Diskusene mine er syke :(
Diskusene mine ble syke over natten Finnene ble tynne i kantene å nå flusser de liksom. Noen har og små hvite prikker eller skader på forskjellige deler av kroppen.. Dette ser ut som mugg på en måte, akkurat som om det hvite greiene har litt hårete utseende liksom. De har også blitt mørkere i fargene å står bare for det meste bortig en krok.. Noen som vet hva dette er? Jeg har gitt de en dose med eSHa-2000.
Å mine diskus som var så fine å friske og fargerike. Uredde å trygge på omgivelsene sine, Spiste godt å vokste bra gjorde de og. ..
dette er kjipe greier altså...
Noen med erfaring som kan hjelpe meg litt her??
Å mine diskus som var så fine å friske og fargerike. Uredde å trygge på omgivelsene sine, Spiste godt å vokste bra gjorde de og. ..
dette er kjipe greier altså...
Noen med erfaring som kan hjelpe meg litt her??
Postet 10.06.09 kl 21:40
Hei.
Vært kjempeflott om du la ut ett bilde av disse. Utav diagnose vil jeg tippe 1 av 4 alternativer:
a) PH - sjokk(frynsete finner). Har du skiftet mye vann raskt?
b) Har du kjøpt ny fisk å satt de opp i akvariet?
- Odinium - ser ut som noen har kastet mel på fisken.
- Discus Plauge, fisken mørkner, flak av hud faller av, sturer i ett hjørne. Massivt "svevestøv" i vannet.
Helt håpløst og komme med kur før man vet mer.
Håper det løser seg.
Vært kjempeflott om du la ut ett bilde av disse. Utav diagnose vil jeg tippe 1 av 4 alternativer:
a) PH - sjokk(frynsete finner). Har du skiftet mye vann raskt?
b) Har du kjøpt ny fisk å satt de opp i akvariet?
- Odinium - ser ut som noen har kastet mel på fisken.
- Discus Plauge, fisken mørkner, flak av hud faller av, sturer i ett hjørne. Massivt "svevestøv" i vannet.
Helt håpløst og komme med kur før man vet mer.
Håper det løser seg.
Postet 10.06.09 kl 22:03
Postet 10.06.09 kl 22:10
Fjernet unødvendig sitat
Jepp jeg kan legge ut bilder av de.. Må bare vente til solen er helt vekke ellers blir bildene veldig dårlige siden de står i ett ganske lyst rom.
PH er på 5,5 men dette ser jeg egentlig varierer fra 5,5 til 6. kommer ann på dagen å vannskift,
Skifter vann ca 3-4 ganger i uken. Å skifter da fra 15- 30 % av vannet. Da får de romtemperert vann ca , å tar bare litt å litt oppi. så jeg bruker en god stund på å fylle karet opp igjen så de ikke skal få helt sjokk. passer på at temperaturen ikke stiger eller synker raskt.
De går i 30 graders vann nå.
Har ikke kjøpt ny fisk nå. Disse er kjøpt samtidig å har da gått i det samme karet alle sammen. Og det er ca 2 mnd siden. Karet har vert i gang i nermere 6 mnd.
Har foresten aldri hatt nitrit i vannet.
Det er ett 500 liters kar.
PH er på 5,5 men dette ser jeg egentlig varierer fra 5,5 til 6. kommer ann på dagen å vannskift,
Skifter vann ca 3-4 ganger i uken. Å skifter da fra 15- 30 % av vannet. Da får de romtemperert vann ca , å tar bare litt å litt oppi. så jeg bruker en god stund på å fylle karet opp igjen så de ikke skal få helt sjokk. passer på at temperaturen ikke stiger eller synker raskt.
De går i 30 graders vann nå.
Har ikke kjøpt ny fisk nå. Disse er kjøpt samtidig å har da gått i det samme karet alle sammen. Og det er ca 2 mnd siden. Karet har vert i gang i nermere 6 mnd.
Har foresten aldri hatt nitrit i vannet.
Det er ett 500 liters kar.
Postet 10.06.09 kl 22:31
Endret: 11.06.09 kl 00:26
Hvis du har pH på 5,5 så vil jeg tro at pH varier svært mye i løpet av dagen. Med så lav pH har du også bortimot null i kH og dermed ingen bufferevne for pH i vannet.
Vil anbefale deg å øke kH med bikarbonat slik at du får bygget opp kH til rundt 2. Sørg bare for å gjøre dette sakte og holde kontroll på at pH ikke stiger over 7. pH på rundt 6.7 og kH mellom to og tre vil gjøre at vannverdiene er stabile og dermed ikke variere så mye i løpet av dagen.
Dette vil gjøre at discusen stresser mindre og vil dermed være mindre motakelig for sykdom.
Postet 10.06.09 kl 23:37
Postet 10.06.09 kl 23:54
Endret: 11.06.09 kl 00:25
Postet 11.06.09 kl 00:03
Postet 11.06.09 kl 00:06
Endret: 11.06.09 kl 00:25
Postet 11.06.09 kl 00:50
Postet 11.06.09 kl 00:51
Geir KristiansenHvis du har pH på 5,5 så vil jeg tro at pH varier svært mye i løpet av dagen. Med så lav pH har du også bortimot null i kH og dermed ingen bufferevne for pH i vannet. Vil anbefale deg å øke kH med bikarbonat slik at du får bygget opp kH til rundt 2. Sørg bare for å gjøre dette sakte og holde kontroll på at pH ikke stiger over 7. pH på rundt 6.7 og kH mellom to og tre vil gjøre at vannverdiene er stabile og dermed ikke variere så mye i løpet av dagen. Dette vil gjøre at discusen stresser mindre og vil dermed være mindre motakelig for sykdom.
Har troa på dette jeg og, øk KHen for da går også PHen opp og man får stabil PH.
Hvorfor har du lakt deg på så vannvittig lav PH?
Postet 11.06.09 kl 09:06
Postet 12.06.09 kl 10:45
Ken Myrseth[QUOTE=Geir Kristiansen] Hvis du har pH på 5,5 så vil jeg tro at pH varier svært mye i løpet av dagen. Med så lav pH har du også bortimot null i kH og dermed ingen bufferevne for pH i vannet. Vil anbefale deg å øke kH med bikarbonat slik at du får bygget opp kH til rundt 2. Sørg bare for å gjøre dette sakte og holde kontroll på at pH ikke stiger over 7. pH på rundt 6.7 og kH mellom to og tre vil gjøre at vannverdiene er stabile og dermed ikke variere så mye i løpet av dagen. Dette vil gjøre at discusen stresser mindre og vil dermed være mindre motakelig for sykdom.
Har troa på dette jeg og, øk KHen for da går også PHen opp og man får stabil PH.
Hvorfor har du lakt deg på så vannvittig lav PH?
Nei det kan du si.. hehe har ikke akkurat gjort det med vilje.. Den var 7 hele vegen den PHen. så plutselig så bare sank den.. Huff.. Men jeg var litt dum å sluttet å måle den hver dag en periode siden den hadde vært stabil en god stund.. det skal jeg aldri gjøre igjen.. Måle og måle og måle hvær dag fra nå av..
Postet 12.06.09 kl 10:52
Lav ph?
Har du røtter i karet?
Jeg har også lav pH i krana( 5.5) , og skulle pynte opp litt med ei ny rot som nok var "porøs" og ikke tålte varmen...Endte godt takket være råd om å øke pH til 7 og hive rota ( Godt det er noen eksperter her...). Jeg har nå kun redmoore røtter i karene, og har ikke merket noe til problemet siden.
Godt å høre at fisken din er bedre... discus gir litt bekymring og hodebry...og våkennetter..:=)
La med et lite bilde på hvordan jeg har det....ikke rart at vi er bekymret for fine fisken:=)
Jeg har også lav pH i krana( 5.5) , og skulle pynte opp litt med ei ny rot som nok var "porøs" og ikke tålte varmen...Endte godt takket være råd om å øke pH til 7 og hive rota ( Godt det er noen eksperter her...). Jeg har nå kun redmoore røtter i karene, og har ikke merket noe til problemet siden.
Godt å høre at fisken din er bedre... discus gir litt bekymring og hodebry...og våkennetter..:=)
La med et lite bilde på hvordan jeg har det....ikke rart at vi er bekymret for fine fisken:=)
Postet 12.06.09 kl 11:10
GluggaHar du røtter i karet? Jeg har også lav pH i krana( 5.5) , og skulle pynte opp litt med ei ny rot som nok var "porøs" og ikke tålte varmen...Endte godt takket være råd om å øke pH til 7 og hive rota ( Godt det er noen eksperter her...). Jeg har nå kun redmoore røtter i karene, og har ikke merket noe til problemet siden. Godt å høre at fisken din er bedre... discus gir litt bekymring og hodebry...og våkennetter..:=) La med et lite bilde på hvordan jeg har det....ikke rart at vi er bekymret for fine fisken:=)
her hos meg er PHen i kranen 7 blank. men ja jeg har en rot i karet, men trodde ikke den skulle ha så mye å si.. for den er ikke stor. men gudene vet altså.. Nå ser det ut til at alle sammen begynner å bli friske, de spiser fortsatt å svømmer rundt, men han ene ser ut til å ha fått en form for tåke på øynene. noen som vet hva dette er eller kan komme av? så ser det ut som de er håven liksom når jeg ser han forfra. Men han har syn da, for da jeg åpner luken på toppen for å mate blir han helt vill å kommer for å spise...
Våkennetter ja.. det er det en del av her for tiden.. og når jeg sovner så drømmer jeg om de og.. men jeg gir meg ikke altså. For når de er friske så er de så utrolig flotte..
jeg skal få dette til.. men trenger bare litt hjelp på veien.
Postet 12.06.09 kl 17:46
Postet 13.06.09 kl 08:11