Støy av fx5

Jeg har nettopp fått meg en brukt FX5 som jeg synes støyer alt for mye. Jeg har skrudd av pumpehuset, renset rotoren og kammeret i bøtta, men det ble ingen forbedring.

For meg virket det som støyen kommer innvendig fra motoren, er det noe poeng i åpne selve motorhuset? Ulyden kan beskrives som during, minner meg om en fryser som står å går, bare dypere lyd, og når filteret står inne i skapet så blir det veldig mye resonans.

Har lest her inne at mange beskriver filteret som lydløst, stikk i strid med min erfaring, langt i fra lydløs. Hadde en Eheim 2026 og den var kun ett svakt sus fra.

Er det bare å skrote filteret å kjøpe seg en Eheim 2080 med en gang?
har selv fx5 og er veldig fornøyd. Min bråker om den har for lite vann, når den fyller seg og en gang i døgnet når den renser seg for luft... Svært stille pumpe...
Med for lite vann så er det sikker masse surkle og boblelyder, det er det ikke her.

Prøver å nyte morrakaffen men det er svært vanskelig med denne "høyspent trafoen" som durer i stua.

Dette er noe skikkelig dritt, om jeg bestiller meg en ny Eheim 2080 så må jeg enda leve med støyen i hvertfall en måned til. Så jeg er desperat etter gode råd.
Har selv FX5 og har hatt den i 3-4 år og den er så og si lydløs, så det er garantert noe feil med din.
Første tanken som slår meg er at det var kanskje grunnen til at han solgte den han du kjøpte den av, bare en tanke.
Hadde ikke selv greid og nytte morra kaffen viss det hadde vært mye pumpe bråk i stuene våres, det er jo det som er super viktig når man har store karr/pumper i oppholdsrom i huset at de er lydløse.

Dessverre så har jeg ingen tips på hva som kan være feil, så lenge du har renset"propellen"og alt annet som kan renses.
Når du satt sammen impelleren i "motorhuset"du passert på de merkene slik at den ble plasert slik den skal? Vet ikke om det bråker v iss den blir montert feil men det er det eneste jeg kommer på nå.

Som sagt jeg var en av de første i Norge som fikk denne pumpen og har vært strålende fornøyd hele tiden.
Hadde en venn som kjøpte 2080 for noen ,mnd siden-den ble "kastet ut/solgt"før det var godt en mnd, pga støy, vedkommende byttet til FX5 etter han var her og hørte/sjekket at det var sant det jeg påsto-at FX5ene er omtrent lydløse.
Håper du finner ut av dette, eller så må du jo ha ny pumpe, skjønner godt at du ikke gidder leve med unødvendig pumpebråk.
hei, jeg har vært ute for at fx-5 bråker.. dette skjedde med en helt ny pumpe som var brukt en knapp måned før jeg merket en betydelig "during" i pumpen. Det ble forsøkt å fikse med rotor-bytte uten at dette hjalp noe, jeg hadde jo garanti på pumpen så denne ble byttet, heldigvis for denne lyden er plagsom.. om det er mulig å spore opp hvor pumpen er kjøpt så har man som regel 2års garanti å 5års reklamasjons-rett så det kan jo være verdt ett forsøk å prøve å finne ut hvor den er kjøpt eller prøve å sende en mail til fluval.. dårlig råd for å bli kvitt ulyden men 8-)
Nå har jeg demontert det som kan demonteres, satt sammen igjen, rengjorde huset der selve magneten står, spylte bøtta helt ren for sand... OG..... nada. Synes den bråker enda mere enn før.

Nei denne driten gidder jeg ikke å plages med, ikke liker jeg slangene, ikke liker jeg bøtta, liker ikke faktisk ingenting ved dette filteret. Bestiller meg ett Eheim 2080.

skjønner fustrasjonen, var akkurat det samme med min.. prøvde alt mulig men ingenting hjalp, men den nye jeg fikk var god, men det finnes nok "mandags" produkter hos stort sett alle produsenter. Men eheim har jo etter min mening de beste pumper\filter å kjøper man nytt så har man jo garanti o.l 8-) lykke til!! send meg en mail om du skal kvitte deg med fluvalen for en rimelig penge da 8-) thea-emilie@hotmail.com
Ja huff... kjenner jeg blir bare mere og mere irritert. Plastdekslet som står over motoren durrer nå værre enn....ja.

Kan jeg skade motoren ved å prøve å starte den uten impeller?
Ganske sikker på at det er impelleren som er slitt, blir å bestille ny impeller. Og blir den lydløs, så er jo det flott, men dette filteret kommer til å bli solgt uansett. Har det langt oppi halsen...
det er synd at du ikke bor i nærheten sånn at du kunne prøvd med en av mine impellere\rotor, jeg har 2stk som er i drift å en reserve rotor som ble kjøpt inn da min hadde denne dure-lyden.. mener å huske at den kostet 4-500kr å dette er desverre også bestillingsvare de fleste steder, vet at dahls-dyrerike i moss klarer å ha de iløpet av ett par-3 dager. Jeg hadde min fx-5 nede på akvarie-rommet mitt men hørte faktisk den forbistra durelyden helt opp i 2.etg så du har min fulle sympati som har skrangleværket i stua..
Vel, har forsket litt mere i materien. Viser seg at det står ett lite lager nede i impeller brønnen. Jeg har ikke enda tatt det ut og sjekket dette, men jeg er fristet. Ser at det følger med O-ring og lager når du kjøper ny impeller til FX5.

En annen ting jeg synes er litt mystisk, er der akslingen går gjennom flensen virker det som står ett lite tannhjul som skal klemmes på plass. Dette har jeg tatt i fra å gjort rent. Er også antydning til slakk rundt flensen...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap