Ancistrus mister fargen

Jeg er helt ny på dette med maller, men har virkelig fått sansen for denne flotte fisken. Jeg har noen i mitt kar som er på ca 320 l. de er ikke voksne enda, men 3 stk begyner vel kansje å bli kjønsmodne snart. For litt siden begynte den ene å se "blek" ut noe som har fortsatt og nå i dag som jeg så de 3 største sammen så ser jeg at nr 2 også begynner å miste farge. Noen som vet hva dette kan komme av? Det må nevnes at jeg har behandlet karet for hvit flekk, og brukt litt salt for å forebygge nye angrep. Mannen min tok med en vann prøve på dyrebutikken i går og da sa de at den så helt fin ut.
Har du gjort noen endringer i karet eller slamsuget nylig?? Mine maller blir bleke når de blir stressa eller skremt, men de får ganske fort fargen tilbake igjen.
Nei, men nå er jo hele karet ganske nytt. Det er litt over en mnd siden jeg begynte å ha fisk oppi det. Så det eneste er vannbytte etter medisinering.
Helt normalt
de skifter farger for å tilpasse seg omgivelsene, altså lyst i akvariumet = fisken blir lys
sebraciklide
de skifter farger for å tilpasse seg omgivelsene, altså lyst i akvariumet = fisken blir lys

Aha...jeg får prøve å dempe det litt da =)
Tenkte mere på
sanda og sånt jeg da=) men gi den noen huler og røtter så blir den vel mørkere etter vært
sebraciklide
sanda og sånt jeg da=) men gi den noen huler og røtter så blir den vel mørkere etter vært


Hehe...ok. De har noen røtter, men huler har jeg ikke enda.
Tror egentlig ikke det er skifting av farge som er problemet. Jeg har lys sand og godt opplyst akvarie, men ancistrusene er like mørke som den lille bak den bleike på bildet ditt. Mine har riktignok huler, men de er aldri inni dem.

Tror nok det er stress eller sykdom, aner ikke hva. Men iallefall, selv om salt funker som medisin i noen tilfeller er det ikke bra når man har maller i akvariet! De tåler saltet dårlig.
Tror egentlig ikke det er skifting av farge som er problemet. Jeg har lys sand og godt opplyst akvarie, men ancistrusene er like mørke som den lille bak den bleike på bildet ditt. Mine har riktignok huler, men de er aldri inni dem.

Tror nok det er stress eller sykdom, aner ikke hva.

Men iallefall, selv om salt funker som medisin i noen tilfeller er det ikke bra når man har maller i akvariet! De tåler saltet dårlig.

Ser du har snegler også, de tåler også salt veldig dårlig.
Takk for svar...
Jeg kjøper meg noen huler og dropper saltet fremover, så får jeg håpe fargen kommer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap