Sera nematol og reker/snegler

Har fått Cammalanus på fiskene i alle karrene, i 2 av akvariumene går det reker, det ene med bare reker og snegler, men utstyr som er brukt i de andre karrene er brukt i dette, og ett karr med reker og fisker, der fiskene har Cammalanus, men reker og snegler tåler ikke nematol, kan jeg flytte rekene til ett eget karr mens jeg medisinerer karret, også flytte reken tilbake, etter att medisineringen er over?
Hei, hvordan gikk det her etter medisineringen?

Vet det er gammel tråd, men har samme problem som du hadde nå.

Er reker og snegler i akvariet med sykdommen.
All fisk er friske, men alle rekene og sneglene døde, men jeg tok ingen sjanser med den sykdomen, nå har jeg reker og snegler i eget karr uten fisk. Det tar ca. 8 mnd fra fisken får sykdom til du ser det, etter hva jeg fant ut.
Reker og snegler tåler ikke sera nematol. Ikke guppyer heller etter min erfaring.
Ok.

Noen som vet om reker faktisk blir påvirket av camallanus i det hele tatt? Og hvor lenge ormen kan leve i akvariet uten vert?
Skal behandle 2 kar med Sera Nematol, og kommer til å flytte sneglene over i et annet (fiskeløst) kar. Hvor lang tid tar det før ormen dør ut i et fiskeløst kar?
Slik jeg kom frem til kunne de overleve utenfor vert i opptil 2 mnd. Om de har reker og snegler som mellomvert (jeg har fått litt tvetydig info her, noen sier de har reker og snegler som mellomvert, andre sier de ikke har det), så kan de overleve enda lenger enn det.

I det akvariet jeg nå har reker i (har gått kampfisk med endetarmsorm der), kommer jeg til å vente i minimum 7 mnd før jeg tilsetter fisk (dersom jeg skal ha fisk). Antagelig lengre enn det også.

EDIT: Glemte å si at jeg har lest om flere som skriver at snegler helt fint tåler behandlingen, så jeg ville latt sneglene ligge.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap