Hadde sverddragehunnen min tuberkolose?

Inaktiv bruker
Hei! Nå er jeg veldig nervøs hær, både for min, og fiskene mine sin helse!
En gang i januar eller februar kjøpte jeg tre sverddrager, en hann, og to hunner. Den ene hunnen var veldig grupsk, og var dermed stor og tykk. Den var også veldig frampå å kunne jage andre fisker. I april døde den minste hunnen, (har en mistanke om at den store hunnen ikke lot den få tak i nok mat). Jeg kjøpte ikke en ny, i og med at butikken ikke hadde sverddrager.
Kort tid etterpå, lå den store hunnen på bunnen, og var mye i skjul. Den som hadde vært så stor og fet, var nå krympet en god del. Den lå på bunnen mesteparten av tiden og tok nesten ikke til seg føde. Jeg tenkte ikke så mye over det.
For et par dager siden, ble kampfisken vår syk.(Han er i et akvarium for seg selv). Når jeg leste i boka vår for å prøve å finne ut hva som feilet han, la jeg merke til fisketuberkolose. Det var garantert ikke det kampfisken vår har, men ble intressert, og startet å lese om fisketuberkolose; "vekttap, spesielt merkbart i buken, fulgt av fagetap og ofte utstående øyne. Appetitten forsvinner, og fisken prøver å holde seg i skjul". *grøss*, tenkte jeg.
I går fant jeg sverddragehunnen død. Da jeg tok henne i håven og skulle til å hive fisken i spøla, la jeg merke til et stort område (nesten hele siden) på fisken hvor fargen var mye svakere enn hva fargen skulle være.
Alle symptomene stemmer på fisketuberkolose, untatt utståene øyne. *gulp*, skummelt.
I dag skulle jeg fange inn noen metallpansermalleyngler som jeg skulle selge, og hadde hele armen min ned i vannet siden akvariet er ganske høyt. Dette var muligens dumt, siden jeg har litt eksem på høyrearmen, og har dermed ett lite sår på den.

Høres det ut som om Sverddragen hadde fisketuberkolose? Og kan de andre fisken i karet være smittet siden? Dette er jo et virus som ikke er så lett å oppdage i starten. Og kan jeg muligens bli smittet pga. det lille såret jeg har på armen? Dette synes jeg er skummelt.. Får krysse fingrene på at dette ikke var tuberkolose!
Hmm., Mener å huske at fisketuberkolose kun vil gi smertefulle infeksjoner i sår på mennesker, men er ikke sikker. Har du tatt BCG-vaksinen og hvor lenge siden er det? Er du usikker på om du er beskyttet, kan du jo ringe legen=)

Om fiskene dine faktisk hadde tuberkolose kan jeg ikke svare på..
Hei.

Jeg vet ikke om det rett og slett bare kan være det at hun var full av yngel og så har født. Mine sverddragerhunner er alltid store og fete, så legger de seg ned mot bunnen en dag eller to mens de føder. Etterpå er de tynne i buken. Det at hun døde kan jo være andre ting. Jeg har mistet et par i fødsel. Har funnet de rett etterpå. Utrolig hvor fort fargene forsvinner. Blir fort mye blekere. Har du maller i karet, kan det hende de har vært bortpå og spist litt.

Forresten, har du sjekka vannverdiene dine?

Lykke til
Jeg ville tatt dette helt med ro. Man kan lese seg helt tullete på alle symptomene som FTB (fisketuberkulose) kan gi. Leter man lenge nok i ethvert akvarie, vil man kanskje finne en fisk som symptomene stemmer på :p

Og FTB kommer ikke av et virus. Det er en bakterie og den heter Mycobacterium marinum.

FTB kan i svært sjeldne tilfeller gi en sårinfeksjon på mennesker hvis man har et åpent sår og er i kontakt med vann med FTB i. Men det er sjelden, og sjansen er liten.

Så var jeg deg, ville jeg slappet litt av
Inaktiv bruker
Nå kan jeg nesten puste lettet ut

Har ikke tatt BCG nei.
Tror ikke den var gravid. Har ikke sett noen yngler i karet. Og av en eller annen grunn, har aldri hannen brydd seg særlig mye om denne hunnen. Den lå heller ikke på bunnen i bare noen dager. Tror ca. 2 uker kan stemme bedre.
Har to sugemaller i karet, men tror du de ville begynt å spise på fisken mens den var i live? Vannverdiene er heldigvis helt OK. Er ikke sikker på hardhet, siden jeg ikke vet hvor nøyaktig de sticksene (usikker på stavemåte) er. Det er en ubetydelig mengde nitritt, og Ph'en var på 7,5

Ble bare så bekymret, for de symptomenen som står i boken på tuberkolose, stemmer jo, og jeg er tydligvis redd for Tub. Kunne ikke finne noen annen sykdom som kan ha rammet denne stakkars fisken. Noen som har vært borti dette? Eller kanskje den bare døde av alderdom? (Selv om jeg bare har hatt den noen månder).

Takk for raske svar! Det virker ikke som om noen andre fisker er syke. Skjer dette igjen, å jeg ikke er sikker på at det ikke er FTB, og hvis jeg får infeksjon i det lille såret jeg ennå har på armen, kontakter jeg lege.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend d Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap