Tetra tec

Noen som har denne pumpen og kan hjelpe meg litt?

Jeg vet ikke hvordan jeg slå på og av pumpen. Hvordan gjør jeg det når jeg starter denne førstegang og etter reingjøring senere? Det er ikke med noe bruksanvisning så skjønner ikke noe her.

Den nederste delen som gjør at det ikke kommer fisk og store planter i pumpen, vil ikke sitte fast, det må være grus under og rundt for å holde denne på plass.

Håper noen kan hjelpe meg nå!

Takk for alle svar og så mange som mulig. Jeg er helt nybegynner på slike utvendige pumper, så dere må forklare for på nybegynner vise for noen som kan ingen ting.
Når du skal slå den av, vrir du de grønne kranene sånn at de står over røret og ikke med. Ikke napp ut strømmen før du har gjort dette! Ellers tømmes slangene. Etter du har gjort det kan du ta ut strømmen å lukke opp den flate "klemmen" som er i midten av slangene å ta av slangene.

Her har du manualen til EX filterene, det er den samme til alle 3 (600, 700 & 1200).
Du må ha Adobe Acrobat Reader for å lese den.

Ang den "kurven" som ikke vil sitte fast så vet jeg ikke helt. Jeg har akkurat sammen filteret (EX1200) og min klikket på med engang. Prøv å surr den fast med litt hyssing eller fiskesene?
NorthHawk
Når du skal slå den av, vrir du de grønne kranene sånn at de står over røret og ikke med. [B]Ikke[/B] napp ut strømmen før du har gjort dette! Ellers tømmes slangene. Etter du har gjort det kan du ta ut strømmen å lukke opp den flate "klemmen" som er i midet av slangene å ta av slangene. [URLBLOCK1] har du manualen til EX filterene, det er den samme til alle 3 (600, 700 & 1200). Du må ha [URLBLOCK2] for å lese den. Ang den "kurven" som ikke vil sitte fast så vet jeg ikke helt. Jeg har akkurat sammen filteret (EX1200) og min klikket på med engang. Prøv å surr den fast med litt hyssing eller fiskesene?







Mener du disse grønne skal stå loddrett eller vannrett. De svarte kranene er fast i er loddrette. Hva mener du ikke med: Når du skal slå den av, vrir du de grønne kranene sånn at de står over røret og ikke med.


Starter pumpen automatisk når jeg sett i kontakten eller er det noe annet jeg må gjøre?

har du den manualen på Norsk, jeg kan desverre ikke Engelsk?

Chanell78
Mener du disse grønne skal stå loddrett eller vannrett. De svarte kranene er fast i er loddrette. Hva mener du ikke med: Når du skal slå den av, vrir du de grønne kranene sånn at de står over røret og ikke med. Starter pumpen automatisk når jeg sett i kontakten eller er det noe annet jeg må gjøre? har du den manualen på Norsk, jeg kan desverre ikke Engelsk?


De skal stå vannrett når de er lukket.
Den starter å pumpe når du setter i kontakten. Du ser den store runde svarte "knotten" på toppen av pumpen? Det er en pumpe som du må bruke når du har koblet til alle slanger til pumpen og akvariet.

trykk på den knappen igjen og igjen til du har fyllt filteret og da setter du i kontakten og åpner kranene (Setter de vannrett)


Jeg finner desverre ikke manualen på norsk. Men du skal kunne spørre etter den der du kjøpte filteret.
Hvor mange ganger må jeg pumpe på den? Jeg har ikke gjort dette før, så er ganske blank her. Mange dumme spørsmål. Hehe
Men kjekt å få hjelp av dere som kan:=)

Sette strømmen i etter jeg har pumpet.

Jeg har prøvd å trykke på knappen uten vann i akvariet, for dyrebutikken sku prøve hjelpe meg i dag, men de fant ikke heller ut av dette. De sa den knappen gikk ikke å trykke på.
NorthHawk
[QUOTE=Chanell78]Mener du disse grønne skal stå loddrett eller vannrett. De svarte kranene er fast i er loddrette. Hva mener du ikke med: Når du skal slå den av, vrir du de grønne kranene sånn at de står over røret og ikke med. Starter pumpen automatisk når jeg sett i kontakten eller er det noe annet jeg må gjøre? har du den manualen på Norsk, jeg kan desverre ikke Engelsk?


De skal stå vannrett når de er lukket.
Den starter å pumpe når du setter i kontakten. Du ser den store runde svarte "knotten" på toppen av pumpen? Det er en pumpe som du må bruke når du har koblet til alle slanger til pumpen og akvariet.

trykk på den knappen igjen og igjen til du har fyllt filteret og da setter du i kontakten og åpner kranene (Setter de vannrett)


Jeg finner desverre ikke manualen på norsk. Men du skal kunne spørre etter den der du kjøpte filteret.







Ut fra dette skal de grønne kranene stå vannrett når de er både lukket og åpen. Hmmm

De skal stå vannrett når de er lukket.
åpner kranene (Setter de vannrett)
hehe! sorry, var litt rask der.. vannrett = lukket. Loddrett = Åpen.
Chanell78
Hvor mange ganger må jeg pumpe på den? Jeg har ikke gjort dette før, så er ganske blank her. Mange dumme spørsmål. Hehe Men kjekt å få hjelp av dere som kan:=) Sette strømmen i etter jeg har pumpet. Jeg har prøvd å trykke på knappen uten vann i akvariet, for dyrebutikken sku prøve hjelpe meg i dag, men de fant ikke heller ut av dette. De sa den knappen gikk ikke å trykke på.
Det må være vann i akvariet.
Du trykker på knappen for å suge vann ned i filteret og ut igjen.

Når du starter filteret for 1.gang må du sette det opp slik du vil ha innsug og utblås i akvariet.
Fylle akvariet med vann.
Åpne kranene til filteret.
Pumpe vann inn i filteret til det er fullt.
Sette i strømmen.
Pump gjerne 10-15 ganger til for og få fortgang i sirkulasjonen.

Skjønte du?

PS: Det må selvfølgelig være filtermatriale i filteret. Men det viste du sikkert.
Jepp ble klokere nå.
Men jeg vet ikke når den er full, må jeg pumpe 10-15 ganger før jeg setter inn kontakten for å fylle den, eller er de 10-15 ment etter pumpen er full og etter kontakten inne.


Å det er så mye enklere med innvendig pumper. Men har hørt mye bra at utvendig slipper man rengjøre så ofte for de går ikke tett så fort.

Håper bare denne ikke durer så mye som mange har sakt at pumpene gjor for flere år siden.
Chanell78
Jepp ble klokere nå. Men jeg vet ikke når den er full, må jeg pumpe 10-15 ganger før jeg setter inn kontakten for å fylle den, eller er de 10-15 ment etter pumpen er full og etter kontakten inne. Å det er så mye enklere med innvendig pumper. Men har hørt mye bra at utvendig slipper man rengjøre så ofte for de går ikke tett så fort. Håper bare denne ikke durer så mye som mange har sakt at pumpene gjor for flere år siden.


Flott
De 10-15 mente jeg egentlig for etterpå. Det tar nok en del pump før filteret er fullt, husk på at den bøtten er litt stor. Men for og si det sånn, du kjenner når den er full. Det blir mye tyngere å pumpe.
Min lekker litt rundt den pumpe knappen når jeg pumper og filteret blir fullt. Men det stopper når jeg stopper å pumpe.
Jeg synes det er litt kjekkt pga da skjønner jeg at fileret er fullt.

Jeg hører ikke en knyst fra filteret mitt.. Bare i starten når det er fyllt opp, da surkler det litt pga luft inni filteret. Men det løser man bare med å riste på filteret mens det står på full guff.
Takk for god hjelp, så får jeg prøve dette og heller komme tilbake om jeg lurer på noe mer.

Ja et til. Jeg spurte en nettbutikk ang denne pumpen og de sa jeg måtte spøre pakninger med syrefri vaselin for den skal holde tett. Har du/ dere gjort dette, eller bør jeg gjøre dette før jeg starter denne første gang, eller etter den har vært reingjort førstegang?

Takk!
For og gjøre det litt enklere pleier jeg å fylle bøtten før jeg setter på lokket og starter prosessen med og starte. ;-P (Med filtermatriale i)
Jeg har ikke hørt om det. Startet min rett ut av pakka.

Men aquamanias.no har deler til Tetratec EX serien.
denne pumpa trenger du bare å pumpe 2-4 ganger så fyller den opp seg selv.. og da er det bare å sette inn kontakten.. kan hente du må åpne og lukke kranene ett par ganger før det kommer virkelig i gang..
Nei jeg får ikke til med pumpen. Det kommer ikke noe vann i slangene verken når jeg pumpet eller ikke gjor det.

Det ferste som slangene er fest til på selve pumpen, kunne også tas av mens pumpen gikk. Dette må vel være feil?

Chanell78
Det ferste som slangene er fest til på selve pumpen, kunne også tas av mens pumpen gikk. Dette må vel være feil?


Den skjønte jeg ikke helt.
Det festet som slangene er festet i, det har en sånn klemme som du skal trykke over det slangefestet for og feste det til bøttelokket.
Det har jeg prøvd å ha stående rett opp og prøvd å ha den liggende ned. Ingen ting funket. Det man fester slangene til er jo de rørene som står opp, de kan tas av, mens pumpen går.

Jeg får ikke vann i slangene.
Er det ingen som er så teknisk at de kan prøve å vise dette på en video her i debatten? Fra starten av oppsettet og helt til vannet går i slangene som normalt og pumpen er i gang.
Jeg har prøvd å ta et bilde av toppen av filteret for å vise deg hvordan det skal se ut når ALT er lukket.

Som du ser står de grønne kranene vannrett.
Den svarte som ligger imellom de grønne kranene skal legges over å ligge helt ned på lokket. Vist du ikke får trykkt denne sånn at den står som min, må du trykke hele den slangefeste tingen hardere fast i lokket og prøve igjen.

De svarte skrutingene som de grønne sitter skal skrus HELT tett og fast.

Håper du får til.

Jeg kan desverre ikke ta ned filteret mitt for å lage en film om hvordan man setter den opp. :-P


Men vist du fortsatt ikke får til, må du nesten spørre butikken du kjøpte filteret av etter manualen eller sende en mail til Aquamanias.no og spørre om de kan selge/sende deg en.
Den kommer i Norsk også, jeg har den selv. Fant den bare ikke på nett. :-S
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap