Rødhette, lionhead gullfisk

Jeg finner ikke rødhette fisken i fiskebasen her, noen som kan hjelpe å finne norsk info ang denne fisken, eks vann verdi, str på akvariet ang liter osv....

Denne har hvit kropp og som en rød hette på hode. Begger som en rød flekk og blir til en hette siden.
om du legger ut et bilde så blir det enklere å finne riktig fisk
Den er død nå og vet ikke hvor bilde er, hvis jeg har bilde. Men er en stor gull fisk
Rødhettet oranda het den vist.
Denne har jeg flere ganger letet etter i fiskebasen her, uten å finnne den.

Hvis dere ser på side 338 i norsk akvarie - hagedam leksikon, så ser dere fisken nederst til venstre. Men stod ikke noe info der heller.
Det du referer til er fargevarianter av enten slørhale, gullfisk eller koi. Mener oranda er en slørhale type...
Oranda refererer til kropsformen som er slørhale med boblete hud på hodet. rødhette er fargen.
Den står under hagedam men kan være i akvarium også.

Men skulle hatt info ang denne slik som i fiske basen.
Det er en gullfisk, oppdretts variant.
Samme art som gullfisk.

Den er litt lik denne, men det er ikke [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286&tab=3?=8224 ]denne[/URL]
Når jeg ser på [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286&tab=3?=8224 ]disse[/URL] bildene, husket jeg pltselig hvorfor jeg ikke synes gullfisk er noe jeg ønsker å holde...
Den på det første bilde er fin og den jeg tenker på er fine.

Hvorfor vil du ikke ha disse?

Noen som kan hjelpe meg med info ang den jeg tenkte på?
jeg har aldri hatt gullfisk, men det er vel ikek vanlig med slik "poser" de har eller alle svulstene?
Den røde hetten er ikke noe svulst, det er slik den skal være. Den var kjempe nydelig den jeg tenker på.
Den hetten er vel ikke slik gullfisken egentlig var, men det er iallefall gullfisk du søker informasjon av. Rødhette og gullfisk er samme art=) Om du ønsker å lese spesielt om rødhettevarianten anbefaler jeg deg å google litt
Se på det latinske navnet. Det står like over Oranda-overskriften i boka di. Søk på det. Svaret du får er gullfisk. Om du ser øverst på høyre side ved siden av sidetallet, ser du at du leser om gullfisk. For mer info les sider 312-313. Sider 332-343 er diverse varianter av gullfisk, men fisken har fremdeles de samme klimatiske behov.

Håper dette var oppklarende
Den skulle ligget her på forum i fiske basen, sammen med alle andre fisker man leter etter.

Noen som har en norsk side med info om fisken fra google eller annen norsk side med info?

Den ligger alt på forumet, under gullfisk.. Tror ikke det står så mye om denne varianten på nettet, ihvertfall ikke på norsk, av den enkle grunn at jeg tror det er flest selskapsakvarister som holder denne type gullfisk, mens de som gjerne "forsker litt" og undersøker fisken holder den vanlige varianten eller varianter som ikke er så ekstremt avlet på.

Men prøv og søk, kanskje du finner noe?
Her har jeg søkt for deg, fant ikke noe på norsk, men en grei (og lang) artikkel fra engelske wikipedia.
Tror ikke løvehode har ryggfinne....
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap