Ciklideyngel

Har fått en hel gjeng små sjokoladeciklider

Har aldri hatt yngel før! De er blitt så store at de svømmer på tur med mor og far, under kyndig pass!

Har jo mange spørsmål ang. disse små søtingene:
Hvor fort vokser de?
Når blir de kjønnsmodne?
Hva liker de best å spise?(har til nå gitt de oppløtt most ciklide sticks fra tetra)
Hva skal jeg gjøre med de når de blir store?
Når kan de evt skilles fra mor og far?
Vil de bli "kastet" ut av foreldrene på ett tidspunkt?
Hvor mange av de pleier å vokse opp? Har en hel haug nå

Setter pris på alle råd og tips

Jeg har god erfaring med microorm som yngelfor, enklere enn artemia.
Ser du om de spiser oppbløtt tørrmat eller beiter de på organismer som lever i mosen og på filtersvamp eller lignende?.
De spiser oppløtt tørrmat! Ser de skifter farge i magen, men nå er de såpass "store" at de beiter mer, så jeg lurer på om jeg skal kutte ned på hvor mange ganger jeg forer de om dagen?, har til nå gitt de mat 3-4 ganger
Spurte i dyrebutikken etter microorm, men hun som var der da hadde ikke peiling, så jeg får heller ta meg en tur i en ren akvariebutikk å forske på det!
Har aldrig hørt om en akvariebutikk som har mikroorm. Men om du sjekker på kjøps/salgs sidene på af så tenker jeg at noen har startkulturer til salgs.
men de har faktisk levende artemia på glass i noen dyrebutikker.. i alle fall på krizoo på sem\stokke (utenfor tønsberg) dette liker ciklide yngel veldig godt.. men det er jo ikke noen 1000kunst å klare å klekke artemia selv 8-) (jeg har selv brukt endel artemia å det finnes også en type "avkapslede artemia" som jeg har brukt endel men denne har jeg også bare sett på krizoo utenfor tønsberg...)de er ganske selvstendige når de er fritt-svømmende å relativt trygt å flytte de når du ser de begynner å svømme litt rundt (de er da kapable til å finne mat å klare seg på "egen hånd"). I et akvarie med andre ciklider vil det nok minke endel på yngel etterhvert som tiden går å etterhvert som de blir større så mister mor å far interessen (hvis det i det hele tatt er noen igjenn, jeg flytter mine når de er de begynner å svømme rundt det er greit for da er det letter å mate å følge med på de for foreldre er flinke til å "gjemme" de å passer som regel godt på).. Jeg har ingen erfaring med sjokolade ciklider så hvor fort de vokser det kan ikke jeg svare på, ei heller når de er kjønnsmodne men vil tro at dette vil ta en stund i alle fall over 1år. når de blir store kan du prøve med annonse her på akvaforum, finn.no osv du kan også gå innom noen dyrebutikker å høre om de er intressert i å ta inn noen.. Lykke til med yngel å håper dette ble noenlunde forståelig.. 8-)
Jeg har vært å kjøpt artemia til å klekke
Men det føltes plutselig så styrete ut, og nå er yngelen såpass stor, så jeg tror det går greit!

Phu, godt å høre at det tar såpass lang tid før de er kjønnsmodne.

Nå er jo ciklideparet så å si alene igjen i det karet, men vil de spise sin egen yngel når de går lei dem?

Har venner i Stokke, da skal jeg jaggu stikke innom Krizoo
Takk for tipset!
Artemia bør mates med like etter at de er klekket.. Så de må du klekke selv hvis det skal bli noe greie på.. Hva er styrete med det?
Da har mine sjokolader også wigglers og jeg har masse microorm : ))
Da er de frittsvømmende og spiser microorm og infusorier i mosen som det ikke er noen dag i morgen = )

Mine svømte fritt og spiste i flere uker, men så plutselig var de borte
Foreldrene er i lek igjen nå, så jeg tror jeg snart har egg igjen.

Har du tatt dine yngel ut??

Jeg har bestemt meg for å fjerne de fra foreldrene neste gang, når jeg ser de begynner å miste interessen dem.

De klarte seg fint i tre uker så ble de spist i løpet av et par dager av de andre innbyggerne. Antar at det skjedde fordi ynglene begynte å svømme lenger unna foreldrene. De har ennå ikke lagt egg, men har laget grop og det ser ut som det er på gang.
Skal la de få prøve igjen, men antar at det blir vanskelig å få til oppdrett før de får et eget kar.

Høres på meg ut som yngelen var stor nok til å flytte ut på egenhånd når de forsvant? Det kan være at de har kommet "i veien" for neste kull, de ble ikke fosøkt jaget av foreldrene i forkant? Det er nok lurt å ha et oppvekst kar til neste kull klart, nå vet du hvor lang tid det tar før de mister interesssen og kan se om det samme skjer igjen eller om de bare trenger et par forsøk før de får det til.

Lykke til : -)
Nå har jeg masse nye yngel Denne gangen skal jeg skille de!
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap