Tanganikya (tropheus)?

Etter å ha vært akvarist i snart ti år er det vel på tide å prøve seg på Malawi eller Tanganikya. Heller litt mot Tanganikya og da spesielt Tropheus eller sneglehuslekere. Etter som jeg har forstått passer disse to dårlig sammen. Hva passer eventuelt med Tropheus og hva passer med disse sneglehuslekerne. Hva annet burde jeg tenke på når det gjelder et Tanganikya oppsett. Er snakk om en 400 liter med Co2 anlegg. Er Co2 anlegg totalt bortkastet i et slikt kar?.
heisann
Syns absolutt du skal gå for tropheus! Dette fordi jeg har hatt både malawi, tanganyikabiotop med sneglehuslekere og tropheus, og sistnevnte er helt klart det beste!! Tropheus er en kjempe livlig fisk, og det finnes utallige fisk å velge mellom Ta en titt på profilen min så kan du se noen av karene og fiskene jeg har hatt. Skal du kjøpe troffer så lønner det seg absolutt å handle privat! Her kan du spare masse penger, og etter min mening så får du fisk med (som regel) mye bedre kvalitet. Som førstegangs kjøper ville jeg gått for f1,f2 eller sjøoppdrettsfisk. Viltfangede er myye mer skjør og får lettere bukvannsott.
Tropheus er en herbivore fisk (spiser alger og små kryp som lever i algene), og du kan ha andre fisker i som også er herbivore. En av mine absolutte favoritter er hesteneser! (eretmodus cyanostictus) De er ganske hissig så her lønner det seg å ha en god flokk. Samme med tropheus. I din 400 liter så hadde det vert fint med 30-40 voksne tropheus.
Vi har også hatt en gjeng med Regani oppi med stor suksess
Petrochromis trewavasae er også egnet som tropheus selskap.

Lykke til!
Jepp, jepp. Definitivt troffer.
Jeg har nesten akkurat startet med troffer selv og angrer ikke et sekund.

Jeg har hesteneser (tanganicodus irsacae mpimbwe) sammen med mine troffer.
Jeg ville også kjøpt privat, men et godt alternativ kan være Nols ciklidhobby i Sverige. Har selv bare fått kvalitetsfisk fra Kent.

Håper at du vil satse på troffer da disse er utrolige fisker med en hærlig oppførsel.
Blir bare mere og mere overbevist. Er det noe planter man kan ha med Troffer eller bygger man opp med bare stein?
Jeg har brukt kjempe vallisneria, men den er blitt grundig stusset av troffene..hehe.. Ellers har jeg stein.
crinumplanter går fint. Anubias overlever også
Som ganske ny troffe eier..... og ganske gammel dykker ( 30 år ca 1500 dykk) så har jeg en stoooor nyhet...... Det finnes ikke planter under vann bare alger (tang er alger), kunn noen få elve leier hvor vannstanden har stor hydeforskjell...... ser du på undervannsvideor fra Tanganikya sjøen så er det ikke en plante .... kun alger..... dette er, noe troffene våre har skjønt...... ett lite innlegg i denne oppkonstruerte plante akvarie verden ......
hehe det er sant. Men det er dekorativt i karet, og troffene tar ikke skade av det. Jeg har javabregner i et kar, og all yngelen gjemmer seg der.
Jepp. Bare stein og sand.
kalksand og stein.... har planter i noen kar men er med mindre hell egentlig da. har plante gjødning og alt i men stygge blir de..

men som alle andre her også skriver. gå for troffer du gutten min er det greieste det liksom da hehe og tviler sterkt på at du kommer til og angre. du kommer nok sikkert til og bytte ut troffer etter hvert da. men det gjør vi alle.. ikke for at vi er lei dem men har bare ikke nok kar til og ha alle de troffene som vi vil ha i. det som er problemet.
Når det gjelder denne kalksanden . Er den hvit? Syns ikke det er så fint, ser unaturlig ut. Er det mulig å bruke vanlig rådasand og tilføre kalk på andre måter. For eksempel Kalkstein bak bakgrunnen?
Jepp. Jeg bruker rådasand 0,8-1,2 og det funker kjempeflott. Bruker instant cichlid fra webzoo for tilføring av diverse som gir tanganyika kvaliteter på vannet. Ganske billig og funker.
utah ice kan også brukes for å høyne Gh. Det ser ut som is klumper, så smelter de etterhvert. Bare pass på å ikke ha for støre biter oppi, for gh'en øker og øker etterhvert som det smelter. Her må du bare prøve deg fram
utha ice er supert.. kan gjemme den bort og alt går sin gang.. men er ikke alleseteder man får tak i utha ice. man kan da bruke døde koraller som man kan knuse og evt ha i filteret. funker .eller man kan bruke vanlig hobby gips. en del grisetet riktig nok men funker. tåkelegger karet da i 2 dager om man ikke har en veldig bra pumpe. eller man kan som du sier ha kalksteiner.

men som sagt utha ice om du får tak i det..
Jeg vil ikke anbefale rådasand til tropheus. Fiskene har det utmerket med sanden, men du får definitivt sterkest farger med så lys sand som mulig.. Dette gjelder spesielt de røde og regnbuevariantene fra sør.. Invester i argonittsand først som sist er mitt råd. Da slipper du å tenke på ph verdiene, og sanden holder seg algefri i all tid framover!

Lykke til- Tropheus er en fisk du aldri kommer til å angre på at du valgte!
Enig med Christian i at fargene kanskje ikke kommer så bra frem ved bruk av litt mørkere sand, men så tror jeg heller ikke at det er hvit sand i Tanganyika sjøen.
For min egen del liker jeg ikke hvit sand. Jeg prøver også og legge til rette for fiskene, som alle andre her, men mener at hvit sand, sånn farge messig, ikke er det som gjør fisken tryggest, men er flott for oss og se på.
Håper noen skjønte den.
OG jeg sier ikke at det er noe galt med de som bruker hvit sand, men jeg velger og ikke bruke det.
Linda Kristin
Enig med Christian i at fargene kanskje ikke kommer så bra frem ved bruk av litt mørkere sand, men så tror jeg heller ikke at det er hvit sand i Tanganyika sjøen. For min egen del liker jeg ikke hvit sand. Jeg prøver også og legge til rette for fiskene, som alle andre her, men mener at hvit sand, sånn farge messig, ikke er det som gjør fisken tryggest, men er flott for oss og se på. Håper noen skjønte den. OG jeg sier ikke at det er noe galt med de som bruker hvit sand, men jeg velger og ikke bruke det.


Ja har sett på en film om tanganyika sjøen og var mørke steiner og mørk sand. Om fiskene trives bedre med det ene eller andre vet jeg ikke.
Et Tanganyika kar vil vel være planteløst, eller kansje noe Anubias eller Valisneria. Vet ikke. Har hørt noe om at det er ønskelig med alger. spesielt til Tropheus. Det jeg lurer på er om Co2 tilførsel er helt bortkastet eller om det har noe for seg. Klarer man og tilføre Co2 i kar med masse bevegelse og høy ph. Vil eventuelt Co2 tilførsel ødelegge Vannverdiene i et Tanganyika kar?
Jeg tror ikke det har noe for seg med Co2 anlegg i troffe kar, bare sørg for å ha masse bevegelse i vannoverflaten, mine 3 kar med troffer har bare masse bevegelse i vannet, ikke noe Co2 anlegg. Har heller ikke noe planter lenger, da de bare ble spist på eller døde pga sanden. Alger kommer det masse av etterhvert, bare frontglasset mitt som er algefritt og troffene digger det!

Skal du ha sand, men også planter ville jeg dandert med rådagrus akkurat der du skal ha de og sette planten, og dekke over med sand igjen. Sanden blir så kompakt at den vil bli kvelt? Uten grus vel og merke.
Skjedde hvertfall meg... Mulig noen andre kan komme med mer ang. akkurat det.

Håper det hjalp litt.. ;D

Kenneth

Takker for mye flott hjelp. Blir nok Troffer( i hvertfall Tanganyika) på meg bare jeg får aviklet karet som går nå. Blir litt av en utfordring dette. Å gå fra bløtvanns/plantekar til noe i helt andre enden. Blir liksom å starte helt på nytt. Skal sette opp et 220 liters kar. Blir nok flytting av Co2 anlegg ditt. Kommer vel til å flytte det meste av inholdet også. Eneste som blir igjen i 400 literen er bakgrunnen og varmekablene. Litt usikker på bakgrunnen da det er en klippevegg med en rot på. Litt usikker på om det passer i et Tanganyika kar. Driver å leker litt med tanken at jeg skal klare å gjømme roten bak noen store steiner eller moduler. Kommer nok ikke til å starte aviklingen av karet før jeg har alt klart til Tanganyika oppsettet. Må skaffe sand, steiner o.l. Kommer sikkert til å koste noen kroner. Når jeg er klar til å begynne kommer det sikkert til å dukke opp flere spørsmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap