Grønt vann i akvariet.

har et 60 liters akvarie med guppi og platty og corydoras - hvor vannet er grønnaktig på farge. jeg ser ikke bakveggen og de bakerste plantene pga missfargingen.

har desverre hatt for mye lys på da jeg har vært bortreist, og glmente å slå av lyset. gangen før jeg var vekke, så hadde jeg satt på et tidsur ,men det var stillt inn feil, så lyset gikk ikke av. nå er vannet grønt

byttet ut to bøtter før helgen før jeg reiste vekk, men nå er det like grønt igjen.

bør jeg la det stå noen dager uten lys, og vil fiskene like seg da?

bør jeg bytte mesteparten av vannet?

eller andre gode råd?
Hei. Opplevde samme problem, da jeg startet opp med akvarie hobbyen på begynnelsen av 90 tallet. Uansett hvor mye jeg byttet vann og stod i, så ble jeg ikke kvitt algene.

Det var først etter at jeg både byttet grus og alt vannet, jeg jeg ble kvitt det. Tror UV filter skal hjelpe å bli kvitt algene som farger vannet grønt, men UV filter koster litt. Så jeg tror det blir billigere på 60 liters akvarium å skifte ut grusen og alt vannet.

Vet ikke om det finnes algefjerningsmiddel som tar knekken på disse algene.

Mvh

Raymond
blir ikke lett å starte på ny, har masse sandsnegler i sanden som jeg da må lete etter, kan jo ikke kaste dem.

noen som vet om det vil hjelpe å bytte nesten alt vannet, og begrense belysningen en stund fremmover?

det rare er at fiskene er friske og livlige, og tigger mat hver gang jeg passerer.
Hvis du akkurat har startet med akvariehobbyen så har du sikkert gått i den samme fella som alle andre... Litt mindre fôring, tenker jeg vil hjelpe. Også kan du ta og bytte 30% av vannet til det er klart igjen.
jeg har jo to andre akvarier som er fine, det er bare dette som har problemer. men det har stått med bare planter lenge, kjøpte fiskene først for en mnd tid siden. Kan hende de får for mye mat, kan prøve å begrense det, men jeg er forsiktig med matingen. og så bytte vann
Å skulle bytte all grus og vann hørtes veldig drastisk ut.

Kan hvert fall rpøve dette først: Svevealger

Fiskene bryr seg ikke om at det er mørkt. Lyset bruker vi mest for plantene sin del - og vår del, siden vi ser bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap