Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 17)

Jag misstänker också att det är hippolytae. Undrar inte om några sådana hamnade i Bergen og hos en butik som tog in apistogramma-mix.
hvilke apistobøker bruker dere?
Har South American Dwarf Cichlids av Hans J. Mayland og Dieter Bork, men er ikke alle arter som er med.

Ble kjøp av to nye apistoer for meg i går.
Disse går nå i avormingskur.

Espen
Tobias: Hippolytae tilhører steindachneri gruppen, så du er ikke helt på jordet.

Apistojohan, kult nick forresten:
Tror identiteten er sikker uten at jeg har etterprøvd det nøye enda, hunnen er forresten borte noe som bruker å være et godt tegn. Det er en sortvannsart, så vi får se om vannet er surt nok.
Spørs om ikke fiskene i Bergen kommer fra samme fiskeimportør (imazo)?

Espen:
Jeg liker den boka godt, men det er endel feil og mangler ved artsbeskrivelsene, fordi den er gammel. Særlig liker jeg beskrivelsene av fangstlokasjoner.

De beste bøkene for artsbeskrivelser er: Koslowski 2002 "die buntbarsche Americas" bind 2 Apistogramma & co. Bildene i denne er ganske dårlige og derfor brukes DATZ 2005 "south american dwarf cichlids" som fotoreferanse. Koslowski boka er kun utgitt på tysk.
Ellers er apistogramma.com full av oppdatert og god informasjon fra svært dyktige akvarister.
Cichlid atlas 1 og 2 er kanonbra bøker om apistogrammaer generellt, men inneholder masse feil når det gjelder arter og navn dessverre.

Grattis med fine fisk, to typer av nijsseni gruppen så jeg. Pass på at de ikke lager "umaka par" for deg det er ikke noe gøy.
Flotte arter med skikkelige jålebukker både hos hunner og hanner. Mine baenschier har vært svært enkle i matveien og spiser det som kommer, lurer på hvordan dine kommer til å oppføre seg?
Fikk forresten noen skeive blikk i helga da jeg utelukket å bli med til fotball-vm
i Brasil fordi da ville jeg heller dratt dit på fisketur. Har du lagt ferieplaner for 2014 enda Espen?

ohr
Grattis med fine fisk, to typer av nijsseni gruppen så jeg. Pass på at de ikke lager "umaka par" for deg det er ikke noe gøy. Flotte arter med skikkelige jålebukker både hos hunner og hanner. Mine baenschier har vært svært enkle i matveien og spiser det som kommer, lurer på hvordan dine kommer til å oppføre seg?


De går begge i samme akvarium nå, men er ganske lett å se forskjellen på de.
I den Kusuri wormer plus kuren skal de gå en dag til så er de klare for sine respektive akvarium.
Er de så tett beslektet at de kan krysses?

Håper de ikke lager noe tull for meg . hehe.

ohr
Fikk forresten noen skeive blikk i helga da jeg utelukket å bli med til fotball-vm i Brasil fordi da ville jeg heller dratt dit på fisketur. Har du lagt ferieplaner for 2014 enda Espen?

Det der er jo en fantastisk plan. Bare å lage seg en sparekonto. Har uansett tenkt meg til fotball-vm og da kan man jo legge inn en uke etter vm med fiskefangst. Drømme drømme.
Vil tro de kan krysse seg ja Espen.
Så får du håpe det er noe regnskog igjen i Brasil 2014 da, rio xingu er hvertfall utelukket.

Ser ut som hele kullet til severusene er borte. Usikker årsak, mulig yngelen var svekket av lite mat i tidlig alder. De kan fortsatt gjemme seg i villnisset.
Hyppolitae hunnen kom fram grå igjen, noe som kan skyldes at hun trenger enda lavere ph enn 6,0 for å få fram egg.

Fikk litt bedre bilder etter at jeg tok ut alt av flyteplanter i karet med Satanoperca pappaterra. Det økte lyset førte til fullstendig panikk hos yngelen som flyktet tilbake hver gang foreldrene prøvde å spytte de ut.
Fikk de ut til artemia foring noe som vises godt på bildene:
Med en solid omskriving av kjent sitat: Har de magemål eller har de ikke?

Sammenligner størelsen med mine ukehgamle Apistogramma barlowi yngel, de kunne lett vært levendefor for din papaterrayngel! Disse er, eller kan være, munnrugere, men det slo ikke til denne gagen.
Det der er faktisk ikke det verste jeg har sett de, jeg blir rent bekymret når de er "normal" formet i kroppen.
Apistoyngel er skikkelige sinker når det gjelder tilvekst og de er jo så fantastisk små når de kommer ut. Det tar alltid lang tid før gjester ser mine yngel fordi de ikke klarer å forestille seg at det de skal se etter er mindre enn sandkornene på bunnen.

Jeg synes munnruging er fantastisk fascinerende, men jeg kan lite om det og har lite erfaring. Det ser allikevel ut som det er stor forskjell på SA og afrikanske ciklider i yngelpleien etter "utslepp". Skal prøve å finne ut mer om dette etterhvert.
Vil du se barlowien munnruge kan det absolutt være verdt et forsøk å sette inn en "fiende" som gjør gjør paret utrygt til neste lek.
Kunststykket blir å få til en trussel som utløser munnruging for økt sikkerhet samtidig som hun tør å slippe ut yngelen for å spise. Og selvsagt at de ikke faktisk blir mat om du setter inn en større fisk.
Har du nannostomus eller vanlige tetraer i samme kar som de går i nå?

Problemet med afrikanske ciklider i større akvarium om jeg har skjønt det rett er at, hunnen slipper ikke ut yngelen så den sulter i hjel eller hun slipper de og de virrer rundt til stor glede for resten av kolonien. (At yngelen blir tatt fra mora før de kommer ut av seg selv gavner neppe heller omsorgsevnen for senere generasjoner.)
Min svært begrensede erfaring med kun to arter SA munnrugere og magefølelsen sier at SA ciklider vil slippe yngelen, men de bruker svært mye tid på "drilling" av inn og utslepp de første dagene før yngelen egentlig begynner å spise noe særlig. De blir da ekstremt sårbare i denne første fasen.
Jeg slenger med noen flere observasjoner: Mine scalare yngel lærte på 48 timer etter første foring at når lokket går opp kommer det mat. Pappaterraene spesielt ser også ut til å intuitivt slippe yngelen ut kun når det er mat tilgjengelig for de i området i starten, jeg tror dette er noe fiskene kan lære og huske til påfølgende leker. Heros yngelen spiser nok mer plantebasert for og kan se ut til å ville slippe yngelen tidligere og for lengre perioder i sikre områder.

Regner med at du ikke vil gamble med dette kullet, men om det ikke er noen yngelspisende dyr i karet de går i kan du prøve å bruke en badeleke eller et bilde som rører litt på seg. Det er mulig yngelen din allerede er over munnruger stadiet for foreldrene holder vel bare disse i munnen noen få dager?
Lykke til med de videre uansett, flott fisk med artig atferd.

Takk for flott info og gode tips. Jeg har ikke nannostomus i noen kar nå, men bestilte for flere uker siden 50 stk som skal fordeles på to-tre kar, bl.a. for A. barlowi.
Jeg tror nok at yngelen nå er forbi stadiet hvor de ville søke tilflukt i mammas munn. Som du skriver, er de utrolig små og da jeg først ble oppmerksom på dem, var det nærmest en tilfeldighet, mer basert på hunnens oppførsel, ettersom de var så ørsmå. Om hun faktisk har hatt eggene i munnen og latt dem klekke der, vet jeg altså ikke.
Tom C. fortalte at han hadde A. barlowi i to kar, ett par alene og ett par sammen med annen fisk. Hos ham munnruget bare det paret som gikk alene! Virker ikke logisk, men det er kanskje å forlange for mye av små fisk!

Hunnen tar dem nå mer med rundt i karet slik at de beiter på både javamosen og blåsvampfilteret. Jeg forer med flytende artemia via en sprøyte med lang, tynn plastslange for å plassere foret der yngelgruppen er. Hunnen rømmer et øyeblikk når jeg gjør dette, men yngelen selv ser ut til å ta dette med fatning. Det er moro å sitte og se på adferden deres.

Jeg er enig i at det må være best for yngelen å gå sammen med mora, så selv om det er fristende å skille dem, tar jeg heller sjansen på at naturmetoden fungerer. Håper inderlig at noen vokser opp slik at det blir en gruppe barlowi.
Logikk er ikke alltid fiskers sterke side, jeg har lest om Tom C sin erfaring med disse. Så jeg er naturligvis spent på om dine yngel vil munnruge når de begynner å leke så det evt. kan ligge latent i en generasjon.
De skal forresten være biparentale, så hannen kan også ha hatt wigglerene. Om de er like drevne som mine Heros severus bytter de på under foringen og da kan det bli vanskelig å se at noen av de ruger overhodet. Jeg tror det er mye uavklart når det gjelder disse enda.
Er Apistogramma baenschi Inka-dvergciklide eller Apistogramma panduro i fare for å krysse seg med noen av disse?
Apistogramma cf. eunotus
Aequidens pulche - Blå ciklide, Blå acara
Apistogramma cacatuoides - Kakadueciklid

Må nesten spørre en som har bedre peiling enn meg så jeg ikke gjør noe feil.

Espen
Jeg tror ikke det Espen, det må vel i såfall bli med Cacatuoides tror jeg. Men dette aner jeg ikke så det blir bare gjetning utfra at de tilhøre ulike grupper hvor cacatuoides kan se ut til å være nærmest beslektet Nijsseni gruppen.
ohr
Jeg tror ikke det Espen, det må vel i såfall bli med Cacatuoides tror jeg. Men dette aner jeg ikke så det blir bare gjetning utfra at de tilhøre ulike grupper hvor cacatuoides kan se ut til å være nærmest beslektet Nijsseni gruppen.


Blir at Inka-dvergciklide får gå sammen med Apistogramma cacatuoides til jeg åfr byttet om litt i noen akvarier. Hadde lyst på å flytte panduroene i denne 63literen, men redd de trenger for stor plass.

Takk for hjelpen igjen. Prøver å utvide akvarie størrelsene, men ikke lett.
Fruen må overbevises.
Nå er jo disse huene lette å skille så du ser vel om hannene viser en usunn interesse for de.
Herosene la egg i går. På bakglasset denne gangen.
Ganske stor egglegging til tross for at de ikke har fått så mye mat da det går mest i flakfor til scalare yngelen i det karet.

Flyttet først hunnen og nå hannen med A.hippolytae til en 60 liter i kjelleren. Ser ut som de går rett i lek. Hunnen fyker inn og ut av en kunstig steinhule jeg har satt inn til de og flørter ivrig med hannen. Ganske artig å se på disse da de er så svære, så alle detaljene blir mer tydelige. Karet de går i nå ligger utilgjengelig for fotografering, men de er absolutt verdt noen bilder ved en senere anledning. Hua er tydelig gul med svarte kontraster.
Skal måle Ph i morgen for å sjekke at den ble på 5,0 etter vannbytte samt bytte vann en gang til.

Skiftet ca 50% vann hos baenschi ynglene i kjelleren. Enten fikk de litt angst eller så gikk noe alvorlig galt under dette byttet. Så bare noen få etterpå, foret skikkelig med artemia og håper de bare "vart litt skremt". Hunnen som går alene i dette karet har lite til ingen yngelfarver. De i karet oppe ofte har farver, men ingen yngel.
Blir spennende å se i morgen hvettfall, kullet var på godt over 50.
Har ikke sett den største hunnen i karet oppe på flere dager, det er masse gjemmeplasser så det er mulig hun ligger i mosen.
Skulle gjerne visst om hun er død eller har yngel. Det var en relativt stor VF hunn så det ville ikke vært alarmerende om hun hadde dødd heller da hun nok har passert gjennomsnittlig levetid for apistoer.

Satanoperca yngelen vokser svært hurtig antallet er fortsatt på noen og førti. Foreldrene tar de nå aldri i munnen det jeg ser. De spiser lite eller ingen tørrfor enda, bare levende.
I en tid har jeg prøvd ut et norsk for som kommer på markedet ganske snart og ser lovende ut for mange av mine fisk. Om jeg får tid i morgen skal jeg prøve å male opp litt av dette og se om de vil spise det.
De voksne spiser hvertfall svært godt av pelletsene. De er klart mest begeistret for den animalsk baserte varianten. Hannen spiser begge mens hunnen spytter ut den plantebaserte.
Begge har lagt på seg i løpet av yngelperioden og noe sier meg at det kan komme en ny lek når som helst. Det er noe spenning i luften mellom de. Ideelt skulle jeg flyttet paret til et annet kar først så yngelen får gå i fred om de leker igjen og risikoen er spredt samtidig vil jeg ikke fjerne de fra foreldrene for tidlig.
Jeg har ikke klart å finne hvor lenge disse går med yngelen i naturen.

En stor overraskelse denne uka har vært at jeg fant en ekstra Apistogramma papagei på ca 1 cm etter at jeg ryddet opp i flyteplantene i karet de bor i. Etter dette stoppet jeg ryddingen når jeg kom til mosen og begynte med litt forsiktig yngelforing. Planen er å få papagei paret over i ett 60 liters oppdrettskar for å få fram ett kull og flytte EB trioen over til det karet papageiene går i nå.
Hannen er skikkelig flott i finnefarvene og de rustrøde stripene vises skikkelig nå som han har blitt en distingvert eldre herremann.
Noe gikk skikkelig galt under vannbyttet i går. Det var bare å støvsuge opp en haug døde A. baenschi yngel i dag. Minst halve kullet strøk med.
Fortsatt usikker på hva som hendte, og siden jeg ikke målte noe før byttet kan jeg heller ikke finne det ut sikkert. Så jeg får prøve deduksjonsmetoden:

Temperatur: vannet hadde stått i tanken i flere dager så det holder erfaringsmessig ca 23 grader karet de går i holder 27 grader. Dette droppet klarer de bra og de har opplevd verre dropp uten å ta skade av det før.
PH: Mulig at ph har droppet skikkelig uten at jeg har lagt merke til det. Kan ikke etterprøves da tanken ble tømt og fyllt på nytt. Ingen annen fisk som fikk vann fra samme tank reagerte besynderlig under vannbyttet. Tok oppi litt eikebark ekstrakt i vannet, ca halvparten av det som trengs til å få ph på 5,0 erfaringsmessig.
Annen forurensing: Samme som over, ingen andre fisk viste tegn til ubehag.
Vannstrøm: Det er mulig at de ble slått ihjel av trykket fra vannslangen inn i karet. Mulig, men har aldri opplevd det før på noen yngel. Det ble skikkelig orkan i karet da slangen vrei seg litt og fikk alt trykket nedover og ikke traff rota som den skulle.
Hydra: Yngelen er i utgangspunktet så stor og ingen har dødd tidligere, det jeg har kunnet se, av hydra som finnes i relativt store mengder i karet.
Jeg gjetter at yngelen ble slengt rundt i karet av vannstrømmen og dermed traff gjenntatte hydraer og døde av nesleforgiftning.

Byttet 50% vann igjen i karet i dag og det så ut til å forløpe greit.
Det var ingen vits i å måle da det lå en haug døde fisk på bunnen, det var bare å bytte uansett for å få bort kadaverene.
Måler i morgen og ser om det kommer noen svar da.
Satanoperca yngelen vokser bra og har definitivt ikke magemål. Jeg prøver stadig å få de over på tørrfor, men de vil ikke. Kanskje ikke så rart når de får enorme mengder artemia en gang om dagen + litt dafnier og mikroorm utenom.

tar med to bilder som viser to yngler i forskjellig farvetegning. Jeg kan ikke si om de skifter til striper når de er i nærheten av buskas. Det ville vært logisk, men det er ikke bestandig det logiske stemmer.

Så tok jeg noen bilder med blits rett etter at lyset ble slått av. Bildet ble bra, men de så litt stresset ut etterpå. En Nannostomus fikk nok blitsen rett i fleisen for han svømte rett på frontglasset gjentatte ganger etterpå.
Det er fortsatt mange småtasser igjen i baenschi kullet. Antar at mellom 20 og 30 døde.
De gjenværende ser friske og raske ut.

Ser ut som det enten er eller straks blir egg på A. hippolytae. Skal prøve å rekke å måle Ph der i kveld, for i morgen rekker jeg ikke.

Det ser ut som lek er nært forestående hos Satanopercaene også, hunnen har et svakt rosa skjær på buken. Hannen dytter stadig forsiktig borti buken på hunnen og dytter henne litt bortover. Hun svømmer av og til baklengs mot hannen, i noe som minner litt om apistoenes parringsdans dog uten noen form for haleslag eller andre styrke demonstrasjoner. Det er endel kraft i bevegelsene uten at det ser voldsomt ut i det hele tatt.
Jeg har ikke lagt noen blader i karet der nå for å se hvordan de løser det problemet og helst utsette lek litt til. De har holdt på å grave litt bak en kokosnøtt og det har blitt en minimal dunge der, håper ikke de har gravd ned noen egg i sanda for det skal heller ikke denne arten gjøre.
Yngelen spiser nok tørrfor som er malt, men bare i små mengder. De smaker hvertfall på og spytter det ut igjen i biter, antar at de vil begynne å spise mer om de blir skikkelig sultne.

ohr
.......Ser ut som det enten er eller straks blir egg på A. hippolytae.

Håper du har et produktivt artemiaklekkeri! Jeg hadde denne for litt over 10 år siden; de fikk nesten 150 yngel! (Og de kan visstnok få over 300.....)

Lykke til!
Hehe, hyggelig at du kikker innom tråden min Tom, du har det meste av æren for det lille jeg har tilegnet meg av kunnskap og ikke minst lidenskap for apistoer. Så holdt jeg på å glemme at du også har gitt meg noen utrolig flotte apistoer.
Du så kanskje i tråden min at jeg fant en papagei yngel her om dagen? Håper det er noen til der også, skal flytte paret over i en oppdrettscelle i morgen kveld. Hannen har blitt helt knall flott, så det er et mål å få tatt noen brukbare bilder av han også.

Jeg satser på at artemia blir det minste problemet, nå har også satt ekstra kulturer av mikroorm som back up. Hippolytae er også så storvokste at jeg håper de kan gå hurtig opp til dafnier og grindalsorm.
Hadde vært artig å sett en så stor sverm som 300, men tror fort et 60 liters kar krasjer med den belastningen.

Jeg så at du fant en spennende reke i Ph under 5 på din siste tur i amazonas.
Finner du eller noen andre noen som har sør amerikanske reker i din jakt på hva den var er jeg meget intressert i å anskaffe en gruppe da mine asiatiske dvergreker dør når Ph kommer på 5,0 og det gjør også sandsneglene.
Om jeg husker rett spiser "sortvanns" reker blader og skaffer seg kalk på den måten i det sure vannet, husker ikke hvor jeg leste om hvordan de lager hardt skall i surt vann lenger dessverre.
Jeg ønsker meg hvertfall noen renholdsarbeidere til oppdrettskarene mine som ikke legger seg ned og dør når vannet blir så surt som jeg ønsker. Samtidig virker det umulig å støvsuge uten å dra med seg yngel i samme slengen. For om grumset går gjennom blåfilter sikringen gjør hvertfall apistoyngel i panikk det.

Noen vannmålinger av Ph i dag:
reol: 6,5 oppe og 6,0 nede (med satanopercaene).
Celler:
black-chin 6,5 (6,0 var ønskelig)
Hippolytae 5,0 (på målet)
Electric blue ramirezi(papagei fra i morgen) 6,0 senkes etterhvert til 5,0
Baenschi 5,0 (på målet)
Byttevannet holdt 6,5 etter 36 timers lagring uten tilsetting av eikebark.

Byttet litt vann hos baenschiene da jeg så en død yngel og noe forrester på bunnen, ca 20%, alt vel etter vannbyttet. Glemte å sjekke temperaturen på byttevannet.

En intressant
Kanske en intressant tråd för dig här. Den behandlar skillnaderna mellan A. hippolytae och A. rupununi.
Jag vill minnas att det finns noggranna bilder om det i Schmettkamps eller Koslowskis gamla bok.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap