Døde fisker uten symptomer

I to av mine akvarier har fisker dødd.
Nitritt er ikke målbar og ph er like under 7 som den alltid har vært, de andre verdiene har jeg ikke fått målt.
Bytter 1/6 del vann en gang i uken.

Det startet for en uke siden ca, vannet ble plutselig 30 grader mot tidligere 25, og to kuhlii-åler ble først veldig slappe, før begge to døde.
Det skjedde like etter at jeg satte 3 platy inn i karet.
Både platyene og kampfisken som går der er friske og fine, så jeg regna med at temperaturen var årsaken, eventuelt flytting, siden jeg nettopp har flyttet inn til kjæresten min.

Vannet har holdt seg stabilt på 25 grader etter det.

I morgest oppdaga jeg at kampfisken i et annet kar som lå slapp på bunnen. Det så ut som om den hadde satt seg fast under noen planter, men kvikna til når jeg fikk den løs, og den gulpa i seg litt luft et par ganger. I og med at den kvikna til etter det, trodde jeg at det var mangel på oksygen pga. at den satt fast som var årsaken, men noen timer etterpå drev sebrafiskene og spiste på den, og den fløt med hodet opp i akvariet. Ikke død, men nesten. Døde 5 minutter etterpå.
Av endringer i det akvariet er det kun satt inn en ancistrus for en måned siden, men både den og de andre fiskene virker OK.

Bortsett fra slapphet de siste minuttene før død er det ikke vært noen symptomer. Fiskene har spist godt, vært normalt aktive og det har ikke vært noen endringer utseendemessig.

Har ikke medisinert siden jeg ikke vet hva som skjer, men kanskje noen vet?
Har ellers desinfisert utstyret med kokende vann, men regner med at hvis det er smittsomt er det alt for sent.

Noen som vet hva jeg bør gjøre, eventuelt hva som kan feile fiskene?
Har ingen gode forslag foreløpig med så begrensede symptomer. Kan du se om andre fisker puster tyngre enn vanlig? Se på gjellene, om de beveger seg hurtigere eller tyngre enn vanlig.

Du sier vannet plutselig ble 30 grader, hvorfor det? Er varmekolba defekt?

Når vasket du filteret sist, og hvordan gjorde du det?
Ingen symptomer på de andre fiskene, helt normal aktivitet.
Har ikke vasket filteret, men overførte en filterplate med gugge til et annet kar. Var såppass mye gugge på filterplatene at jeg regna med det gikk bra. (fluvalfiltre). Har ikke merket noe på nitritt, men kan det da være ammoniak? Eventuelt kan det hjelpe med vannbytter fremover?

Vannet ble plutselig 30 grader fordi vi ikke hadde fått luftet, og innetemperaturen stiger veldig fort her. Fikk ned tempen med isbiter samt lufting.
Vannbytter hjelper alltid. Første bud om man aner muffens.

Kan være ammoniakk, et par vannbytter ordner den biffen.
Ok. Dumt av meg å ikke tenke på det i første omgang. Men da får jeg gå og bytte nå, så får vi se om det kan hjelpe.
Hei. Har en nabo som opplevde dette. Varmekolben "løp løpsk". Du sier temperaturen var opp i 30 grader men har holdt seg stabil på 25 etter det. Hvis temperaturen plutselig stiger vil jeg anta at det er kolben det er noe i veien med. Kan hende den "koker" fisk når du sover eller ikke er til stede for så å skru seg ned igjen. Sjekk ut dette.
Kan sjekke det, men tror ikke det er tilfelle siden det var 30 grader i resten av leiligheten og, og temperaturen gikk ned etter lufting. Men takk for tipset!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap