Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 7)

Apistogramma Blackchin, trio F1:

Bilde 1, hannen.
Bilde 2, "her vokter jeg", legg merke til det svarte feltet under haka som har gitt navn til arten.
Bilde 3, en smukk liten hunn.

Denne arten har jeg hatt en gang før, gleder meg til å se de vokse seg til i karet. Lurer på om ikke hannene her er litt mer sivilisert i oppførselen sin enn kakaduehannene bruker å være.
Farven på brystfinnene står ikke noe tilbake for "kulturvarianter" av kakadueciklider har spør du meg.
dæ den var nydelig. Særlig bilde en.
Hvor mange ciklider har du nå?

Espen
Ja de er fine og de er langt unna potensialet sitt enda, disse kommer til å være på topp til sommeren. Jeg synes de er flottere enn "kulturvarianter" av kakaduer og mener de er fredeligere også. Så langt stemmer det for meg.

For å være helt ærlig vet jeg ikke hvor mange individer jeg har, det tyter yngel ut overalt =-))
Om ikke annet er spesifisert er det minst en av hvert kjønn.


Tenker du arter er det:

Apistogramma:
Wangenflecken
Blackchin F1
Masken VF
Pebas "blue" F1
Papagei F1
Single VF herrer av Bitaeniata og Baenschi.

Av større ciklider har jeg:
Sjokoladeciklider VF
Heros severum F2?
Scalare VF og F2, helt forskjellige typer.
Satanoperca av ukjent kjønn, art og opprinnelse.

Meget mulig jeg kvitter meg med endel av de større ciklidene i denne omgang og satser mer på apistoer fram til jeg får akvariekjeller, da skal jeg ha flere større arter ciklider (og jeg drømmer om en rokke familie).
Om du syntes Blackchin var fin, hva syns du om denne? Kommer mer bilder av Pebas "blue" etterhvert.

Et par bilder til av Blackchin hannen:
ohr
Om du syntes Blackchin var fin, hva syns du om denne? Kommer mer bilder av Pebas "blue" etterhvert. Et par bilder til av Blackchin hannen:


Nydelig.
Ser at også jeg må lage meg en akvariereol så snart jeg finner plass til den.
Awww, blackchin er jo bare helt nydelig!!
Mye fine apistoer ja, og de farver bare mer ut og blir finere for hver dag som går.

Status rapport yngling:
F2 scalare, wigglere frisvømming nært forestående. Foreldrene flytter omsorgsfullt yngelen til nye steder.

VF sjokoladeciklide, stort kull frisvømmere, paret slåss mye. Tror ikke yngelen står i fare for å bli spist lenger. ca to uker siden klekking.

A. Masken ca 20 yngel i ferd med å utvikle seg til minimasker. Disse ble første gang observert frittsvømmende 20/1. Det kan bli utfordrende å skille minimasker fra mini blackchins da spesielt hunnene de har endel lignende trekk uten leksdrakt. Lurer på hvor fort blackchins får det svarte feltet under haka og Masken får farven i ansiktet?

Wangens, overfyllt med kjønnsmodne avkom.

A. Papagei har rimelig sikkert lagt egg, forventer frisvømmere om noen dager.

Så er det nok noen kull ancistrus yngel inne i hula, hender jeg klarer å berge noen over så de får gå i et oppvekstkar hos en kamerat ellers blir de dessverre ciklidemat.

WOW!
Da jeg gikk opp i går ble jeg møtt av et utrolig syn. En stor sverm frittsvømmende scalareyngel, Jeg klarte ikke engang å ta bilder av de så perpleks ble jeg. De var utrolig flotte der de henger rundt under røttene til flyteplantene.
I dag fikk de mikroorm og avskallet artemia, så ut som de spiste av det.
Da klarte jeg å få tatt noen bilder.


Jeg har gjort en forsøk på klekking av artemia med en innvendig klekker som i teorien burde være perfekt. Jeg fikk den ikke til å fungere og det ser ut som jeg fikk salt inn i akvariet og null klekking. Så ble det masse vannbytting da.
Jeg skal prøve meg på "svenske metoden" med en isboks i kveld. Om ikke denne funker kommer jeg til å avskrive artemia som særs oppskrytt og heller satse på andre typer levende for.
Gratulerer med scalarene. kjempe gøy med en slik yngel sverm.
God helg.

espen
Her var det mange fine arter ja
Det er det Pål, og jeg fikk antatt et bilde i fiskebasen av A. Masken også det var litt artig da Hannen min har så mange flekker på kroppen og en skade (etter fiskekrok eller parasitt?) på nesa at han ikke er egnet til Id`ing så jeg kommer ikke til å forsøke å legge inn bilder av han.

Skal gå gjennom noen flere bilder her nå så får vi se om det er noen som ble bra.
Hvis du med "byen" refererer til Oslo, best beskrevet av Per Bergersen:

"Dem skryt av allt dæm hi laga for å skjul jor dæm he plaga
Folk e itj så vaksin her lell dæm sjer berre materiæll
Dæm bygge digre hotæll det sjer nå meir ut som nån bordell

Dæm sei d e i Oslo det skjer æ he itj sjett nå ta de,
hær e de piss bak vært tre å ingen å bærsærke me!"

Så oppholder jeg meg der så lite som overhodet mulig, om Norge var en kropp ville Trondheim vært navlen og Oslo vært litt lenger ned og bak

Tenk litt på filosofien til Bergersen neste gang du står med en boks sinnsvakt overpriset fiskefor, produsert i Kina hvor de putter gift i babymelk, og tenk over om det er verdt å bruke dine surt opptjente kroner på dette og karbonavtrykket du setter som muligens skader og bidrar til å utrydde fiskene jeg antar du er glad i? Eller om det kan være bedre å lage sitt eget for basert på husholdningsrester og høsting av naturens overskudd. I utgangspunktet var det noe her jeg ønsket å formidle, men det er mange tusenlapper siden.

Ellers har jeg en streng kone som setter noen begrensninger for lidenskapen (så en utrolig søt liten rokke hos min LFS i går for bare 1000 kr, det var delte meninger hjemme om det var svinedyrt eller et røverkjøp), derav navnet på tråden. Vurderer likevel å bytte navn til "sluket".

Med vennlig hilsen Ola, som liker best å kaste stein i glasshus for da blir det så flott lyd.
Dessverre finner jeg ikke A. Blackchin i fiskebasen enda så jeg får vel legge inn flere bilder her så lenge, hannen:
Hunnen:

Og et gammelt bilde av to hunner jeg hadde i "gamle dager", legg merke til mitt prakteksemplar av A. Cacatuoides double red som hovrer over de og det utrolig egnede bunnsubstratet.
Han fikk aldri slippe til av hunnene og det var det som utløste interessen for Apistoer etterhvert.
Disse hunnene var VF, men viste aldri noe i nærheten av de farvene F1 hunnene jeg har nå viser. Regner med at det kommer av bedre trivsel.
Det har vært kraftig frafall i sjokoladeleiren, fortsatt endel yngel igjen men flesteparten er spist. Jeg håper de snart kommer ut av hula

Scalareyngelen har blitt spist i løpet av natta, har nå satt opp et lite nattlys. Det er igjen 5 stykker og et par sprekkferdige apistogramma Pebas.
Dette er den eneste yngelen jeg har sett som flykter fra mikroormen, de lærte seg å spise i går (snufs) etter iherdig trening.
Foreldrene ser ut til å ha svært gode instinkter og pleie, at de blir forvirret når alt lyset plutselig slås av er ikke deres skyld. Det er jo også starten som er den vanskeligste. Satser på at det blir flere egglegginger senere.

A. Papagei kom ut med yngel i dag tidlig, ser ut som et lite kull. Disse går alene i en 200 liter så det blir neppe noen som spiser opp yngel her hvertfall.
Her har det gått lang tid siden sist.

Alt av ny sjokoladeyngel er spist, paret er nå satt over i et eget kar. Jeg kommer jeg til å fjerne hannen etter at de har lekt så de ikke begynner å krangle igjen.
Alt av scalare yngel er spist opp.
- det ser ut som det er apistoer jeg er ment å ta meg av.
Jeg har solgt A. wangenflecken og masken parene. Det er igjen yngel av begge.
Så har jeg skaffet meg en VF baenschi hunn og har nå et par. Disse går sammen med herr og fru Pebas og et lekspar scalarer i en 300 liter. Vi får se om dette går bra.
Utenom fisk er det ca 10 glassreker oppi der, i dag så jeg en av dem ta med seg en svær sandsnegle opp i rota den bodde i og spise den. Lignet litt på meg selv med en svært overdimensjonert softis i kjeks.

A: blackchin ser ut til å ha gått i hulene sine begge huene.
Ja her er det lenge siden sist.
Er det apistoene som har rensket deg for yngel?
Hei

Hvem er din lfs på Apistogramma?
Når jeg er ute å ser i butikkene er det veldig lite utvalg men du plukker jo opp den ene etter den andre.

A: blackchin er utrolig fin.

F
Apistoene har vært snille Espen. Antar at det er litt forskjellige som har forynt seg med kaviar og svømmende buffe.
Nå prøver jeg på ny frisk. Om scalarene legger egg igjen har jeg trua på at de skal berge yngel denne gangen da det bare to par apistoer i karet utenom dem selv og en flokk glassreker (det kan jo være at disse er litt frekke på natta).
Det er uansett ikke mange igjen å flytte på.

Min lokale fiskesjappe er helt klart Tam Lade, de har et relativt bredt utvalg av apistoer. Mest søppel, men noe spennende innimellom.
Om du har mulighet bør du absolutt skaffe deg et par VF A. baenschi (som jeg fikk grenet meg til at de bestillte) Ser ut som de fikk inn nesten bare huer, men de er relativt enkle å skille. Kansje en av de aller flotteste artene å se på.
Ellers har de noen fine panduroer, for en tid tilbake hadde de en gruppe fantastiske VF panduroer, men det er vel tvilsomt om det dukker opp igjen med det første.
Av alle ting fikk de inn A. trifasciata der forleden. Det ser ut som det bare er hanner dessverre. Artig fisk som er ganske snarlik cacatuoides og bitaeniata (selv om det muligens er nærmere i slekt med baenschi). Om du finner en hunn i karet ville jeg absolutt kjøpt et par av disse da det sikkert er noen lysår mellom de dukker opp.

Så skal det sies at jeg fikk A.: Pebas "blue", papagei (av en flott stamme), blackchin og baenschi (bare hannen overlevde transporten og det var intet mindre enn griseflaks at jeg klarte å erstatte den) av Tom C. Så nå er det fullt foreløpig. Mye yngel av de og det er alltid et bra tegn Blir sikkert mye flott å få tak i på klubbauksjonene utover våren......

Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap