Hva skal rekene spise?

Vi har akkurat sendt bestilling på 10 reker og de kommer forhåpentligvis vel fram om ikke så lenge.. Men så kom vi på at vi ikke har noe mat å gi dem! Har skjønt at noe av det farligste man kan gjøre er å gi det for mye mat (?), så det er vel ikke store krisa, men vi får vel kjøpe. Men hva? Noen råd og anbefalinger til rekemat?
de fleste forprodusenter har eget rekefor, men de spiser det meste som havner på bunn. tabletter til bunnfisk går helt utmerket. bruker jbl's novoprawn og novocrab som hovedfor til mine rekekar.
Hikari Shrimp Cuisine er noe jeg kan anbefale.
Sanne
bruker jbl's novoprawn og novocrab som hovedfor til mine rekekar.

da kjøper jeg jbl's novoprawn! hvor mye skal de egentlig få, og hvor ofte?
ikke så mye. kommer an på hvor mye røtter og mose/planter de har å pelle på og. 1-2 reker per pellet annenhver dag holder nok.

merk at noen ganger så flyter disse pelletsene. mine synker alltid, men der er noen som har vært uheldig og fått en forboks hvor pelletsene har innebygs flytevest :p
jeg pleier ikke å gi mat, annet enn en halv bunntablett en gang i uka. Jeg har 10 reker.
har også oppi plantenæring til anbefalt dose som står på pakken (i de andre karene tar jeg kun halv dose, mer enn nok! :p) så da er det god algevekst i karet
Mine reker får ikke annet nå for tiden enn agurk og spinat som jeg har i til sneglene. De spiser med hjertens lyst. Ellers så spiser de gamle rekeskall, fiskebæsj, råtne planteblader og diverse andre ting de finner på bunnen. Hadde rekefôr til dem en gang, men jeg var en av de uheldige som fikk en boks med innhold som flyter, så det fôret kunne jeg ikke bruke.
Rekene småspiser hele tiden og de spiser bl. a:

Erter (uten skall)
Fryst spinat som å kjøpt i butikken (tine først)
Alger
Fiskefor
Paprika
Katappa blader
Mygglarver
Malletabletter
også rekefor (Det finnes flertallige varianter på det asiatiske og tyske markedet)

Rekeforet kan bestilles på nettet (ebay)
så mange fine svar!

må nok på handletur i helga

men sånne grønnsaker, hvor store skal bitene være?
vi har ti reker som koser seg med jbl nowo prawn imens
Ha oppi det de klarer å spise iløpet av to timer og fjerne deretter restene. Ellers blir vannet dårligt. Med reker gjelder det å gi lite enn for mye. 10 reker.. tre erter. Eller 1 malletabbis, Eller liten bit spinat etc..
Når det gjelder agurk og spinat så har jeg oppi en cm tjukk skive agurk, eller et spinatblad rett før lyset skrur seg av, også tar jeg det ut når lyset er på dagen etter. Pleier å gå helt greit hos meg.
Ps. Du må ikke bruke ferskt spinat blad pga garvesyren der. Rekene tåler ikke det. Bruk heller fryst spinat som er hakket opp som fås kjøpt i butikker. Prøv deg fram å gi de noe mat. Har hørt folk bruke brennesle på utenlandske forum også, men stikker ikke rekene seg da.
brennesle må være levende for å stikke
Kjøpte ifjor sommer to stk bjørnebærplanter som eg har i hagen. Har hørt at de spiser disse også. Må vente til våren kommer da kommer det nye blader. Bruk da de bladene som ikke har blitt for gamle, de nye skuddene. Du må forvelle bladene først da. Bon abetit!
Mine mikrogreker (Aner ikke hva slags art) spiser artemia, mygglarver, reker og knuste kjøttpellets. Spiser også snegleegg og planarier i nød.
Mulig de skal ha mer grønnsaker
kan man bare gå ut i naturen og plukke brennesle og putte dei i akvarie?
eller må man jør noe med dei før man har dei oppi karet?
thomsen
kan man bare gå ut i naturen og plukke brennesle og putte dei i akvarie? eller må man jør noe med dei før man har dei oppi karet?

Du må forvelle bladene først. Dvs å koke de i 1-3 minutter. 1 blad pr kar holder massevis. Prøv deg fram. Reker er litt usikker hva du tilbyr dem,så de spiser ikkje opp det du gir dem førstegangen. Men når de blir vant med den nye maten så spiser de opp hele bladet.

Prøv paprika biter,bjørnebær blader,gulrot,erter etc..
Prøv paprika biter,bjørnebær blader,gulrot,erter etc..

skal desse og forvelles?? eller rett fra naturen og oppi akvarie?
Bare bladene må forvelles. Ellers resten spsies naturell. Paprika kuttes i strimler eller erter gis uten skall..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap