Er denne l018

Er det noe som vet at , hvor mye koster for denne fisken som er ca 8cm
Sett de til salg rundt 200 ca i butikk.
L018
Hei.

Er det denne fisken du har lagt ut for salg?

Hvorfor vil du selge den?

Baryancistruser er ikke avskrekkende vanskelig å få til i akvarie bare du sørger for at dens krav til fór, vannkvalitet og plass blir ivaretatt.
Dette er en malle som har fasinert meg i over ett år og som jeg for tiden har 4 stykker av i ett og samme kar uten noen problem.
De kan være veldig territorielle og kranlete mot sine egne og andre større maller, men det finnes ingen regler uten unntak.

Det som er viktig for å lykkes, og som de fleste kanskje ikke passer på er at feil fór vil sakte men sikkert føre til død for fiskene.
Disse mallene er såkalte aufwuchs-spisere som betyr at de er vegetarianere. Munnen deres har fasong som en kraftig sugekopp med masse av lange tynne tenner som på en kam, og disse benytter de for å raspe opp alger og mikroorganismer som de deretter suger inn i munnen. Det er vegetabils meny som er viktig å tilby disse mallene for at de skal kunne ha et godt og langt liv til glede for seg selv og eieren.
Tarmsystemet deres tåler ikke for mye animalsk for selv om mallene sluker dette uten unntak. De spiser det som finnes av fór i karet.
Litt rekepellets eller en tabelett med animalsk for vil ikke ta livet av dem, men forer man kun med det vil ikke mallene overlev lenge. jeg gir mine pellets eller animalsk for en-to ganger i uka og det har jeg gjort siden jeg fikk dem. De elste har jeg hatt nesten et år nå, og de har vokst til det doble av hva de var når jeg kjøpte dem.

Det er desverre skjønnheten til baryancistrus sp. "golden nugget" som også er dens skjebne. Mange faller pladask for mønstret og fargene uten å vite hva den trenger av vannkvalitet og fór for å overleve lenge i akvariet.

En annen viktig ting utenom riktig fór er vannkvalitet.

Dette er en malle som lever i såkalte klarvannselver som holder høy temp, er oksygenrik og rasktrennende.
For å gjenskapa noe av dette i akvariet trengs det kraftig filtrering, kraftig strømninger, høy temp (28-30 grader) og oksygenrikt vann.
Hyppige vannbytter er også med på å skape gode forhold for baryancistrus.

Utfordringen er å få vannet rikt mettet med oksygen, da opptaket av oksygen er lavere ved høy temp. Kraftig strømning i overflaten og gjerne en luftesten må til for å skape stort oksygenopptak i vannet.

Kan du tilby dette til din golden nugget vil du ha en sunn og frisk malle som vil sjarmere deg og andre som ser den leeeenge.

mvh
krb
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap