Nannacara aureocephalus

For litt siden var jeg så heldig å få noe fisk fra Fransk Guyana. Bl.a. en ikke så vanlig dvergcichlide; Nannacara aureocephalus.
De fanges i sortevann med pH på 5,2 og ledningsevne på under 20 microSiemens/cm (ekstremt bløtt vann).

I mitt torvfiltrerte vann liker de seg godt, og straks jeg flyttet dem til en 160-liter og senket pH til lavt på 5-tallet, ser det nå ut til at det kan bli flere av dem:

Man ser her antydning til den gullfargen i hoderegionen som har gitt fisken sitt navn (Latin:aurum=gull, cephalus=hode):

[External Image]

I annet humør ser han nesten litt rosa ut:

[External Image]

[External Image]

Her sees hunnen med enda ikke frittsvømmende yngel under seg:

[External Image]

[External Image]

Dvergfisk er spennende, skjønner meg ikke på folk som skal ha svære fisk. Mye bedre med små fisk man faktisk må lete litt for å se og som er noen virkelige skjønnheter. ;D
Du er virkelig flink med survannsarter.
Galemor
...Dvergfisk er spennende, skjønner meg ikke på folk som skal ha svære fisk.....

Jeg har sett hannen har prøvd å nærme seg hunnen og yngel to ganger. For å si det enkelt: Jeg tror ikke han vil prøve på det mer!

Jeg har aldri sett en hunn har vist så sterk aggresjon: hun banket ham regelrett opp, enda hun er MYE mindre!
Heldigvis er det masse skjulesteder og planter i karet; jeg tror ikke han hadde overlevd uten.......

I dag begynte yngelen såvidt å bevege seg opp fra sandbunnen der hunnen har gravd groper for dem:

[External Image]
Selv om jeg har avlet bl.a. Apistogramma i 20 år, klarer disse ganske annerledes utseende yngel virkelig å fasinere meg:

Første dag som frittsvømmende:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

På jakt etter nyklekket artemia for første gang, og taktikken er klar:
”Jeg tror jeg prøver et bakhold nedenfra, jeg":

[External Image]

Herlig, er de ikke?
Herlighet! For en bildeserie!

Rett og slett fantastisk. For en gjeng herlige små. Kan se det for meg hvordan de foretar bakholdsangrep på artemiaen

De så forresten ut som bittesmå pinner disse ynglene. Ikke spraglete slik mine macmasteri var. Spesielle, og skjønne små.
De ser rett og slett ut som litt rusk, pinner, blader etc, ett eller annet rusk på bakken.
Ville vere veldig glad, hvis jeg kunne ta sånne bilder.
Mvh. Roland Dreinø
I sin 2003-bok omtaler Wolfgang Staeck denne fargeformen som Nannacara sp. "Sourourou" – en egen art (som også kalles Nannacara sp. ”Mana”).
De fleste andre mener imidlertid at dette er en lokal fargevariant av Nannacara aureocephalus. Ser man bort fra de fargerike prikkene på flankene og i ansiktet, er den helt lik den opprinnelige Nannacara aureocephalus.
"Sourourou"-populasjonen finnes så langt man vet kun i Crique Sourourou, mellom Kourou og Sinnamary, i Fransk Guyana. Dette er innenfor utbredelsesområdet for den normale Nannacara aureocephalus.

ElinH
......De så forresten ut som bittesmå pinner disse ynglene. Ikke spraglete slik mine macmasteri var. Spesielle, og skjønne små.

Ja, de er tydelig annerledes, også mer kantete, enn Apistgramma-yngel. Appetitten er imidlertid den samme

Roland Dreinø
Ville vere veldig glad, hvis jeg kunne ta sånne bilder. Mvh. Roland Dreinø

Bare å legge seg i trening det, Roland. Bildene er tatt ved bruk av den interne blitzen i kameraet, uten bruk av noen egen macro-linse.

Har desverre bare et sån kompakt kamera.
Mvh. Roland Dreinø
for en flott bilde serie. disse dverg sicklidene kan du, det er helt tydelig.
Update
Yngelen er nå ca. tre uker gamle, og far:

[External Image]

får nå lov til å nærme seg yngelen noe uten å risikere livet.

Yngelen har vokst, men ikke så veldig mye.
Som dere ser lider de ikke under mangel på matlyst:

[External Image]

[External Image]

"Yngelen" er nå blitt "unge voksne", og er klare til å forlate heimen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Noen som vil ha?
'
flott fisk.grattis med yngel
Nydelig!b
meget pen liten ciklide la merke til du spurte om noen vil ha da er mitt spm hvor mye tar du per stk? mvh thomas lindquist.
:) ingenting?
da vil jeg gjerne ta i mot noen jeg vist du fortsatt har noen mvh thomas
Må spørre litt jeg:)
så at du skriver du måtte senke ph og filtrere vannet i torv kan du lære meg litt om dette eller gi et hint om hvor jeg kan lese om det for vil jo gi fisken best mulig vilkår, har et par nannacara anomala og har blitt helt fasinert av disse. og etter og sett bildene og det du skriver om nannacara aureocephalus kriblier det etter disse også. vet du om noen flere typer av nannacara? mvh thomas
Thomas Lindquist
da vil jeg gjerne ta i mot noen jeg:) vist du fortsatt har noen mvh thomas

Har sendt deg en epost.

Thomas Lindquist
så at du skriver du måtte senke ph og filtrere vannet i torv kan du lære meg litt om dette eller gi et hint om hvor jeg kan lese om det for vil jo gi fisken best mulig vilkår …….

Jeg har skrevet dette tidligere i andre tråder, men kan gjenta det her:

Jeg har en egen reol som jeg bruker bare til å torvfiltrere vann. Det står 3 stk. 135-liters kar i denne reolen.

Her ser du en tegning av et kar sett ovenfra:
(Klikk på bildet for større versjon)

[External Image]

Karet har en glassvegg ut fra bakveggen. Jeg har sydd en pose av fluenetting, som jeg fyller med torv, og setter i åpningen slik at hele inngangen til hulrommet er dekket. I det rommet som da blir bak torven, står en liten powerhead med en slangebit koblet til utløpet. Denne pumper så vann fra rommet bak torven, over glassveggen og ut i karet.
Vannet dras da fra karet, gjennom torven (det er jo poenget), og ut i karet igjen.

Når torven er ny, går pH ned fra 8,3 ( i kranvannet) til ca. 4,2 på under 1 døgn. Jeg bruker da dette vannet til å bytte vann i de karene som skal ha så lav pH. Neste runde bringer ikke pH så langt ned, og de neste rundene der etter endrer pH enda litt mindre. Vannet passer da til fisker som skal ha pH på 5-6-tallet.
Så bytter jeg torv i posene til neste gang.

Torvfiltreringen halverer også vannets hardhet (målt i conduktivitet / ppm).

I det nederste karet har jeg ikke glassvegg, og bruker der et gammelt utvendig filter (Eheim classic). Jeg fyller filteret med kun torv, og legger litt filtervatt på toppen for å hindre torv i å bli sugd inn i pumpedelen. Så lar jeg dette filteret bare ha både innsug og utløp i dette karet, og gå noen timer eller ca 1 døgn. Samme effekt som i de andre karene.

Før jeg fikk så mange kar, brukte jeg bare en 90 liters murebøtte på samme måte som jeg nå gjør med det nederste karet.

Det er selvsagt viktig å bruke ukalket og ugjødslet naturtorv. Selv bruker jeg såkalte firkantballer av naturtorv, også kalt Rhododendron-torv på hagesentrene. Når ikke jeg har dette tilgjengelig, bruker jeg ”Tiur-torv”som kjøpes i plastsekker. Sistnevnte er ikke alltid av beste kvalitet, men det er sjelden jeg har problemer med denne.

Fikk jeg forklart det på en forståelig måte ?

Thomas Lindquist
……..vet du om noen flere typer av nannacara?

Ja, det er jo bare å søke på Fishbase det, så finner du alle beskrevne arter.

Søke og lete selv på nettet, og ikke minst kjøpe eller låne bøker, er kilde til mye kunnskap
Men litt taksonomi og ubeskrevne arter kan jeg vel ta:

Av en eller annen merkelig grunn, opererer Fishbase fortsatt med denne oversikten over Nannacara-slekten:

Nannacara adoketa (Kullander & Prada-Pedreros, 1993)
Nannacara anomala (Regan, 1905)
Nannacara aureocephalus (Allgayer, 1983)
Nannacara bimaculata (Eigenmann, 1912)
Nannacara quadrispinae (Staeck & Schindler, 2004)
Nannacara taenia (Regan, 1912)

I tillegg finnes en fisk som tidligere er beskrevet som Nannacara hoehnei, men som nå, under sterk tvil, er tilordnet slekten Aquidens, og skal (foreløpig) omtales som Aquidens hoehnei.

Dr. Römer reviderte Nannacara-slekten i 2006, og delte den opp i to: Ivanacara og Nannacara. For å gjøre det kort, dette skal nå se slik ut:

- Ivanacara adoketa
- Ivanacara bimaculata

- Nannacara anomala
- Nannacara aureocephalus
- Nannacara quadrispinae (skiller seg fra Nannacara anomala i hovedsak ved å ha 4 harde finnestråler i analfinnen i stedet for 3). Dette er samme fisk som tidligere ble kalt Nannacara sp. ”Venezuela”
- Nannacara taenia

Det finnes en del ubeskrevne varianter og lokasjoner av de som fortsatt tilhører Nannacara:

- Nannacara anomala-populasjonene er litt forskjellige avhengig av om de kommer fra Surinam, Guyana eller Fransk Guyana.
- Nannacara sp. ”Essequibo” (Det er faktisk mulig at dette egentlig er den fisken som dannet grunnlaget for beskrivelsen av Nannacara anomala!)
- Nannacara aureocephalus ”Sourourou” (som jeg har) er litt forskjellig fra andre populasjoner av denne arten, og kalles også Nannacara aureocephalus ”Mana”
- Nannacara aureocephalus ”Acarouany”
- Nannacara sp. ”Mabaruma”
- Nannacara sp. ”YiYi” (Fantastisk navn, ikke sant?)

og flere vil sikkert dukke opp........

Takk!
takk for bra svar og jeg er i gang med nyekaret til fiskene fra deg gleder meg.mvh thomas
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap