Blanding av malletyper

Jeg har en slørancistrus hann (oppdrettvariant) og en L-144 som jeg kjøpte som hann, men som har vist seg å være en hunn. Da jeg skulle flytte for 14 dager siden så fant jeg egg inni kokoshula og ble veldig overrasket siden jeg trodde det var to gutter. Prøvde å frakte med eggene, men tror ikke de klarte seg etter transport og tilbakelegging.
Men til min store overraskelse så så jeg en liten baby i karet i dag som har overlevd mot alle odds.

Lurer da på om det er noe problem med slike blandinger, og om det egentlig er fyfy. Om denne babyen skulle klare seg og en gang bli solgt, så vil det jo såklart bli informert om at det er en blanding.

Bilde 1: Far
Bilde 2: Mor
Bilde 3: Baby

Bildet av babyen ble ekstremt dårlig siden den satt i en dårlig vinkel så kamera ikke fikk fokusert, men det er da bevis!
Jeg ville skilt dem så ikke det blir flere hybrider. Ikke ønsklig med blandinger av disse artene.

Det pleier ikke å være noe problem å få tak i voksne L144 hanner. Jeg ville forsøkt det. La den danne par med hua di, så får du mange flotte yngel før du vet ordet av det.

Jeg hadde også avlivet hybriden, men det er meg. Det gjør du som du vil med.

Selge den ville jeg ikke gjort. Om du ikke vil avlive anbefaler jeg å beholde den selv. Så ikke den igjen blir parra med en eller annen ancistrus. Da blir det feil arvematriale. Uønskelig etter mitt syn.
Har lenge hatt planer om å skaffe en partner til henne, men ville vente til jeg var sikker på hvilket kjønn det var.
Avliving av yngelen blir ikke aktuelt. Synes ikke noe om å ta liv av dyr fordi vi ikke synes det er rett blanding. Så så lenge den er frisk så får den leve.

Vet ikke om jeg har forstått det feil, for jeg trodde at oppdrettsvarianten var blandet av forskjellige typer, og da ser jeg ikke helt problemet med at den er blandet med en L-144.

Var heller ikke mening at de skulle yngle, de hadde jo egentlig ikke noen passende hule heller, så de var visst ganske så lystne! ;P
Fisk
jeg ville ikke avlivet den ..det er jo ok med blandig av hund katt .hest . osv ,men selger du den videre. bør du si hva det er
Personlig synes eg det er mest trist at noen holder slørancistrus, men det er nå bare min mening.
Som allerede nevnt er ancistrus oppdrettsvariant allerede en hybrid, så det er ikke store skrittet videre å krysse med en annen art. Du kan jo alltids bare selge den videre som en oppdrettsvariant, hvis du vil informere om blandingen er det også helt greit, men siden oppdrettsvarianten allerede er en hybrid tror jeg ikke det spiller noen stor rolle.
Jeg hadde blitt dritsur om jeg kjøpte ancistrus yngel og endte opp med en flokk slørancistruser. Informer kjøper om at det er slør i arvematerialet, det er mitt råd.
Kanskje det er lurt å beholde yngelen inntil du ser om de utvikler slør eller ikke og evt culle de som gjør det?
Jeg vet ikke hvor arvelig dette er.
Blanding av L-144 og ancistrus sp. (uten slør) virker ogsp på meg som en "grei" mix, bare opplys om arvematerialet.
Høres ut som om de fleste er enige om at det ikke er den værste krisen.
Og som før nevnt, så vil det bli informert om hva den er blanding av om den skulle overleve og evnt. bli solgt.

Bare for å ha sagt det, slørancistrusen er ikke noe jeg har kjøpt selv, men har fått med da jeg overtok et akvarie.

Det som jeg synes er litt merkelig er at den var veldig lang i formen. Nå har jeg jo aldri sett helt ferske ancistrusunger, men de mini ancistrusene man ser i dyrebutikken er mye kortere og buttere i formen.
De legger på seg etterhvert som de begynner å spise etter å ha brukt opp plommesekken inne i hula hos far. Sjekk magen når de henger på glasset så ser du om de får i seg mat.

På bildet ser det ikke ut som den har fått kamuflasjemønster enda og da er det ikke gamle krabaten
Aha, det forklarer saken!
Den er nok max 14 dager gammel, for de var fortsatt egg da jeg flyttet.

Litt bedre bilde av den, ser faktisk ut til å ha vokst litt, eller så er det fler oppi der!
Sjekk på glasset der strømmen er sterkest i morgen tidlig før du skrur på lyset, de henger ofte ved utløpet om det ikke er rovfisk i karet.

Så fin ut den tassen der og har fått mønster.
Kanskje noen som greier å se om den har arvet sløret fra far?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap