Syk abbor

jeg har hatt 2 abbor gående sammen med 3 mort i et kar i over 3 uker nå.
den siste uka har 4 av fiskene fått noe som ligner på hvitt mugg\slim langs hele kroppen, samt masse i øynene. har prøvd med litt ektozon, pluss at jeg har skiftet vann ofte. fiskene får levende mark, mygglarver pluss noe yngel jeg har fanget i mjøsa. noen som har noe tips på hvilken sykdom dette kan være? evt behandlingsmetode?
på forhånd takk
Bildet gir inntrykk av at karet ser litt lite ut. (Fisken ser stor ut i forhold til dybden på karet.)
Du bør fortsette med å skifte vann ofte. Hvor ofte skiftet du vann før fisken ble syk?
Norske fisker trives generelt dårlig i stuetemperatur. Hvor varmt er det i karet?

Husk at du ikke kan sette denne fisken tilbake i et vann igjen. Det er ikke lovlig.
ja, karet er nok litt for lite. venter på ett som rommer 150 liter.
skiftet vann 1-2 ganger pr uke før de ble syke. nå skifter jeg hver dag.
ja, vet det forbudt å slippe de ut igjen, men det bli heller ikke noe problem, for 2 av dem var døde i dag
regner med at resten av fisken dør i løpet av noen dager.
har heller ikke hatt noe god løsning på temperaturproblemet, så jeg har helt oppi kaldt vann når jeg har skiftet. mulig dette har vært med på å stresse fisken unødvendig mye.
Det er svært krevende å holde norske arter, siden de ikke liker så varme temperaturer som det blir i et akvarium.

Som en sammenlikning ser jeg at wikipedia omtaler 10-15 grader som "varmt vann" når det gjelder abbor...!

Minner også om at det ikke er lov å mate med levende fisk/yngel, i henhold til dyrevernlovens §8.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap