Tørr silikon

Hei, fins det noen tommelfingerregel for hvor lenge man kan ha et kar uten vann før silikonet bør skiftes grunnet tørke?
Silicon kan ikke tørke ut, så det er ingen problem i mange år. Tror du blir pansjonist før silicon håper jeg.
kan dette være riktig da??? jeg har hatt noen gamle kar som har stått ett år og 2 uten vann å da begynner silikonen å slippe litt i kantene (ofte med litt gamle alger å litt gammel kalk å diverse avleiringer etter møkk å lignende) å det virker som om silikonen blir tørr å mister mye elastisitet, man kan omtrent plukke den av med fingrene. Jeg personlig ville aldrig ha fylt ett sånt akvarie med vann før det hadde blitt restaurert litt.. enten ta bort gammel silikon å legge ny eller legge ny silikon over den gamle.. Men man ser jo mye om silikonen har begynt å løsne litt i kantene å er full av gamle alger å møkk å kjenner jo med fingrene at den ikke er hard men at den fortsatt er litt elastisk. Jeg er ikke noen ekspert men jeg har nå kjøpt endel gamle kar å har de stått uten vann i flere år ville jeg vært litt skeptisk, det SKAL jo egentlig være vann oppi. Men jeg mener nå du burde kunne se å kjenne etter om silikonen er helt tørr å steinhard eller om den er brukbar. Jeg testfyller altid kar som jeg har kjøpt brukt å er litt i tvil om..
Silicon som tørker inn
Vell nå har jeg brukt silicon i mange år både i akvarier og til masse annet, og at det kan løsne litt i det tynnest lag yterst i kant er normalt, og hadde du sett etter nor du tømte det, så var det løst da også, men jeg regner jo med at viss du tømmer et karr for at det skal stå en stund tomt, at vi da vasker og gjør det rent før det blir satt bort, Kalk skader også glasse og kan skape en form for koreksjon i glasse som gjør at det ytre laget av silicon kan løsne.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap