Grumsete vann!

Jeg har et 140l ferskvannsakvarium som absolutt ikke er overbefisket. Jeg har til sammen 12 fisker og 6 av dem er algespisere. Etter bare noen dager når jeg skifter vann blir vannet helt grønt av alger(regner jeg med) Jeg har testet vannverdiene flere ganger og de er helt bra alle sammen. Jeg skifter 3/4 av vannet minst 3. hver uke, da slamsuger jeg også botten. Det står ikke i direkte sollys, jeg har skiftet ut flere lysrør i håp om bedring. Jeg har prøvd algumin og krystalclear i vannet og jeg overfôrer ikke. Jeg har hatt i nok salt!
Jeg prøvde å dekke til hele akvariet med sort duk og ikke bruke akvarielyset, da gikk det bra i 14 dager, da jeg slo på lyset og tok vekk duken igjen ble det straks like ille. Sjarmen med å ha akvarium blir liksom borte om jeg skal teppe over det hele tia...

Noen som har tips og råd til meg??
Alt mottas med takk

--Fortvilet--
Har ikke vært ute for dette, men kanskje du kan prøve noe av dette:

UV filter
ikke overfòre
hurtigvoksende planter

Har du en mangroverot ? Den kan avgi farge den første tiden...
Hei,
Har for litt siden hatt Grønt vann selv. Forsøkte lenge med mindre lys, bytte lysrør, mindre mat osv... ved vannbytter ble det bedre med en gang, men etter ett par dager var det grønt igjen. Kjøpte meg til slutt et UV-filter, og det løste problemet med grønt vann. Bare etter en dag ble det forbedring, og det bare fortsatte. Nå er jeg ikke plaget med grønt vann lenger. Så mitt råd er å kjøpe et UV-filter.
Hmm, da må jeg nok prøve et sånn UV-filter
Jeg har liksom prøvd alt det de råder meg til i dyrebutikkene, men filter har de ikke nevnt.

Når du sier rot, så har jeg det, og det var kanskje i det vaset jeg la neddi den det begynte. Det begynner å bli en stund siden nå men(3-4 mnd)

To mulige løsninger. Takk begge to
Bare en liten kommentar til det med mangrove-rot. Om vannet ditt blir grønt, kommer nok ikke det av roten. Den avgir mer brun farge, og et gir seg etterhvert. Grønt vann = alger er min erfaring hvertfall Lykke til med fjerningen av grønnfargen!
Jeg stakk å kjøpte UV filter nå, så da er det vel bare å vente å se Hun på dyrebutikken sa også at det skulle være meget effektivt mot grønnalger i vannet..
Jeg krysser bare fingrene. Takk for god hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap