Innvollsorm?? behandling prazipro?

Inaktiv bruker
Det var vel bare et tidsspørsmål før jeg som relativt nybegynner innen fiskehold skulle få oppleve sykdom på fiskene mine..

Jeg fikk med meg to ganske tynne praktbotiaer fra dyrebutikken, men det så jeg ikke før jeg kom hjem. Vurderte om jeg bare skulle levere dem igjen, men etter litt lesing inne på forumet her fant jeg ut at det var da gode sjangser for at de kunne bli bra igjen, så jeg bestilte Dewormer bits fra Rocky Mountain Discus. Dessverre så døde begge fiskene før jeg fikk pakken fra usa, bare 2 dager før den kom... typisk.. Regner med at det var innvollsorm som var synderen, og vil derfor behandle alle de resterende fiskene i det karet, med tanke på smitte, og så leste jeg litt mer på rockymountain discus, og der står det noe om å bruke Prazipro i vannet i tillegg til dewormer bits. Burde jeg det?? Noen som har brukt denne kombinasjonen og har gode resultater med det? Vil prazipro drepe filterbakteriene?? Vil ha klarhet i dette før jeg igjen bestiller en pakke fra usa.. det var også anbefalt å bruke metro bits også, men er dette nødvendig for å behandle innvollsorm??

Jeg kjøpte noen sommerfuglciklider fra samme butikk også, de kom fra et kar med grov grus, og da de kom over i karet mitt med sand, hang det en rødlig tråd fra samtlige etter at de hadde vært der noen timer. Tenkte kanskje at det var tarmsystemet som satte fart, siden disse trenger sand ved matsøk, men nå lurer jeg på om disse også har innvollsorm?? Alle er i fin form(enda) og spiser godt.
Denne rødlige tråden, er det flere røde tråder akkurat som en bust? Da må du i såfall behandle hele karet og alt utstyr med Sera Nematol. De røde trådene er Cammalanus, en innvollsorm som er vanskelig å bli kvitt. Den smitter svært lett mellom kar, hvis du bruker samme utstyr, eller bare får over en dråpe vann i et annet kar.
Inaktiv bruker
S_Dreams
Denne rødlige tråden, er det flere røde tråder akkurat som en bust? Da må du i såfall behandle hele karet og alt utstyr med Sera Nematol. De røde trådene er Cammalanus, en innvollsorm som er vanskelig å bli kvitt. Den smitter svært lett mellom kar, hvis du bruker samme utstyr, eller bare får over en dråpe vann i et annet kar.

det er bare en tråd som henger der
Prazipro og/eller praziquantel dreper ikke filterbakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© www.fishandpics.com
Reklame for plussmedlemskap