Illeluktende vann og merkelig oppførsel på slørhalene

Hei,
Jeg har et akvarium på 70 liter med 3 slørhaler og 3 algespisere. Har hatt det siden februar og alt har gått greit helt til nå. Skiftet vann for 5 dagers iden, men nå plutselig begynte vannet å lukte fyktelig vondt, og slørhalene holder seg hele tiden oppe ved overflaten. ser nesten ut til at de må trekke luft eller noe.
Jeg skiftet vann med en gang jeg kjente at de luktet vondt, men det samme skjedde etter at jeg byttet vann igjen. samme lukta og samme oppførselen på fiskene kom tilbake etter et par dager. Hvorfor er det slik, og hva kan jeg gjøre for å få det normalt igjen? Er livredd for at fiskene mine ska dø pga dette.
Håper på hjelp

Hannèe
Plussmedlem
Hva slags filter har du?
Har du nettopp gjort noe med filteret? Vasket det?
Har du utstyr til å måle vannverdier?
Hvor ofte skifter du vann "normalt"?

Hvor store er fiskene dine?
Jeg hadde litt trøbbel med lukt en gang. Da var det en sumpplante som var synderen. Den lukta død og fordervelse. Uten overdrivelse!



Vasker filteret annenhver gang jeg renser akvariet, og jeg renser akvariet hver 14.dag. Har slike filter som ligner på firkantede svamper og som man legger oppå hverandre. Slørhalene er ca 3cm lange.
Jeg har ikke utstyr til å måle vannverdier nei. Hvor får man tak i slik?

Jeg har også problem med at pyntegjenstandene i akvariet blir sorte etter noen dager. Pleier å vaske alle gjenstandene når jeg skifter vann. Plantene blir også veldig "skitne".
Plussmedlem
Er det et Juwel-kar?

Skyller du svampene i springen?
Du burde skylle svampene lett i en bøtte med akvarievann. Hvis du bruker vann fra springen så mister du veldig mange av bakteriene som er nødvendige for å "rense" vannet.

Utstyr for å måle vannverdier kan du kjøpe i dyrebutikken.
Test for nitritt anbefales.

Har du lest denne og denne?

forer du mye eller? vannet begynner å lukte vondt hvis det blir for mye forrester liggende å råtne i grusen...og mye mat-rester er ikke bra i forhold til at det blir nitritt... når du vasker filteret ditt...vasker du det grundig da? prøv å bare vri det opp/renske i ei bøtte akvarievann evt så du ikke vasker vekk all bakteriene i filteret..det er disse bakteriene som renser/bryter ned nitritt og det blir av mat og avføringsrester (hvis du ikke visste det da)
vakke gæærnt det loomis:P
det er greit hvis du bytter vann litt oftere, en gang i uka anbefales, men skader ikke å bytte oftere.

du trenger ikke vaske filteret så ofte, du kan vaske det når det begynner å tette seg, men når du har mange filtre trenger du bare å ta den fineste av de, for det er den det er mest dritt på.
filteret vaskes rett i bøtta med vann fra akvariet og du skal bare få av den værste møkka, det skal alltid være litt igjen, dette er bakterier og bakterie slam(husker ikke eksakt hva det kalles)


smart testesett med alt du trenger av tester.

lukta kan være NH3 amoniakk, dette lukter bokstavelig talt helt forferdelig. (har hatt det selv)
det kan også være råtnede planter. plantene i akvariet trenger gjødsel som plantene på land. da anbefaler jeg tropica aquacare plantenæring

det kan også hende at du har vasket filteret så ofte at du har vasket ut alle de gode bakteriene som fjerner nitritt nitratt og amoniakk, så du brude ta ofte vannbytter og la filteret stå til det blir nok møkk til at det blir mindre strøm fra pumpa.
Ja, det er et juwel akvarium jeg har...
Jeg tror kanskje at de får for mye mat, fordi det blir alltid liggende igjen noe for på bunnen og på plantene lenge etter de er blitt foret... skal skaffe et målemeter
Jeg anbefaler heller multistrips til nybegynnere. Nesten alle lager disse, de er raske og enkle å bruke og billigere. Stripsene er ikke like nøyaktige, men det er ikke så farlig. Nitritt og ammoniakk skal ikke være der, så det er egentlig likegyldig i hvilken mengde.


Er forøvrig enig med de andre at dette er ammoniakk forgifting.

ikke kjøp deg multistripsene.. de finns ikke litt nøyaktig en gang..kjøp dråpetester! jeg fikk nitritt eksplosjon i karet mitt forleden dag...sjekket først med stripsen og fikk ikke utslag en gang på stripsen..så tok jeg dråpetest for å sjekke nitritten og den viste knallrødt på 1!....... jeg trodde også at de stripsene fra jbl bla. stemte "greit nok" men blei skremt når de ikke er i nærheten av å stemme en gang.... fisken min begynte å daue men fortsatt viste nitritten på stripsen 0!
Plussmedlem
Hanèeee
Ja, det er et juwel akvarium jeg har...

Hvis du fortsatt har i bruk den svarte/harde "svampen" i filteret så bør du fjerne denne. Den er mere til skade enn nytte etter noen få uker.
Det er et kullfilter som helst brukes når man skal fjerne medisinrester i karet.
Jeg har brukt Tetra, Seachem og Aquael (til og med Bayer) strips og de har alle vært unøyaktige, men likevel pålitelige nok. Ved spor av nitritt skifter de farge, men har en tendens til å ta litt hardt i heller enn å feile motsatt som JBLene dine gjorde. Jeg har en mistanke om at de kanskje var gamle? Nitritt tester går ut på dato veldig fort.

Dersom det ikke var klart så er jeg forresten enig i at dråpetestene er mye bedre og mer nøyaktig. Litt OT, men vet du om en nøyaktig dråpetest for pH mellom 5 og 6,5?


jeg bruker sera dråpe ph test etter anbefaling fra andre...den virker grei...
Den er for unøyaktig for mitt bruk dessverre.
Er vel ikke så nøye å teste her. Det er jo snakk om seriøs overforing.

Masse vannbytte og mye mindre foring. Er ikke rart at det blir dårlig vannkvalitet - må jo ligger endel fôr som råtner i kriker og kroker..
Trygve Lillefosse
Er vel ikke så nøye å teste her. Det er jo snakk om seriøs overforing. Masse vannbytte og mye mindre foring. Er ikke rart at det blir dårlig vannkvalitet - må jo ligger endel fôr som råtner i kriker og kroker..


det er jo nøye å teste vannet... er klar over at det ikke er løsningen innledningsvis, trådstarter har ikke vanntester (kanskje har hun det nå da) men midtveis og avslutningsvis, snakker vi om hva hun bør ha av tester!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap