Nettopp kjøpt 60 liter's akvarium

Hei : )
Jeg har kjøpt meg et 60 liter's akvarium.
Jeg lurer på hvilke fisker jeg kan ha oppi det ?
Har mest lyst på : Guppy,Platy,Maller,Scalare,Gul Molly,Ildhale og Neontetra.
Også har jeg en kampfisk, men jeg vet ikke om jeg tørr og ta den oppi akvariet der hvor jeg skal ha de andre fiskene, i tilfelle han blir sint på de og begynner og angripe :P

Hvilke fisker tror du er best og ha oppi det ?
Hei


Les litt i fiskebasen her inne ang de fiskene du vil ha.
HUsk ikke fyll opp karet med for mye fisk.
feks scalare går ikke i en 60liter, de trenger iallefall 240liter
Guppy, molly, neontetra går fint i en 60liter, men neon tetran vil ha mye surere vann enn guppy feks.

ildhale må ha større kar, de er også veldig hissige av seg.

Har du lest om oppstart av nytt akvarium? har ikke noen link her, men prøv søk litt. da finner du mye nyttig informasjon.

håper dette hjalp deg litt på vei
Her er et søk som viser hvilke fisk du kan ha i en 60 liter.

Scalare og ildhale blir alt for store til et så lite akvarium.

Du bør heller ikke ha alle de fiskene du lister opp i karet, det vil bli for mange. Dessuten er mange av de levendefødere, og da pleier det raskt å bli flere av de

Du kan jo titte litt på søket jeg linket til, og se om du finer noe du liker. Jeg pleier å anbefale at du plukker ut en hovedfisk, og tilpasser andre beboere til denne, både når det gjelder vannverdier og temperament.

Plukk ut noen du liker, så kan du spørre konkret om disse går sammen. Hva slags PH og GH (hardhet) fiskene vil ha står nederst på profilen deres, slik at du raskt kan sjekke om de vil trives i samme type vann
Inaktiv bruker
Neontetra og kampfisk går fint. Men siden kampfisk liker å ha varmt vann, så kan muligens kardinaltetra kan være bedre? De ligner jo på neontetra, så kampfisken begynner vel ikke å jage de Ancistrus kan du jo ha som algespiser.
Eini Brox
Neontetra og kampfisk går fint. Men siden kampfisk liker å ha varmt vann, så kan muligens kardinaltetra kan være bedre? De ligner jo på neontetra, så kampfisken begynner vel ikke å jage de :) Ancistrus kan du jo ha som algespiser.


joda, neontetra og kampfisk går fint hvis du vil ha god snacks til kampfisken i karet Prøvd og feilet selv.
Inaktiv bruker
Therese Paulsen
[QUOTE=Eini Brox]Neontetra og kampfisk går fint. Men siden kampfisk liker å ha varmt vann, så kan muligens kardinaltetra kan være bedre? De ligner jo på neontetra, så kampfisken begynner vel ikke å jage de :) Ancistrus kan du jo ha som algespiser.


joda, neontetra og kampfisk går fint hvis du vil ha god snacks til kampfisken i karet Prøvd og feilet selv.


Gikk da bra med mine neontetra
Dette er rent personlig, men jeg ville ikke kjøpt guppy. De drar med seg sykdom og lever sjelden lenge.

Hvis du har lyst på yngel, ville jeg satset på molly eller platy - en hann og to hunner. Før året er omme har du trolig tre ganger så mange - minst.

Også ville jeg hatt en ancistrus - men ikke kjøp en bitteliten en. De selges gjerne for tidlig og da dør de lett.

Ville startet med det, og når du føler at du er godt i gang og har fått mer erfaring, har du fortsatt plass til noe annet hvis ikke levendeføderne har blitt for mange.

Vær kresen når du kjøper fisk. Prøv å plukke ut fisker som ser friske og pigge ut. Se godt på finnene - at de ikke er skadet, har hvitt belegg (sopp), eller er sammenklemt.

Gratulerer med akvarium! Lykke til med en fin hobby

I mine 60 litere har jeg kampfisk, sebrafisk og ancistrus i en, og kampfisk og platy i den andre. Hadde kuhlii-åler også, men de er døde nå.

Hvis du skal ha ancistrus anbefaler jeg deg å heller kjøpe en på 5 cm av noen på forumet til 20 kroner. De tåler mye mer enn de små på 2 cm til 59 hos dyrebutikken.

Minuset ved kampfisk og levendeføder er jo at yngelmengden reduseres betraktelig, men de rører ikke voksen fisk.
: )
Tusen takk for mange svar! Jeg tror jeg får prøve og ha kampfisk og neontetra i samme akvarie, om det ikke går så går det ikke
Nå starter dyrebutikken opp her på ny, så da håper jeg at det blir bra utvalg av friske og fine fisker : ) ..
Inaktiv bruker
Du kan godt prøve! Men i tilfelle dette ikke skulle gå bra, må du ha et kar du kan flytte kampfisken over i. Det er jo ikke sikekrt at det går bra da.
:)
Ja jeg prøver : ) Har en bolle til kampfisken min .
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap