Dverggurami sykdom ?
- Dette er en dverggurami
-Den har jeg hatt i 6 mnd. Det er en hun og er ca 4-5 cm.
-Det er scalare ,platy ,gurami ,skjørtetetra ,fantomtetra ,sommerfuglciklider, palettciklider,siamesisk algespisere,ansistrus,golden nugget,black ghost,
- Ingen nye fisker på 3 mnd untatt yngel.
- 260 l juwel, med innbygget filter/pumpe.
- No3 på 10-25. Vannets hardhet
-Den har jeg hatt i 6 mnd. Det er en hun og er ca 4-5 cm.
-Det er scalare ,platy ,gurami ,skjørtetetra ,fantomtetra ,sommerfuglciklider, palettciklider,siamesisk algespisere,ansistrus,golden nugget,black ghost,
- Ingen nye fisker på 3 mnd untatt yngel.
- 260 l juwel, med innbygget filter/pumpe.
- No3 på 10-25. Vannets hardhet
Postet 15.06.09 kl 22:54
Mye problemer med dverg-gurami nå om åra. Les bl.a. denne artikkelen.
Kan ikke si om det er dette viruset som din fisk sliter med, men du kan lese litt om det og se om det likner.
Kan ikke si om det er dette viruset som din fisk sliter med, men du kan lese litt om det og se om det likner.
Postet 15.06.09 kl 23:03
Postet 15.06.09 kl 23:05
Postet 16.06.09 kl 13:43
Postet 16.06.09 kl 17:50
Postet 17.06.09 kl 08:01
KittiSå da er det slik, at dverggurami er en fisk man ikke har lenge. Synd, for det er jo en fantastisk pen fisk. Takk for de råd jeg har fått :-))
Har dvergguramier jeg/vi som har godt i karret i over 3 år, så man kan ha disse i mange år også.
Men det er mye dårlige gener/fisker av denne rasen også, vi mennesker er flinke til og ødelegge forskjellige fiske/dyreraser, synd men sant.
Postet 17.06.09 kl 08:26
Hun lever fortsatt !!
Spiser og oppfører seg som ellers, og sårene virker mindre. Skiftet vann og hadde i akvariesalt og økte temp fra 24-26. Det var det eneste jeg gjorde. Alikevel kan det vel fort forandre seg og hun er historie.
Jeg må jo prøve noe, og det var de rådene jeg fant i bøkene mine. Jeg har faktisk bøker, selv om det ikke kanskje virker sånn. Mannen min bruker å si "Det er ikke noe så hjelpeløst som en kvinne/mann med en syk alvariefisk" Noen ganger har han jo rett
Fra spøk til alvor, kanskje hun har blitt angerpet av andre fisker....
Spiser og oppfører seg som ellers, og sårene virker mindre. Skiftet vann og hadde i akvariesalt og økte temp fra 24-26. Det var det eneste jeg gjorde. Alikevel kan det vel fort forandre seg og hun er historie.
Jeg må jo prøve noe, og det var de rådene jeg fant i bøkene mine. Jeg har faktisk bøker, selv om det ikke kanskje virker sånn. Mannen min bruker å si "Det er ikke noe så hjelpeløst som en kvinne/mann med en syk alvariefisk" Noen ganger har han jo rett
Fra spøk til alvor, kanskje hun har blitt angerpet av andre fisker....
Postet 17.06.09 kl 14:29
Kordan går det med fiskane dine? Hann-dvergguramien min har fått et sånt rødt sår vedsiden av munnen.. slik som fisken på bildene dine! Ho-guramien pusta og pesa, ser ikkje ut som at ho får nok luft. Ligge på bunnen, byksa opp å pusta for så å dale ned igjen til bunnen Fine fiskane mine!! Vil jo ikkje at dei skal dø
Postet 21.07.09 kl 18:39
Ken MyrsethHar dvergguramier jeg/vi som har godt i karret i over 3 år, så man kan ha disse i mange år også. Men det er mye dårlige gener/fisker av denne rasen også, vi mennesker er flinke til og ødelegge forskjellige fiske/dyreraser, synd men sant.
Vi kan kanskje "håpe" (?) at det blir så ille at det også begynner å svi på pungen for de store oppdretterne og at de dermed gjør tiltak for å få bukt med problemet?
Det er jo en fantastisk fin fisk, så friske stammer som du har Ken er jo gull verdt. Håper du får mye yngel på de og sprer rundt til dyktige akvarister?
Postet 21.07.09 kl 22:52