Eheim 2128 som lekker

Jeg har en 2128 utvendig filter som lekker vann ved strømstans. Vannet kommer ut mellom toppen og bøtta bak(under der slanger kobles til). Dette skjer kun ved strømstans, regner det er pga trykket det da blir.

Jeg har tatt ut pakningen i lokket og rengjort og smurt den inn med vaselin, har rengjort kanten rundt på bøtta også, skyllet og rengjort kurver og pakninger mellom disse, rengjort slanger.

Oppdaget at to av gummiføttene under selve pumpen manglet, plukket derfor av disse også i tilfelle skjevhet skulle være årsak.

Men pumpen lekkker likevel.
Har bestilt ny pakning idag,men jeg tror ikke det er noe galt med den gamle, men den er 4 år gammel, så det er mulig.

Er det noen andre forslag?
Pumpe
har du sjekket o-ringer på slange adapter.det kan vere disse o-ringene.det kan og vere en sprekk i adapter som er vanskelig å se.
Nei,jeg har ikke sjekket dette, men det er tydelig at vannet kommer ut mellom pumpehus og bøtte. Har bestilt o-ringer til dette også.
Som en nødløsning kan du klippe en luftslange på ca 15 mm og så dele den på langs og legge oppe på der hvor de 4 klemmene treffer pumpedelen da får du litt ekstra klem på pakningen mellom pumpehus og tønne!!
Har gjort det samme med et 2222 jeg kjøpte brukt som lakk som en sil uten strømstans....
Dette gikk i 2 mnd uten lekasje. Til jeg fikk rotet meg til og kjøpe ny pakning..
Samme problem
Har hatt samme problem på en av mine E-heim pumper tidligere, og det var bare å bytte o-ringen mellom bøtta og toppen. Etter det ble alt bra
SivH
Har hatt samme problem på en av mine E-heim pumper tidligere, og det var bare å bytte o-ringen mellom bøtta og toppen. Etter det ble alt bra :)


Da håper jeg på det, har bestilt nye pakninger . Krysser fingrene på at ikke strømmen går i mellomtiden.
Ny o-ring er på plass og lekkasjen er stoppet, takk og pris. Så da kan jeg puste lettet ut og slappe av i ferien.

Tak for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap