Får ikke til eplesnegler:( hva gjør jeg galt tro?

Jeg er vel fortsatt ingen superdreven akvarist, men anser meg selv som noe erfaren nå etter å ha hatt flere kar i snart 3 år. Det er veldig stabilt hos meg, sjelden noen dør, og det fødes stadig kull med reker, ancistrus og serbraciklider. Jeg har vannbytter 1 gang i uka, lufter vannet først og skifter ca 30%. PH er på ca 7 (kanskje litt under) og GH på ca 8-10 (jeg tilsetter pulver litt på "gefühlen" så dette kan variere noe), men ting er så stabilt at jeg kjører ikke så ofte vanntester lenger.

Jeg har hatt eplesnegler i et 60l kar. I dette går det kun noen ancistruser og reker samt sandsnegler. Temperaturen er 26 grader.
Men de dør en etter en. Dette er andre runden min med eplesnegler, men dete er ikke noe gøy for jeg ser nesten daglig ett nytt tomt skall.
Etter at det havnet ancistrusunger oppi der ble jeg veldig raus på foringa, noe alle likte og endelig begynte eplisene å legge egg i lystoppen. Tror jeg fikk 4 klaser, men de klekte aldri. Tror de enten var for langt fra varmen, eller for nære? Prøvde tilogmed å legge 2 klaser på isopor (men tror jeg hadde oppdaget de for seint)
Nå er det ingen epliser igjen Det tok litt under et år, fra de var 20-25 stk til å dø ut. Og jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Alle de andre i karet koser seg, og blir fler og fler, men ikke eplisene. Som skal ha et rykte på seg for å være lette å få til.

Jeg kan nevne at jeg har prøvd å senke vannstanden litt en periode, uten noen effekt det heller.

Grunnen til at jeg spør her nå, er at jeg vurderer å kjøpe meg nye epliser snart, da jeg synes de er flotte. Men det har ingen hensikt å skaffe seg de for å sakte ta livet av dem, jeg må finne ut hva jeg gjør galt.

Er det noen som kan se noe jeg gjør galt, kom gjerne med gode råd, håper jeg tar meg i noe som jeg har oversett.
Hva med å heve PH til like over 7 i stedet for like under? Epliser liker litt basisk vann. Du kan også tilsette kalk? Hvis de du hadde fikk dårlige skall etterhvert kan det skyldes kalkmangel.
Hvor store var de da du kjøpte dem? De lever ikke spesielt lenge, og jo større de er når du kjøper dem jo mindre tid har de igjen.

At eggene ikke klekte trenger ikke å bety noe, det skjer stadig vekk at hunner legger klaser med ubefruktede egg. Noen ganger vil de bare ikke formere seg, uten at det er noe galt. Og hvis det er mange av dem i samme kar bidrar det til at de ikke vil formere seg, siden området de lever i er fullt.
Hei. Jeg har samme problem som deg. Jeg har ph 7 og alle ser ut til å trives bortsett fra eplesneglene. Hos meg er det ancistrusene som tar knekken på dem- tror jeg. Grunnen til at jeg tror det, er at ancistrusene er bortpå og spiser på dem hele tiden.

Har et annet kar med eplesnegler i hvor jeg ikke har maller, og der har de to overlevd. Så, det er ikke sikkert det er din feil, men mallenes...
Jeg tilsetter alltid kalk (gh pulver fra noraq), siden vannet i Oslo er så bløtt. Synes likevel at skallet ofte blir litt stygt, hvertfall den innerste "krøllen", den kan ofte forsvinne.

Kanskje noe i det å heve ph litt, det går jo fint for de andre i karet og. Er det noe som anbefales? Ca 7,5 kanskje?

Jeg har alltid hatt epliser med maller, men aldri så mange som nå. Men det er sant at de sitter mye på skallene. Men jeg trodde bare de "pusset" dem litt. Har de såpass til tenner at de kan svekke skallet?

Ang. alder så har jeg kjøpt de ganske små, de har vokst godt og blitt ganske fort store, men det er en del som har dødd før de har nådd maks størrelse, så det er ikke alderdom som er den vanlige dødsårsaken hos meg.

Mulig jeg kunne prøvd en siste gang i et reint epleneglekar, med høyere ph for å se om jeg får det til da, går ikke det tror jeg bare jeg må innse at jeg ikke fikser den arten:/

Takk for gode råd og vink
Tilsetter du tilfeldigvis salt /Ectozon i karet? Det liker ikke snegler noe særlig...
Hei!

Nei, ikke noe salt i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap