Planarier og red bee

Sliter med endel planarier i mitt reke akvarium. Hvordan bli kvitt disse UTEN og sette inn fisk? Å redusere foring som visst nok skal hjelpe ga ingen effekt hos meg. Finnes det noe jeg kan tilsette vannet? Som ikke er farlig for rekene?
Mindre eller null foring i en periode og store og mange vannbytter, da vil de sakte og forsiktig forsvinne fra karret, dette er ihvertfall min erfaring.
Du må ikke fore mygglarver eller mye proteinrikt for. Da blir det planarie boom! Fore rekene bare med grønt for!
Guppy
Du må ikke fore mygglarver eller mye proteinrikt for. Da blir det planarie boom! Fore rekene bare med grønt for!

Dette er et godt råd. Planarier er rovdyr, dvs de spiser andre mikrodyr og åtsler etc. De liker ikke planteføde.

Det er heller ikke mange fisk som spiser dem. Har testet litt ut med tanke på å drette dem som for til fisk, men har ikke funnet noen fisk som liker dem.

De skal vistnok skille ut et surt sekret som forsvar mot fisk for å smake vondt.
Har lest at gul gurami spiser de og andre store ciklider. Men eg har rekekar så eg får frysninger når eg finner de iglene. Mine ser ut som blodigler ikke trekant hode men store er de. Skal prøve å få de vekk.

Litt planarie humor fra yotube: http://www.youtube.com/watch?v=nZQ0udf-E20&feature=related
PT
[QUOTE=Guppy]Du må ikke fore mygglarver eller mye proteinrikt for. Da blir det planarie boom! Fore rekene bare med grønt for!

Dette er et godt råd. Planarier er rovdyr, dvs de spiser andre mikrodyr og åtsler etc. De liker ikke planteføde.

Det er heller ikke mange fisk som spiser dem. Har testet litt ut med tanke på å drette dem som for til fisk, men har ikke funnet noen fisk som liker dem.

De skal vistnok skille ut et surt sekret som forsvar mot fisk for å smake vondt.

Jeg tenkte å prøve med kardinaltetra, vet du om dette er bortkastet? Tenkte planariene kunne fungere som feriefor, så jeg blir kvitt dem. Ellers tenker jeg å legge ned karet som er planarier i. Rekene og sneglene skal flytte uansett. Satt opp nytt kar til dem i dag. Kardinalene venter på at et annet kar skal bli klart, men det blir en god stund til enda.
Tror ikke kardinal tetra vil spise dem, men kanskje mindre foring mens man er på ferie kan redusere antallet. Uansett er det ikke så farlig å prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap