Vasstrondi :) (side 2)

så bra ut det akvariet du har tenkt å ha mallene i, har noen L333 selv så det hadde hvert fint å se hvordan du inreder ditt akvari til mallene ,trenger litt inspirasjon.. som du skrev så er det naturlig at de skal ha gjemme plasser .har funnet ut ,at det ikke er altid så lett å innrede et kar
Skal selvsagt få tatt noen bilder når jeg får karet til L-mallene helt ferdig. Det skal vaskes der i dag, og da hadde jeg tenkt å sette ned noe stein og skifer. Har også bestilt noen skiferhuler, men tror jeg skal vente med å sette ned de til mallene blir litt større. Det karet de går i i dag er det satt i masse røtter til de, og det er der de gjemmer seg hele tiden. Ligger en mallehule der også, men den blir ikke benyttet enda. Planene ligger i hodet, gjenstår bare å se hvordan det blir når jeg skal sette igang Blir liksom aldri heeelt slik jeg ville ha det... Tror ikke målestokken i hodet er helt nøyaktig, for ender alltid opp med for liten plass.. hehe...
Hei.

Med tanke på at dette karet skal inne holde 8 L-maller . så har du mye beplantning på bunnen. Det kan være en fordel med et noe større areal i karet som ikke er beplantet med tanke på at mallene krever fri svømmeplass og en del gjemmesteder i form av røtter og huler. Dette fordi det er naturlig for dem å ha gjemmesteder de kan trekke seg tilbake til ved evnt lek og revirdannelse.

Mvh
Kai R.

------------------------------------------------------------------------------------------
Ble nok en litt dårlig beskrivelse av karet dessverre. Mesteparten av plantene her skal ut, de står der bare midlertidig, og skal flyttes når mallene skal oppi
Tenkte å bare ha noen sverdplanter og litt tigervalisneria der. Så skal bli langt mer åpent etterhvert, og med skifer... Men har ikke sjelen i det helt enda, siden de foreløpig ikke bor i det karet. Praktbotiaen skal jo ikke bo der, og de skal kasnkje ikke dolkestikktetraene heller. Får se hvordan de liker litt mer strøm etterhvert.
Så planen er å legge det langt mer til rette for mallene
Akvarie
går også og venter på at L333,skal vokse .mine er fra 6 til 4 cm, hadde tenkt å ha 7 -8 stk i et kar .tror det er nok i en 230 liter.så går å lurer litt på hvordan det skal innredes med huler ,røtter og planter,de går sammen med tigerbarb. corydoras ,botia .vill ta ut noen av de når malllene blir større
Planen min er at jeg skal ha de 8 mallene sammen med kun stimfisk, da får mallene bunnarealet for seg selv. Skal ha Rødmunnstetra og Blå Perutetra (Blue Moscito), 20 av hver tenker jeg. Så skal de to Glødebåndstetraene få være der. Usikker på hva jeg skal gjøre med Dolkestikktetraene. Skulle vel helst egentlig hatt ett kar til, men det var de penga da Har jo kjøpt 3 nye kar på under to mnd, så får nok pent vente. Og forsøke å plassere fiskene jeg har så godt jeg kan, så de trives
Akvari
regner med du også vill prøve og drette L333.etter hva jeg har forstått så ternger de god plass og mange huler .bruker du luft pumpe til mallene ..har tenkt å skaffe meg det, men vet ikke om det er nødvendig
Har en luftpumpe jeg muligens setter i karet, men kommer ikke til å sette inn den med en gang. Vil plassere ut-røret fra filterpumpa i overflaten, og så har jeg en sirkulasjonspumpe som skal gi ca. 2000l/t i tillegg. Ser hvordan dette går først, så evt. bytte disse. Slik at sirkulasjonspumpa står i overflaten og ikke det gir nok luft med filterpumpa. Siste utvei blir å sette inn luftpumpe
Hadde jo vært gøy om det hadde blitt yngel på både L333 og L129, men det er nok en stund frem i tid. Vil uansett prøve å legge forholdene til rette for de når de flytter til 240-karet.
Lilla eplesnegler
I dag fikk jeg de lilla eplesneglene jeg bestilte fra Heidi I. Kjempefine, 6 stk. med lilla striper og mørk fot. De har flyttet inn hos C. Pantanalensisene.
Fikk lilla snegler fra Heidi i dag jeg og
Håper de klarer å ta litt alger i 180 literen .
Blir helt fasinert av å se på de sneglene der de "suser" avgårde. så det er nok mulig jeg må ha flere snegler etterhvert.
Må prøve meg på artemiaklekking for første gang nå. Scalarene har tatt helt av med egglegging. Gikk ca. 5 dager fra de forrige wigglerne døde (hadde ikke artemia til de), til de la egg på nytt. Og nå har søren meg de klekket også!! Gøy det, men skulle gjerne ha vasket litt i det karet

Wish me luck!!
Har foret opp scalare yngel uten artemia jeg

Mange tror at de er nødt til å ha nyklekket artemia for å fore opp yngel og selvfølgelig kan det godt være at det er det beste .De vokser kanskje fortere osv. Men selv har jeg til gode å bruke dette til mine yngel, alt fra Malawi til indianergoby,scalarer ,coryer og sherrybarber .Har prøvd et par ganger, men det blir liksom ikke min greie.

I starten brukte jeg ciklidesticks som jeg bløtet opp ,silte og foret med pipette. Nå bruker jeg veldig mye finknust og oppbløtet discus-sticks. Tror det viktigste er å få noe fint nok som de kan klare å spise.
Hmmm... discus-sticks ja, kanskje jeg skal kjøpe inn det også da Forsøkte forrige gang de klekket med noe flyttende greier, men det virket ikke. så tenkte da etter å ha lest litt om scalareyngel fra Mona O. at artemia var det som skulle til. Får forsøke det denne gangen og se om jeg får noen til å overleve. Nå er jo scalareparet i gang med egglegging for fullt så får nok mange sjanser til på å fore opp yngel fra de.
Vet ikke om det har noe å si, men har latt eggene være i samme karet som foreldrene. Der går de jo en del annen fisk også, men ingen som tar eggene ser det ut til. Burde jeg egentlig tatt ut eggene fra dette karet? Eller skal man ikke det med scalarer?
Er som nevnt tidligere første gang jeg har noen eggleggende fisk som faktisk legger egg Er helt grønn på dette...
Foreldrene klarer kanskje i blant å beskytte eggene mot eggrøvere i karet, men det er når yngelen er klekket og blir frittsvømmende at jakten er i gang. Da forsvinner de, minutt for minutt, og du kan se at flokken minsker for hver time som går.

En annen ting mens de er egg: Nattaktive fisk som maller tar eggene mens foreldrene sover, og er den største trusselen mens de er egg.

Foreldreparet har null sjanse i havet til å passe på flere hundre yngel som yrer i alle retninger, og de kan ikke være alle steder på en gang. Andre fisk i karet vil stå i kø fra alle kanter og snappe til seg yngel i hopetall, for scalareyngel enser ikke farer. De svømmer rett inn i en åpen munn.

Er det noen mulighet for å flytte de andre fiskene ut av karet, og la scalareparet få bli med eggene sine? Da klarer de å passe dem og fostre dem opp uten at de blir spist. Hvis du har et akvarium til, kan det kanskje la seg gjøre?

Du har lest artikkelen min skjønner jeg Vel da vet du at jeg aldri greide å få nyklekte scalareyngel til å spise dødt fôr. Hele 4 kull døde av sult før jeg endelig mannet meg opp og klekte levende artemia til dem. Det ble brak-suksess og jeg fôret opp hundrevis av scalareyngel. Det er gøy, og absolutt verdt et forsøk

I tråden "Hvordan lage yngelfôr hjemme" beskrives det trinn for trinn med bilder, hvordan man lager to ulike typer levendefôr. Den første er mikro-orm, den andre er artemia. Ta en kikk og se om du synes det ser overkommelig ut å klare ?
Her er tråden
Hvordan lage yngelfôr hjemme

Lykke til:
Tusen takk for gode råd Mona
Jeg har lest både artikkelen og tråden om å lage levendefor hjemme. Satte igang artemiaklekkingen i går kveld, så nå får jeg bare se om det er noe som vil klekke. Har en anelse om at de eggene jeg kjøpte kanskje ikke var av topp kvalitet, men man lærer av sine feil
I karet med Scalarene har jeg 8 maller, som forsåvidt kun er små enda, men de skal jeg få flyttet ned til det karet de egentlig skal bo i. Ellers er det to SAE, 13 corydoras og en snik av en dolkestikktetra som var usynelig da jeg flyttet kameratene dens til et annet kar tidligere. De er ikke lett å få tak i når man har begynt å plante og sette ned røtter, så lot den bare få bli der
Men om jeg skal flytte SAE og coryene så blir det veeeeldig mye fisk i de andre karene... Så lurer på om de skal få bli med scalarene, hvertfall coryene. SAE'ne kan jeg sikkert få flyttet...

Har krympet en del på antall wigglere fra i går kveld. Sikkert halvert antallet. Mulig noen er spst, men tror mest på at de har falt når mor og far har flyttet på de. De er en smule klønete på den flyttingen. Skal få satt ned en bedre sverdplante med større blader. Altfor små blader på den som står der nå.
Mini-scalarene lever enda. Selv om artemiaklekkingen min gikk i vasken. Sikkert noe jeg gjorde galt, ellers var det ufattelig dårlig klekkeprosent på de jeg kjøpte. Men forer de nå med frysetørket artemia. Smuldrer opp denne til små, små korn i en liten kopp. Fyller på litt vann fra akvariet. Trekker dette inn i en pipette. Av med pumpa i karet, og presser foret forsiktig ned på bladet yngelen sitter på. Aner ikke om de spiser det, men må jo bare prøve
Skal forsøke å mate med dette nå 4-5 ganger om dagen så får vi se. Mulig jeg blander inn litt babyfiskefor til de etterhvert.

Noen som har noen forslag til hvilket merke artemia jeg bør kjøpe, som har god klekkeprosent?
Akvari
har diskutert med en kjenning som også har L333 , ang tempratur de bør ha han har sine på ca 31-32 grader ,har mine på ca 29 grader ,.det jeg lurer på er hvilken temp du har i ditt akvari som L333 går i
L333
Mine L333 går nå i 26 grader. Litt lavt, men de skal over i et eget kar som nevnt tidligere. Men kommer ikke til å gå over 28 grader, fordi de skal gå sammen med L129. Så vil nok ligge på ca. 27-28 grader der. Skal nok ikke være noe problem det. Ser temperaturen under profilen til L333 på af her ligger på 26-31 grader...
Har visst ikke fått med meg at du har lagd tråd jeg.. Vi bestilte bakgrunn i går.. Fikk en knall pris!! Sommerfugler i magen nå..
Hvordan går det med miniskalarene? Lever de enda?
Kuuult :)
Hva slags bakgrunn ble det? Og når kommer den?

Miniscalarene er nå blitt til kun 11 stk. Var litt flere i går men...
Mater de fortsatt med de frysetørkede artemia-greiene. Ser ut som de prøver å spise hvertfall. Pappascalaren samler alle i munnen sin når jeg har gitt de mat. Aner ikke hvorfor De spreller hvertfall der de sitter. Han har flyttet de fra bladet til en rot nå da.
Mallekaret
Da er alt klart for flytting av L-mallene til karet de skal gå i. Lagt inn bilder av karet. Selvsagt forbedringspotensiale på dette karet også Har forsøkt å lage en åpen flate for de fremme i karet, og plassert huler, røtter og stein langs sider og bak. Ser ikke frem til å fange de 8 små mallene fra 260'n, men men... De er jo bare 3-4 cm, og kjappe som fyyyy!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap