Skjevt gulv. hva med denne løsningen?

Jeg er blant de uheldige som har skjevt tregulv i stua. Jeg leier, så eneste mulighet for meg er å lage ett eller annet som gir meg mulighet til å vatre opp karet mitt.
Karet heller 1.5cm mot venstre og litt fremover. Stått slik i snart ett år, og dette irriterer meg daglig.. Tenker seff på at det en vakker dag kansje sprekker.

Kar og møbel er av typen Wromak, og rommer 450liter.

Går å grubler på en potensiell løsning;

Bilde 1 :
Slik ser karet med møbel ut. Karet holdes oppe av 4 bærende vegger.

Bilde 2 :
Om jeg kapper en tjukk treplate i tykkelse 4cm etter målet på møbelets bunn. Borer inn 8 hull, og banker inn skjøtemuttere i disse hullene. Disse blir stående rett under bæreveggene. Boltene som sitter inne i mutter'ne vil fungere som ben. Hullene vil borres noe mindre en mutter'ne, slik at de sitter bom fast. Må bankes inn, eventuel slark må unngåes til enhver pris.

Boltehodene vil stå på runde jernplater jeg har liggende, så gulvet vil ikke ta skade av dette.

Hva tror dere om denne ideen? Noen som vet om tråder her eller i andre forum med løsning på denne problemstillingen?

Takker for innspill.

Kim.
Justerbare bein
Skulle tro det fantes justerbare ben du kunne feste på bunnplata karret står på (skapet). Justerbare bein er jo veldig greit om en skal flytte og gulvet kanskje heller motsatt vei... Mulig noe slikt finnes på biltema eller clas olsson. Om jeg finner noen link som tilsvarer ditt problem, kommer jeg tilbake med den ;- =)
Takker for det Loffa.

Jeg har nok sett meg blind på ben tror jeg, hehe. Funnet noen på ikea ol., men de er på langt nær konstruert for den påkjenningen en 450 liter full av store steiner gir.
Eller sage / høvle til lister som du legger under, og som går "i null" bak.
Det er billig, og løfter ikke karet mer enn nødvendig.
Evt. lage en mer solid ramme som bygger litt mer.
Hvis det er 1.5cm. det er snakk om, kan du bare finne noen "kiler" (treklosser, asfaltpapp, div. plater) som er 1.5cm. tykke... og legge en under hvert bein på ene siden, og sjekke hvor mye du trenger på beina i midten, slik at du kan legge den tykkelsen du trenger der og... å begynne å lage en ny "plattform" blir dyrt og avansert, når det kan gjøres enkelt

Har samme problemet selv, en 450l. som står inn til en vegg, og belaster bjelkene slik det bikker litt framover..
Det er snakk om 5mm. men har ikke gjort noe med det enda.... lite lyst å tappe det ned for å løfte det opp..
Symbiosemannen
og legge en under hvert bein på ene siden, og sjekke hvor mye du trenger på beina i midten.

Hvis du titter på bilde 1 så ser du at møbelet ikke har ben, men at bunnen består av en plate.
Og vinkle dette med kiler, når karet står inntill veggen er nok ikke så enkelt..
Men vekten av karet, blir ført ned gjennom de 4 platene på høykant, og hvis du kiler under der, trenger du ikke å kile under hele platen.
akvafil
Jeg er blant de uheldige som har skjevt tregulv i stua. Hva tror dere om denne ideen? Kim.

"Alle" har et skjevt stuegulv.
Her kan foreslås en lang rekke mer eller mindre brukbare løsninger.
Men din løsning er fullt brukbar, og ganske god. Finnish og utseende fikser du sikkert.

Bare et lite tips: Ikke bor hullene til skjøtemuttrene alt for trange. Tape igjen den innerset enden av mutteren og lim mutteren fast i hullet med Aralditt/ Superepoxy, eller fugelim PL 400. 10 mm mutter/ bolter er ok.

(En liten digresjon: 4 mm bolter vil også holde, men det er ikke her du sparer penger, og en 10 mm mutter limes mye enklere i hullet.)
Da blir det tur til biltema i dag, der har de disse skjøtemutter'ne i div størrelser.

Takker for tipset Josti, da blir det en liten bøtte med super epoxy også.
Hva er forskjellen på disse produktene, og hvilken egen seg best tror dere?

Hurtigepoksy
Transparent tokomponent epoxylim som fyller huller og gir ekstra sterke, vanntette fuger. Limer stein, glass, metall, keramikk, tre, glassfiber, hardplast etc. Herder på ca. 5 min. 21 + 21 g.

Epoksy, supersterk
Tokomponent epoxylim som sammenføyer, fyller huller og restaurerer. Gir ekstra sterke fuger mellom de fleste materialtyper slik som metall, glass, keramikk, tre, stein, glassfiber, etc. Passer til f.eks. reparasjon av konstruksjoner i forsterket plast eller reparasjon av vaskeservant, badekar etc.

Stålepoksy
Plastisk stål som fyller, fuger og tetter. Limer jern, stål, stein, plast osv. Herder på ca. 5 min. Kan slipes og bores etter 2 h. Reparerer karosseri, topplokk, motorblokk osv. 21 + 21 g.

Epoksykitt
Kittstang med innkapslet herder. Eltbart og formbart. Håndteres med vernehansker. Verken krymper eller ruster og krever ikke verktøy. Gir en sterk, permanent reparasjon. Inneholder ikke løsemidler. Kan brukes både innen- og utendørs. Tåler etter herding både boring, maskinbearbeiding, gjenging, filing, saging, sliping og maling.
Hurtigepoksy holder i massevis. Men den er tyntflytende, så pass på at mutteren er tett i den enden du dytter inn.
(En liten digresjon: 4 mm bolter vil også holde, men det er ikke her du sparer penger, og en 10 mm mutter limes mye enklere i hullet.)

Digresjon på en tidligrere digresjon:

450L fordelt på 4 skruer med diameter på 4mm, blir veldig stor vekt de små stakkars gjengene (er jo gjengene som holder all vekten ikke bolten i seg selv).

Jøtul ovnen min som veier vesentlig mindre en 450kg blir levert med at den hviler på 3 stk 8mm bolter som bein en kan kompensere for skjevt gulv med.
akvafil
Jeg er blant de uheldige som har skjevt tregulv i stua. Jeg leier, så eneste mulighet for meg er å lage ett eller annet som gir meg mulighet til å vatre opp karet mitt. Karet heller 1.5cm mot venstre og litt fremover. Stått slik i snart ett år, og dette irriterer meg daglig.. Tenker seff på at det en vakker dag kansje sprekker. Kar og møbel er av typen Wromak, og rommer 450liter. Går å grubler på en potensiell løsning; Bilde 1 : Slik ser karet med møbel ut. Karet holdes oppe av 4 bærende vegger. Bilde 2 : Om jeg kapper en tjukk treplate i tykkelse 4cm etter målet på møbelets bunn. Borer inn 8 hull, og banker inn skjøtemuttere i disse hullene. Disse blir stående rett under bæreveggene. Boltene som sitter inne i mutter'ne vil fungere som ben. Hullene vil borres noe mindre en mutter'ne, slik at de sitter bom fast. Må bankes inn, eventuel slark må unngåes til enhver pris. Boltehodene vil stå på runde jernplater jeg har liggende, så gulvet vil ikke ta skade av dette. Hva tror dere om denne ideen? Noen som vet om tråder her eller i andre forum med løsning på denne problemstillingen? Takker for innspill. :) Kim.

Hadde samme problemet og løste det med å kjøpe en gulvsponplate ( 2 cm ), saget denne til i samme størrelse som skapet slik at dette står på sponplaten. Altså samme prinsipp som du allerede har tenkt ut.

Men jeg droppet bein under sponplaten. Bygget heller opp under den med å skjære til lengder av 2mm tykke linoleumsfliser og la disse i et fint mønster under sponplaten slik at denne kommer helt i vater. Legg 2 cm brede lenger i ytterkant under sponplaten og noen lengder i midten der hvor skapet har bæring. Her er det også en fordel at du kan måle og vatre opp "rammen" av linoleumsbiter før sponplaten legges oppå.
Til slutt legges gulv eller feielister rundt hele greia slik at det ser ut som en integrert del av akvarieskapet.

Disse "linoleumsflisene" er 2mm tykke og ca. 30x30 cm og beregnet på å legge på gulv. Egentlig helt ubrukelige til det formålet, men ypperlige til å "bygge" under skap og akvarier. Har benyttet samme greia for å få vatret opp benkeplaten som ligger oppå lecablokker og som er bord for 540 literen min.
Jeg er såpass lat at jeg ville valgt en løsning som ralk foreslår. Om det er tynne finerskiver eller lenoleum spiller ingen rolle. En kamerat av meg bruker vinkelsliper blad, men han er tross alt stålarbeider

Løsningen med plate og bolter i skjøtemuttere er selvfølgelig lekrere
Dra på bygghandelen och kjøp ben där. Kanske inte dom finaste men med lite finnes så går det att gjømma dom ganska bra. Jag har inte provat dom på akvarie men använder det ganska ofta på jobbet när vi feks bygger verandaer eller carporter
Jeg fullførte ideen min og karet har vært i vater i 5 mnd nå. La inn en kile ved hvert ben slik at disse hjelper til med å ta vekta. Om om skrue skulle knekke, eller gjengene ryke så står karet på kiler og det vil derfor stå like trygt. Helgardering. Og resultatet blei utseendemessig godkjent av frua, så da er problemet løst.
Dette var en veldig enkel å billig måte og gjøre det på. Istedenfor en hel plate lagde jeg en ramme av tykkere trebjelker som er limt og skrudd godt sammen. Ett halvår etter og det står like støtt.

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap