Ny guppy som dør

Jeg har hatt et lite akvarium (54 liter) i ca to år. I juletider ble fiskene mine rammet av bukvannsott, og kun tre av fiskene overlevde.

1 ancistrus
1 keisertetra
1 rød fantomtetra (tror jeg det er)

Fordi jeg har hatt nok av ting å ta meg til de siste månedene har jeg valgt å ikke gå til innkjøp av nye fisk før nå. Planen var å heller gå over til guppy, da disse er fargerike, fine og lette å holde.

For 6 dager siden kjøpte jeg 5 nye guppy, og 2 nye ancistrus. Etter noen dager begynte den ene guppyen å "hvile" litt sånn merkelig oppe i vannskorpen, men kviknet til når det var mattid. Plutselig var den borte! Fant den ikke igjen i karet, så regner med at den har blitt spist opp?

Nå i dag har to av de andre guppyene også begynt å "hvile seg" litt oppe i vannskorpen, eller rett og slett ligge helt stille på bunnen. Den ene lille ancistrusen fant jeg død. Jeg målte pH i karet (dette er det eneste jeg kan måle med utstyr liggende her hjemme), og pH er på 6,0.

Fiskene kvikner til når jeg mater de, så de har ikke mistet matlysten. Kan det rett og slett være mistrivsel hos fiskene mine? Og hva i alle dager kan jeg få gjort med det? Jeg har prøvd å ha oppi både esHa exit og 2000 de siste tre dagene, men det ser ikke ut til å hjelpe

Noen som har noen råd til meg? De "gamle" fiskene ser ikke ut til å ha det annerledes enn vanlig.

Skal opp og ta et vannskifte nå, for å se om det hjelper noe...?
Hmm... Når jeg nå var oppe for å skifte ut litt vann fant jeg den første guppyen som var blitt borte. Den lå UTENFOR akvariet!! Inntørket på gulvet altså.

Det høres jo helt fantastisk vanskelig ut å komme seg ut av et kar med lokk, men jeg har funnet ut at den må ha hoppet ut gjennom åpningen der ledningene til varmekolben, filteret og lyset går, og deretter hoppet litt bortover gulvet før den har dødd:S

Uff.. Dette var utrolig ukoselig, men what to do? Uheldigvis var dette den fineste av dem. En blå hunn

Har lest noe om at guppyer liker at man tar litt salt i karet? Er det å anbefale?
Det er helt riktig at guppyer kan ha litt salt i vannet, men ikke altfor mye. De tåler brakkvann og det er litt saltere vann enn ferskvann, men ikke så salt som saltvann. Ikke ta oppi så mye salt hvis du ikke har tatt oppi før. Bare bittebitte litt. Anbefaler salt fra dyrebutikk, men jeg bruker jodfri salt. Det går også å bruke
Skiftet litt av vannet i går, men i dag ligger begge hann-guppyene på bunnen. Ser ut som om det er rett før de dør...

Begge hunnene hviler litt oppe i vannskorpen, men kvikner til innimellom

Du skal forresten ikke bare ta oppi eSHa 2000 eller exit når du ikke aner hva det er som feiler dine fisker.

Hva er andre vannverdiene dine? Guppyene liker PH i 7.0 - 8.0 de.

Guppyen som var på gulvet kunne hoppet ut hvis du har hatt lokket oppe for vannbytter eller noe sånn, men da hadde du jo merket det ..
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap