Nystartet malawikar

Hei
Jeg har hatt et 128 l malawikar i nå to-tre år, og skal nå ha et større. Kjøpte meg et 300 l akvarium for en uke siden og fylte det opp med sand fra det andre akvariet (altså velbrukt sand) og vann på forige tirsdag. Jeg har nå sjekket nitrit, ph og gh og alt er i balanse. Har i tillegg fått startet det utvendige filteret og hatt oppi aquasafe og aqualife...

Hvor lenge bør jeg vente før jeg nå setter opp i fiskene??

Takk for svar på forhånd!

Pumpa bør gå i 4 uker før fisk settes inn, hvis denne er ny. For å korte ned på ventetiden kan du alternativt ta slam fra en innkjørt pumpe, hvis du har, og ha dette over i den nye.

Hvilke arter skal du ha i 300 litern da?
Pumpen er brukt (sitter litt slam igjen i rørene), gjelder det samme da? jeg skal ha golden, hongi, ansictrus, crabro og demansoni over fra det andre karet mitt til det nye...
Hvis pumpa ikke har vært avskrudd mer enn en time eller to er det greit. Slammet i rørene er forsåvidt uvesentlig, det er bakteriene som sitter i filtersvampene ol. som er viktig. Disse er avhengig av sirkulasjon, så når pumpa stoppes så dør de etter kort tid.
Tror det kan gå greit jeg, bare du følger med litt, og hvis du tror det er liv i bakteriene. Spesielt hvis du kan flytte over noen få fisk og så gi de lite mat noen dager fremover, i tillegg til oftere delvannsbytte.
En nitrat-test kan være lurt å ha også, hvis du ikke har.
Takk for svar!

Jeg har nitrit-test, så det skal gå grreit. Men burde jeg bare sette opp i noen fisk, elller kan jeg ta alle opp i?
Det er forskjell på nitrit og nitrat, så du bør ha både NO2 og NO3-tester.

Det er riktig som Akvafil sier: Det er lurest å vente i fire uker, og du må vurdere om det er liv i bakteriene inni filteret.
Det å flytte sand osv. kan fremme bakteriekulturen i et nytt kar, men for å være sikker så bør du måle. Det er som sagt viktig at bakteriene får oksygen.
Hvis bakteriene er døde så gjør de bare vondt verre, men det finner du ut ved hjelp av vannprøvene.
Malawier kan være mer ømfintlig for NO2 og NO3 enn annen fisk.

Angående flytting av fisk så har du litt forskjellig å tenke på:
I følge profilen din så har du ni voksne malawi-ciklider. Når du mener
at 300-literen er passelig innkjørt så kan du flytte hele gruppen i stedet for bare noen. Da kan du unngå at de første som kommer oppi vil jage vekk de som kommer sist. (De første vil ha territoriet for seg selv).
Jeg vil også foreslå at du flytter bare malawiene, og ikke de andre.

Gratulerer med nytt kar, da Du skal se at fiskene vil vise bedre trivsel. Nå blir det større sjanse for lek og yngel også, og du har plass til flere fisk når karet er kommet godt i gang.
Post gjerne et bilde av karet ditt når det står klart. Spent på oppsettet ditt, mbuna liker masse steinformasjoner og huler.
Vurderer nå å sette inn en av de innvendige pumpene mine med ferdig etablerte bakterier, for å få prossesen til å gå fortere...
Det ville jeg gjort,utålmodig som jeg er
smart trekk! Hvis du mater bare litte grann annenhver dag, samt følge med på verdiene, da går dette fint.
Kommer til å legge ut bilder på profilen min etter hvert, når jeg har satt opp i fisken
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap