Co2 tilførsel

jeg har noe laber vekst på mine planter, og har prøvd forskjellie varianter med forbedring. bruker flytende nutron ferro og nutron flora ifra prodac. i tillegg bruker jeg crypro tabletter. dette så ikke ut til å fungere noe spesielt, så jeg skrudde opp lystiden ifra 10 timer om dagan til 12 timer om dagen.

men dette førte til en pluttselig algeveksn. det er store dotter på den innvendige bakgrunnen min,som ser ut som mose. dette synes jeg ser ok ut, men det er værre med plantene. har klippt bort alle blader som ble angrepet, da jeg vet alger trekker mye næring ut ifra akvariet,slik at planter gror enda dårligere..men algene fortsetter bare å komme. har skrudd ned lystiden igjen på 10 timer. lysrørene er ikke eldre enn ca 4 mnd gamle.
-fòrer meget sparsomt

tenkte dermed å prøve ut disse co2 aparatene det blir pratet så mye om
dette er noe jeg ikker har peiling på i hele tatt, så hva gjør egetlig et slikt system? er det noe som skal være på konstant og hele tiden?

har sett at tropehagen kjeden har fått inn diverse co2 pakker, men vet ikke om disse har noen funksjon, eller er mer for ''pynt''

de har iallefall disse:
carbo plus fjær - 99,-
carbo plus sandwich metall 799,-
carbo plus karbonplate 699,-
co2 apparat elektronisk 3119,-

dette sier meg ikke så mye, men folk som har peiling vet vel
hva dette er snakk om

er det noen som har noen erfaring med dette?
kunne tenkt meg at det var så lettvind og minst mulig arbeid med,
uten at det blir noe pinglete av den grunn. som sagt, hvis det er
noen som har noen erfaring eller råd å komme med, så tar jeg veldig
gjærne imot disse med stor takk

vennlig hilsen
mona
Les dette, og hvis du søker på carbo plus finner du enda mere.
Hvis jeg var deg ville jeg ha kikket litt på lyset i første omgang, 2x30 watt på ett kar på over 300 liter er svært lite, uansett om det er T5 eller ikke. Har du ikke lyset på stell så hjelper det lite å investere i ett Co2 anlegg til flere tusen.

Jeg hadde brukt de pengene til å oppgradere lysene til en T5 løsning med ordentlige rør og reflektorer.
hva er anbefalt å ha av lysstyrke på et så stort karr da?
har investert i reflektorer, og merket med en gang at det ble bedre lys av dette. så det er T5 rør som er det absålutt beste? da skal jeg isåfall investere i dette. rørene er sikker ikke billige, men heller dyre rør, enn å stadig kjøpe nye planter. prøvde å plante gress, men dette forsvant rimelig fort. vil tro at gress trenger mye med lys(?) klippet ned gresset før jeg plantet dem spredt.
-det er mye man må lære :p
Du bør ihvertfall ha rundt 150 watt tilsammen viss du tenker på et såkalt plantekarr, eller har tenkt til å få til det fleste typer planter.
Man snakker om 0.5-1 watt pr.liter vann.
En orginal lystopp har akkurat nok lys til og få de mest lette/lys svake plantene til og klare seg.
Så jeg hadde også oppgradert lystoppen før jeg hadde kjøpt co2 annlegg.
aaah, sjønner
men vil ikke algeveksten min begynne å florere noe sinnsykt da,
hvis jeg tilføyer ENDA mer lys? er det noen som har noen gode råd
om hvordan jeg fjærner alger kjappt?
har tengt å sette inn noen hurtigvoksende planter, og en del flere
algespisende fisk. har brukt noe algemiddel i tablettform, men er
ikke så keen på det å bruke ''falske'' hjelpemidler,i og med at det
fort kan forstyrre bakteriekulturen og diverse.
tablettene har vært der i litt over en uke nå, og jeg kan ikke se
noen form for forbedring enda. de skal visst være der i 4 uker..

hørte en dag,at jo mere bevegelse det var i karret, jo mer næringsstoffer
er det som blir virvlet opp, og dermed mer ''mat'' for algene å spise,
så jeg skrudde av luftpumpen jeg har der som pynt. bruker det fordi jeg
har funnet ut at det er en veldig effektiv måte å bli kvitt avfallsstoffer på.
en utvendig pumpe vil ikke få virvlet opp nok i akvariet, til at all denne
dritten flyter på seg. kommer til å skru på luftpumpen igjen, etter at
algene er borte. hvis jeg ikke har forstått alt feil??
Har jo litt lyst til å hjelpe, men dette med å unngå alger og få god plantevekst er ikke noe man lærer på en kveld. Det handler om å finne en balanse mellom næringstilgang, lysmengde, plantemasse, CO2-tilsetning, filtrering, mengde fisk i karet osv.

Man kan godt klare å få til et OK planteakvarium uten CO2 og med begrenset lys. Men da må man velge planter som krever lite og man må ikke tilføre for mye plantenæring.

Når man setter inn mer lys kan dette veldig godt føre til økt algevekst. Poenget er at både planter og alger vokser bedre med godt lys.
Når man begynner med CO2 gjelder det samme. Og hvis man tilsetter for mye plantenæring uten å ha nok planter som kan bruke denne næringen blir det garantert algeproblemer.

Man må på en eller annen måte få plantene til å konkurrere ut algene. Alger er et symptom på at det er for mye næring i vannet. Derfor er det viktig (i hvertfall i starten) å ha planter som bruker mye næring. Så her er det et godt tips å ha en del veldig hurtigvoksende planter (vannpest, hornblad osv).

Det hjelper lite å fjerne alger og det er ikke alltid man klarer å fjerne algene på en enkel måte. Man må prøve å forstå hvorfor algene kommer og gjøre noe med årsaken til algene. Algespisende fisk, snegler og reker vil være nødvendig i de fleste kar.

Hvis du begynner med CO2 må du ta deg tid til å lese en del på forhånd slik at du kan ha kontroll med kva du gjør. Ellers vil du bare risikere nye problemer.
har lett litt rundt på nett etter diverse T5 rør, men hva er forskjellen på hvitt, rosa, blått og farget lys? tenker da i henhold til planter og eventuell fargeforsterkelse på fisken..hva er best, eller er det ingen forskjell, annet enn at fargene er forskjellige?

jeg har 2x 30 watts lysrør på en lengde på 85-90 cm. fikk ikke opp ''koppene'' så er ikke helt sikker på hvor lysrørene ender, men tror det ligger på ca rundt 87 cm langt. kan jeg da bare putte inn et T5 rør uten problemer, eller må man gjøre om på armaturet? dette er ikke noe jeg har planlagt å gjøre i såfall :p

til et såkalt ''plantekarr'' på ca 300 L, var det altså anbefalt 150 W..jeg så to T5 rør på 80 w (fant også rør på 84 w) ,og dette må vel bli optimalt?

har tenkt tanken på å eventuelt sette inn flere lysrør, MEN jeg har slike to fiiine ''mat lokk'' på den ene siden, som forhindrer meg i å sette inn et
lysrør der, og på andre siden, så har jeg en innvendig bakgrunn, så hvis jeg
setter inn et ekstra lysrør der, vil det bare lyse direkte ned på denne..
så sjansen på å sette inn noe nytt er vel heller uoppnåelig vil jeg tro

Du har mest sannsynlig T8 rør, og da må armaturet bygges om eventuelt byttes.

[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=59&produktid=1424&Navn=02.%20Arcadia%20I-Bar&HKatID=21]Arcadia T5 sett

Reflektor

Har gode erfaringer med Life Glo og Powerglo lysrør.

Du kan selvfølgelig gå for en 80 watts løsning men da begynner utvalget i rør å dale.

Jeg bruker oppskriften som du finner på Bjarnes Akvasider, enkel metode og jeg har en formidabel vekst på plantene mine. Dvs, jeg lager en god gammeldags sats, med gjær sukker . Samtidig bruker jeg Tetra stiks som gjødning
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap