg,vettu)
Ser du har fire guppyer, hvilke kjønn er de tre andre da?
Er det hanner, kan hun godt være utmattet. Jeg ville prøvd å hatt henne for seg selv,for å sett an det litt. Også for å fulgt med at fisken får i seg litt mat. Du har kanskje en mulighet til å fordele fiskene,ettersom du har to akvarier?
Vet ikke hva du har innredet akvariene dine med, men du bør ha en tre/fire planter,og kanskje et "skjulested". Både mollyer,platyer og (mulig guppyer?) trivest best i frodig beplantning,og helst litt svømmeplass. Merket selv stor forandring på fiskene, da de ble flyttet fra et 20l. til et 60l.akvarie.
Men ettersom du nå har disse to akvariene, kan det hende trivselen blir bedre hvis du deler dem opp i mindre grupper
Lykke til
Postet 29.05.09 kl 20:33
FiskeToveHei, nei det er ikke så lett å gjette hva som feiler fisken din.Fint at prikkene forsvant,iallefall. Har hun? bukvannssott, vil hun "ese" ganske kraftig ut,hvis det er det hun har da? Var det en hunnguppy,sa du( husker ikke jeg,vettu):) Ser du har fire guppyer, hvilke kjønn er de tre andre da? Er det hanner, kan hun godt være utmattet. Jeg ville prøvd å hatt henne for seg selv,for å sett an det litt. Også for å fulgt med at fisken får i seg litt mat. Du har kanskje en mulighet til å fordele fiskene,ettersom du har to akvarier? Vet ikke hva du har innredet akvariene dine med, men du bør ha en tre/fire planter,og kanskje et "skjulested". Både mollyer,platyer og (mulig guppyer?) trivest best i frodig beplantning,og helst litt svømmeplass. Merket selv stor forandring på fiskene, da de ble flyttet fra et 20l. til et 60l.akvarie. Men ettersom du nå har disse to akvariene, kan det hende trivselen blir bedre hvis du deler dem opp i mindre grupper:) Lykke til
Har 1 voksen hanne, 3 voksne hunner og 1 liten hunne ; ) Hun har fått farger og er snart voksen.
Ese? Skjønner ikke..
Det er hunnguppy.
Vel .. Det er små yngel i det ene akvariumet nå.
Er nok nødt til å vente til de blir litt større for at jeg kan flytte over noen (De ynglene blir 1 uke i morgen)
Kan ta de i en fødekasse i det andre akvariumet, for det akvariumet de er i nå har jeg så sterk pumpe så hvis fødekassen kommer ved siden av den spruter det oppi og fødekassen synker.
Hun har en hale som henger ned litt, gjennomsiktig (hvit noen ganger) lang tynn avføring og spiser ikke noe. Ligner det litt på bukvannsott eller ikke?
Hvor kan man kjøpe Esha 2000 og exit?
Vil kjøpe 2000 hvis det er bukvannsott fordi den virker nok imot det?
Har letet på en dyrebutikk i dag, men kanskje jeg burde lete på flere?
Har 3 planter i et akvarium og i det andre 4 planter.
Postet 29.05.09 kl 21:06
Endret: 29.05.09 kl 21:10
Bukvannssott kan du lese om her på forumet på sykdomsbasen(under kunnskap).
Vet ikke om din har det,men med "ese", mener jeg at den blir veldig tykk i magen,skjellene kan nesten sprike ut. Gjennomsiktig hale/hvit?, hørtes ut som en annen sykdom,kanskje?
Angående yngel,så trenger de ikke store plassen.Du har ikke en bolle eller noe å ha de i da? Jeg hadde mine i en bolle i 3-4mnd. Skiftet vann(1/2l.pr.dag),og hadde planter i da,så de kunne gjemme seg i. Det var ialt 7 yngler i den bollen, etterhvert ble det litt skitt, så da flyttet jeg de i et 20l.akvarie, og der er de enda
De er i forskjellige størrelser; den største er like stor som to rosiner, den minste som en halv rosin
Vet ikke hvor du får kjøpt disse medisinene, noen dyrebutikker har dem sikkert, men regner med de kan ha andre sorter medisin du kan bruke(hvis du er sikker på hva som feiler fisken din da). For mye medisinering er heller ikke bra.
Vet ikke om din har det,men med "ese", mener jeg at den blir veldig tykk i magen,skjellene kan nesten sprike ut. Gjennomsiktig hale/hvit?, hørtes ut som en annen sykdom,kanskje?
Angående yngel,så trenger de ikke store plassen.Du har ikke en bolle eller noe å ha de i da? Jeg hadde mine i en bolle i 3-4mnd. Skiftet vann(1/2l.pr.dag),og hadde planter i da,så de kunne gjemme seg i. Det var ialt 7 yngler i den bollen, etterhvert ble det litt skitt, så da flyttet jeg de i et 20l.akvarie, og der er de enda
De er i forskjellige størrelser; den største er like stor som to rosiner, den minste som en halv rosin
Vet ikke hvor du får kjøpt disse medisinene, noen dyrebutikker har dem sikkert, men regner med de kan ha andre sorter medisin du kan bruke(hvis du er sikker på hva som feiler fisken din da). For mye medisinering er heller ikke bra.
Postet 29.05.09 kl 21:46
Endret: 29.05.09 kl 21:49
Postet 29.05.09 kl 22:04
Postet 31.05.09 kl 16:13
Postet 31.05.09 kl 21:14
Postet 31.05.09 kl 22:50