Syk abbor

jeg har hatt 2 abbor gående sammen med 3 mort i et kar i over 3 uker nå.
den siste uka har 4 av fiskene fått noe som ligner på hvitt mugg\slim langs hele kroppen, samt masse i øynene. har prøvd med litt ektozon, pluss at jeg har skiftet vann ofte. fiskene får levende mark, mygglarver pluss noe yngel jeg har fanget i mjøsa. noen som har noe tips på hvilken sykdom dette kan være? evt behandlingsmetode?
på forhånd takk
Plussmedlem
Bildet gir inntrykk av at karet ser litt lite ut. (Fisken ser stor ut i forhold til dybden på karet.)
Du bør fortsette med å skifte vann ofte. Hvor ofte skiftet du vann før fisken ble syk?
Norske fisker trives generelt dårlig i stuetemperatur. Hvor varmt er det i karet?

Husk at du ikke kan sette denne fisken tilbake i et vann igjen. Det er ikke lovlig.
ja, karet er nok litt for lite. venter på ett som rommer 150 liter.
skiftet vann 1-2 ganger pr uke før de ble syke. nå skifter jeg hver dag.
ja, vet det forbudt å slippe de ut igjen, men det bli heller ikke noe problem, for 2 av dem var døde i dag
regner med at resten av fisken dør i løpet av noen dager.
har heller ikke hatt noe god løsning på temperaturproblemet, så jeg har helt oppi kaldt vann når jeg har skiftet. mulig dette har vært med på å stresse fisken unødvendig mye.
Det er svært krevende å holde norske arter, siden de ikke liker så varme temperaturer som det blir i et akvarium.

Som en sammenlikning ser jeg at wikipedia omtaler 10-15 grader som "varmt vann" når det gjelder abbor...!

Minner også om at det ikke er lov å mate med levende fisk/yngel, i henhold til dyrevernlovens §8.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap