Ny type scalare, noen som har sett denne før
Postet 08.06.09 kl 02:31
Endret: 08.06.09 kl 02:40
Postet 08.06.09 kl 02:37
Oi
den var fin er det en ny sort??
lingner på en valig altum skalare :P
lingner på en valig altum skalare :P
Postet 08.06.09 kl 14:54
Mener jeg har sett denne fra Glaser som Pterophyllum scalare "red shoulder". og nederst på denne siden.
Postet 08.06.09 kl 17:15
Endret: 08.06.09 kl 17:17
Postet 08.06.09 kl 17:22
Fiske_ArneEr dette en villform, eller en avlsvariant?
Den er viltfanget fra Brasil, så det er nok en naturlig villform
Veldig lekker.... et sikleobjekt!
Men som en liten fotnote:
jeg har lest div. skriverier om noe lignende, som gjelder viltfanget Pterophyllum scalare (altså ikke P. altum), der det var vf eksemplarer som hadde ganske kraftige røde prikker og en skygge av rødt over nakken (dog ikke så kraftig som den P. altum i bildet her i tråden). Men det viste seg at slik rødfarge sannsynligvis kom av et eller annet i kostholdet som de får i seg i det fri, fordi rødfargen på slike P. scalare ikke ble arvet videre til avkommet ved oppdrett i fangenskap.
Nå har det sikkert ikke så stor betydning uansett, siden det er veldig, veldig få mennesker overhodet som har greid å oppdrette P. altum i fangenskap. Så det vil vel ta årevis før vi evt ville fått se om rødfargen er arvelig hos disse.
Postet 08.06.09 kl 17:27
Postet 08.06.09 kl 17:31
Postet 08.06.09 kl 17:35
Rune Evjeberg[QUOTE=Nils Vollstad]Jeg tror ikke at dette er en [I]Pt. altum[/I] men en [I]Pt. scalare[/I]
For meg så ser det også ut som vanlig scalare, da mest sansynlig av den som kalles for Pt. scalare "manacapuru" som er en rødhodet fargevariant.
Er det ikke kun altum som har disse lyse "stripene" på hver side av den sorte rett før ryggfinnen, da? Jeg syntes det ser ut som denne har det?
Postet 08.06.09 kl 22:24
Tror dette bare er ulike handelnavn på Pt. scalare fra Rio Negro, og da med navn som "manacapuru","red shoulder" og "red head". Rødfargen varier fra prikker til ganske store røde flekker.Rune EvjebergFor meg så ser det også ut som vanlig scalare, da mest sansynlig av den som kalles for Pt. scalare "manacapuru" som er en rødhodet fargevariant.
Postet 09.06.09 kl 00:01
JoakimEr det ikke kun altum som har disse lyse "stripene" på hver side av den sorte rett før ryggfinnen, da? Jeg syntes det ser ut som denne har det?
Jeg har scalare med disse stripene. Denne fisken er en veldig pen scalare, men det er ikke en altum. Den har ikke altum stripene på halen og finnene, og det ser ut for meg som den har røde øyne. Finnene er i dårlig stand, men den ser ikke ut til å ha finnestrålene som er typiske for altum heller.
Det er også en diskusjon om altumen går så langt sør som Brasil da de som fanges som altum der har mer til felles med scalare, bl.a. antall finnestråler, antall striper på halen og de blir heller ikke like store som Orinoco altumen.li
Prikkene en ofte ser på VF scalarer er parasitter som ikke er skadelige for fisken. De er avhengige av at fisken blir spist av fugl før de utvikler seg til neste stadium.
Postet 09.06.09 kl 01:37
Endret: 09.06.09 kl 01:44
Postet 18.06.09 kl 22:32