Vasstrondi :) (side 12)

Jeg krysser fingrene for at den kommer Kanskje det blir tidlig julegave på meg i år.
Jammen en tid siden jeg skrev noe her nå Jaja... Ikke noe nytt. Fiskene jeg nevnte tidligere har ikke kommet enda, så får bare vente å se..

Ellers holder jeg på å selge den ene 250 litern. Prosjekt i dag å få flyttet fiskene, tømt og vasket karet. Trenger plassen, siden etterhvert skal inn et større kar.

Weitzmaniene holder fortsatt ut. Den ene hadde fått en splittet finne så jeg tok en esha-kur på de. Det merkelige er at de så ut til å bli dårlige av den kuren. De fikk hvite skjolder på kroppen. Snodig. Dette fikk de forrige gang også, og de ble ganske slappe. Nå som det har gått litt etter kuren er de i farta igjen. Blir ikke klok på disse to småtassene. Litt skummelt med de osgå, for jeg tør liksom ikke putte oppi noen flere i det karet. Men jeg må det etterhvert. *angst*

Ser ut til at det kommer til å flytte inn en gjeng med Schwartzii før jul, uten at jeg vet helt når det blir enda De er søte da.
Et kar mindre i huset nå. Men det varer ikke lenge. Nå kommer det snart en 720 inn, juhuu! Skal bli gøy å innrede et så stort kar. Blir jo selvsagt Sør-Amerikansk det også. Men denne gangen blir det ikke corydoras, har lyst til å prøve meg på Apistogramma Ble anbefalt å ikke ha de sammen med coryer da det kunne gå hardt utover coryene. Og det vil vi jo ikke!

Til helga kommer Schwartzi-gjengen (og en stakkars Agassizi som jeg har hatt før, Tøffingen kalles han/hun). Den flyttet ned til Schwartzi-gjengen da vi synes h*n lignet på de, men da h*n kom i karet fant vi ut at det ikke stemte. Jaja.. kanskje få noen venner til h*n. Uansett så blir disse boende sammen med de to ensomme Weitzmaniene.

Ellers, siden karet som Pantanalensisene bodde i er solgt, har de flyttet inn i Papua-karet. Der fikk de enda mer strøm i vannet, og ser ut som de storkoser seg. Må nesten revurdere "latsabb"-stempelet de har fått av meg siden de stort sett bare lå der i det andre karet. Nå står de i strømmen og vrikker Sveiver litt opp og ned glasset osv. Men jeg har ikke sett noe til leksdrakta til hannene enda, så er nok ikke noe på gang med de dessverre..

Dessverre har to acutus falt fra, så nå har jeg bare 6 stk Den ene fant jeg død i karet for noen uker siden. Uten tegn til sykdom eller noe. Så var det en som var ufattelig uheldig stakar. Den hadde klart å sette seg bom fast i en rot?!? Det var et svare strev med å få stakkaren løs igjen. Den hadde da så store skader stakkar, at jeg bare måtte avlive den. Skjønner ikke hvordan i alle dager den hadde klart å komme seg ned i den sprekken på rota. Uff... fikk dårlig samvittighet for den, så må sjekke den rota der så ikke det er flere dødsfeller på den Liker ikke å miste fisk...
Noe nytt..
I dag har fiskene mine fått kose seg med noe skikkelig snadder.. levende mygglarver!! Skal si at det var to stykk Scalarer som tok heeeeeeeeeelt av da de skjønte hva som beveget seg rundt i karet. Og det tok jammen ikke lang tid før det svimset coryer i alle retninger i alle karene. Hehe.. Har igjen to poser, så de skal fordeles på søndag etter at Schwartziene kommer tenkte jeg. Skal skjemme de bort med en gang. Tror de kommer til å like det. Men det blir jo ikke akkurat hverdagskost. For hvor ofte får man tak i levende mygglarver liksom?!?
Hvem er det som har disse inne nå?
frosken
Hvem er det som har disse inne nå?


Zoomarked har de nå.
Da får jeg se om de har mer til mandag,nå har de jo stengt dørene.
Nye beboere
I dag dukket "Rot- og planteekspressen" opp igjen. Med flere planter og røtter faktisk Men denne gangen hadde de også med seg fisk. 11 C. Schwartzi og en C. Agassizi. Disse kom seg oppi karet sammen med C. Weitzmaniene. Og der ser det ut til at de har det helt supert. Weitzmaniene likte hvertfall godt å få selskap, selv om det var litt skummelt med en gang.
Men nå må jeg endre navn på leverandøren min igjen; "Rot-, fisk og planteekspressen" er nå det offisielle nye navnet på denne gjengen

Så matet jeg alle sammen i dag igjen med levende mygglarver. Denne gangen skjønte Scalarene med en gang hva det var som kom i karet, og de var ikke sene om å sluke i seg herlighetene som fløt rundt. Synes det er gøy å studere karene og fiskene litt når de får mat, og da jeg studerte Acutus-karet oppdaget jeg noe. På den ene rota svømte det noe lite noe. Først tenkte jeg det bare var en mygglarve som sprellet rundt, men nei da. Denne lille tassen hadde litt mer kontroll enn det mygglarvene har. Til min ENORMT STORE overraskelse var det en liten yngel!!!!!!! Og siden det kun er Acutus som har bodd i dette karet så lenge jeg har hatt det, MÅ det jo være en liten Acutus?!? Den var utrolig liten, men den hadde fint kamuflasjemønster. Nå lurer jeg jo på om det kan være flere der.. hehe... det er den første lille yngel jeg har hatt på corydoras. Jeg har ikke sett at det har vært noen egg i det karet heller. Men fy søren så gøy om den lever opp. For ikke snakke om om det er flere småtasser i karet. Juhuuu!!
Mange små!
Etter jobb i dag fikk jeg studert karet til Acutusene godt. Jeg var jo egentlig på jakt etter den ene yngelen jeg så på den ene rota i går. Men ved nøye studering så jeg at det faktisk var mer enn en yngel. De er jo kjempesmå, og godt kamuflert kan man si så de er ikke lette å oppdage på sanda. Men jeg klarte nå hvertfall å telle meg til 7 stykker i stad. Og da kan det jo hende at det er enda flere der
Det her er kjempegøy... håper jeg får de til å leve opp. Første cory-yngel ever på meg, og så blir det på VF Acutus. For drevne coryfolk er nok ikke det noe å rope så høyt om, men men.. Jeg synes hvertfall det er kjempegøy.
Og av alle ting så har jeg faktisk fått små baby-eplesnegler i det samme karet.. hehe... første gang det også. De er små enda, med et svakt lilla skjær på skallet. Foreldrene er jo lilla stripete, så er jo ingen bombe at de er lilla, men søte er de hvertfall de også
Gratulerer med små yngler
Du var først ut med yngel fra begge gruppene våre.
Fikk foressten tak i levende mygglarver på søndag,det var jo søndagsåpent.
En virkelig godbit for fiskene,levende mygglarver :o)
frosken
Gratulerer med små yngler :-) Du var først ut med yngel fra begge gruppene våre. Fikk foressten tak i levende mygglarver på søndag,det var jo søndagsåpent. En virkelig godbit for fiskene,levende mygglarver :o)


Tusen takk. Gjenstår bare å se om de vokser opp nå.
Skal hvertfall gjøre alt jeg kan for at det forhåpentligvis skal skje Jeg har ikke sett ett eneste egg, så de må ha gjemt de godt.

Så du tok sjansen på å bevege deg inn i søndagsåpent-kaoset?!? Fiskene satt nok pris på det hvertfall
I dag har jeg blitt enda mer fasinert av de små ynglene. Alle karene fikk nemlig røde mygglarver i kveld, og de knøttsmå Acutusene så ut til å skjønne at dette tydligvis var snadder Ikke vet jeg om de fikk i seg noe, siden noen av mygglarvene var noe større enn de. Men det var en del småbiter også, og knøttene hang seg på de.
De liker seg godt under catappa-bladene disse små, og da spesielt på den motsatte siden av karet for hvor pumpa sitter. Det er jo bare bra Mens de voksne Acutusene holder seg på den siden som pumpa er. Fulgte litt med på de også, og det hender at de tar seg en liten kontrolltur bort de knøttene innimellom ser det ut som.
Tipper etter dagens studering, at det er 10-15 små yngel. Håper nå at kanskje de vil legge flere egg, siden de nå er kommet igang. Men da får jeg straks plassproblemer. Hmm... mulig jeg må ha meg et kar til. Ja ja...

Gjorde om en del i karet til Green Laserne i går, noe som det ser ut til at de ikke er helt fortrolig med enda. Jeg luket unna en del planter, så nå er det litt ryddigere i karet. Altså kommer det ned mer lys nå. Tror ikke de likte det spesielt. De ligger i klynger under Catappa-blader og røttene. Blir nesten litt bekymret siden de nesten ikke ville komme ut da de fikk mygglarver engang. Men så det ble fart da jeg slukket lyset. De små grønne snikene er litt sky. slik karet var innredet tidligere skulle man ikke tro det var fisk der i det hele tatt. Litt kjipt å si til de som ville se at "nei, det skal i tillegg til rekene være 31 Green Laser der". Og de så ikke snurten av en eneste en. Samboern som hadde gledet seg til å få disse grønne i hus ble superskuffet over at han nesten aldri så noe til de. Vel, håper de venner seg til sitt nye mer åpne landskap etterhvert. Uansett så vil det jo gro til igjen oppi der.
Bare en liten oppdatering på hvordan det står til med de små Acutusene. De første jeg oppdaget vokser, så da får de hvertfall i seg mat ser det ut til. Usikker på hvor mange det egentlig er, men det jeg har sett på en gang er hvertfall 7 stk. Men i går så oppdaget jeg noen nye. De er kjempesmå i forhold til de andre, så de må ha klekket nylig. Kun ca. 3-4 mm lange. De andre er ca. 1 cm nå.
Men jeg har enda ikke oppdaget noen egg, så jeg aner ikke hvor de legger de Uansett, gøy dette her. Står daglig lenge og studerer karet de går i får å se hvordan det går med knøttene.
I går så jeg endelig hvor Acutusene mine legger eggene sine. De var spredt rundt i alle planter jeg kunne se i karet, så jeg gadd ikke begynne å ta de ut. Siden de allerede har lagt litt egg som har klekket i karet kan de like gjerne få fortsette med det siden de er så godt i gang tydeligvis. Nå er det ganske mange forskjellige størrelser på yngelen som er i karet, så de har nok holdt på noen uker Hvor mange det er nå er jeg usikker på da de er håpløse å telle. Har kun funnet en død så jeg er optimist. Håper virkelig jeg får noen til å vokse opp.

Ellers vil jeg bare ønske alle En riktig god jul, og et godt nytt år!!
Ønsker deg og dine en riktig god jul og et godt nytt akvarieår
Da har siste egglegging hos Acutusene klekket. I går var det fullt av "små sandkorn med haler" som sprellet rundt på sanda. Skulle ønske det var mulig å telle alle som er i karet nå, men det er jo håpløst De får bare kose seg oppi der, og gjemme seg der de vil. Så får vi se hvor mange det blir av de til slutt.
Nå skjønner jeg de som har sagt at cory-yngel er utrolig søte. Det er de virkelig, med sine små barter og flotte kamuflasjemønster.
Godt nyttår!

Litt påfyll av coryer i går Var bare tre søte Leoparduser igjen på butikken, så de ble med hjem til de 9 jeg har fra før. Gruppe på 12 er jo greit. Noen av de "gamle" av de som begynner å bli ganske så sprekkferdige, så kanskje det blir knøtter der snart også.

Fikk se Acutusene i action i går da de holt på med ny egglegging. Utrolig gøy å se!
Har du mye planter i karet ditt?
Jeg ser det er minst to par,men hunnene er ikke helt med på leken her.
Ivrige hanner mangler ikke for å si det sånn...
frosken
Har du mye planter i karet ditt? Jeg ser det er minst to par,men hunnene er ikke helt med på leken her. Ivrige hanner mangler ikke for å si det sånn...


Mye planter... nja.. det er ikke mye åpen svømmeplass i karet. Har satt ned to store vanlige Echinodorus, samt to små Magdanalensis. Så er det en enda en type Echinodorus som jeg dessverre ikke husker navnet på (kastet selvfølgelig merket som var i krukka da jeg kjøpte de før jeg tenkte på å lese hva den egentlig het). Så har jeg jo satt ned to røtter, de er ikke store, men bygger mer i høyden. Ligger også en 5-6 Catappa-blader oppi

Det er forresten flere coryer som har satt igang eggleggingen her!!!!! Guess who!! Green Laser!! Så det var klistret flere på glasset, og på hvertfall den ene E. Ozelot'en Selger sa jo at dette var tiden for de å starte med det, men jeg synes de har vært så små enda at jeg har jo ikke tenkt at de kom til å gjøre det!! Juhhuuuu!! Men joda, jammen har de lagt egg. Deres egg er forresten en del større enn Acutusene sine.

Så nå må jeg bare få kjøpt med noen yngel-kar Anyone som har noen komplette?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap