Vasstrondi :) (side 3)

Gikk merkelig nok ganske greit å fange inn alle mallene Så nå har de flyttet inn i sitt endelige hjem. Så sendte jeg akkurat samboern for å kjøpe litt stimfisk til å ha sammen med mallene. Må jo se ut som det bor noen i karet hvertfall.
Rakk å ta noen bilder av noen av småtassene før de fant seg gjemmesteder.

Bilde 1: L333
Bilde 2: L129 og L333
Bilde 3: L333
Da er endelig alle fiskene fordelt i de karene jeg har, slik det var ment fra begynnelsen
Neste nå er å sette igang den lille 36 liters karet. Hva jeg skal ha der er ikke avklart enda. Mulig det blir noen reker og snegler. Eller kanskje bare snegler som kan passe karet til jeg muligens får noen yngel som kan bo der...
Reker skal jeg jo egentlig ha i stuekaret, men da må jeg få kjøpt et nytt kar til Scalarene. Vil ikke ha de sammen med reker... tror det vil minske raskt på rekene da kanskje... hmmm...
Lyst på flere kar... reol hadde jo vært knall!! Men må ha et kar til scalarene også... Får vel satse på Lotto-gevinst om jeg skal få det som jeg vil

For to mnd siden hadde jeg kun en 160l. Så ble jeg med søstern og samboeren hennes en tur til Bergen for å hente et stort kar til de. Og da skulle de selge et av sine mindre kar, som jeg selvsagt kjøpte. Ett par uker senere dro søstern og typen hennes til Sogndal for å hente et kar til, og da skulle de selge enda et av sine mindre kar. Kjøpte jo det og jeg da!! Og da var det gjort. Jeg har solgt sjela mi til akvarie-djevelen!!! Akutt litersyke ble resultatet av en tur til Bergen med de to.
Det som er veldig dumt egentlig er jo at jeg har plass til mange flere akvarier... hadde jeg enda hatt liten plass hadde det jo vært mye lettere å ikke la seg friste!!! Craaaaap!

Loves it!!
He he det er sånn det begynner og siden du har plass nok ender du nok opp med flere kar etterhvert

Her i huset er det ikke plass til fler dessverre. Har noen tomme kar stående på terrassen som jeg gjerne skulle tatt i bruk

Døde fisker og nye fisker
6 av de 20 Rødmunnstetraene vi kjøpte i går døde. Noen var allerede døde før vi fikk de ut av posene. Alle som døde var kjempetynne, de så rett og slett syke ut. Så er ikke helt happy over så stort frafall. De var ikke lenge i posen sin heller. Tar jo bare 2 min å kjøre fra dyrebutikken. Så jeg var der i dag og klaget, for synes jo det var litt vel mange som strøk med på så kort tid. Og de så som sagt syke ut. Synåler så de ut som. Skal hvertfall få nye fra butikken når de får inn flere.
Men jeg fant noen andre fisker jeg gjerne ville ha, som jeg har siklet på en stund. Nemlig Sixray cory (Aspidoras pauciradiatus) De er knøttsmå! Kjøpte 10 stk, som nå går i stuekaret. Scalarene synes disse små var veldig spennende, men de er jammen kjappe de små og godt er det
Fikk sneket med til et bilde av en, men ikke helt heldig kvalitet på det...
Det der var en artig liten krabat.


-Tim
Hehe, ja de er noen små artige vesen de der

Håper jeg skal få tatt noen bedre bilder av de etterhvert. Ser det ikke ligger noe bilde av de under profilen på de, så hadde jo vært gøy å få inn et bilde der.
Hvordan er det mulig å bli såååå fasinert av cory som svimser rundt foran glasset at man blir sittende å timevis og stirre på? Bare sitter og smiler når de er ute på tur. De nye sixray'ene ser ut til å funnet seg til rette, vimser sammen med red laser og sodalisene. De er jo bare 1,5-2 cm nå, knøttsmå i forhold til de voksne sodalisene, men like tøffe. Henger seg på de store
Scalarene har også vendt seg til de små, svømmer ikke lenger etter de med alle finner rett opp for å prøvesmake. Godt er det Men jeg tror de scalarene er klare for å legge egg igjen!!! Herregud, går bare noen dager fra de har rotet bort yngelen sin til de er i gang igjen.

I dag dukket det opp en ny akvariedrøm. Et stort elveakvarie Ønsker med minst en 530l som jeg kan lage til et flott elveakvarium for store grupper med corydoras. Sikkert noen andre fisk og, men får ikke bestemt meg for hva Vet hvertfall at jeg ikke vil ha discus, de er flotte fisk for all del, men ikke noe for meg. Tror ikke jeg vil ha noen l-maller i elveakvariet heller.

Funnet ut at pantanalensisene er noe "late" fisker. De svimser ikke så mye. Men de er utrolig flotte, kjempecoryer Så har de et flott mønster i halefinnen. Har ikke lykkes i å ta bilde av det enda. Mobilkamera tar ikke så vendig "definerte" bilder... om jeg bare hadde hatt penger til å kjøpe et skikkelig speilreflekskamera... "drømmer"....
Babysnegle :)
I dag da jeg satt og beundret Pantanalensisene så jeg plutselig en liten snegle på glasset. Tenkte først at det var en veldig stor pestsnegle, så tok en nærmere titt før jeg skulle krønsje den. Godt jeg ikke krønsja den for det var jo en liten baby-eplesnegle!! Jeg har jo bare hatt sneglene jeg kjøpte av Heidi I. i en drøy uke så det var artig å se en litn krabat på glasset Aner ikke om det er flere der, så får ta det litt forsiktig i morgen når det blir vannbytte og litt luking i karet.
Hvertfall noen som legger egg utenom en scalarene Det beste hadde jo vært om noen av coryene la egg, men får smøre meg med tålmodighet.

Ellers har det død enda flere rødmunnstetraer, av de som var helt synål da jeg kjøpte de. Siste gang jeg sender samboern for å kjøpe fisk alene
Han vet jo knapt hvordan en syk fisk ser ut. Jeg hadde jo bare skrevet en lapp han skulle levere i butikken med hvilke fisker jeg skulle ha, så han var jo så fornøyd da han kom hjem og hadde fått riktig fisker. Jaja, får se om jeg tar igjen flere rødmunnstetraer på tilgodelappen jeg fikk for de som døde. Skal hvertfall granskes nøye før jeg reiser fra butikken.
Eller kanskje det ikke er noen baby-eplesnegle... hmmm... skal vel ta lenger tid enn en uke? Men den ligner ikke på en pestsnegle heller. og andre snegler har jeg jo ikke, bortsett fra sandsnegler. Men den ligner hvertfall ikke på noen sandsnegle. Skallet på babyen er prikkete, og mørkt brun/lilla aktig. Eplesneglene jeg har er lilla, med lilla striper. Nå er den ca. 0,5cm+. Blir pestsneglene så store?

Den er ikke lett å ta bilde av heller. Ser jo bare magen på den. Den er forsåvidt lys, slik som eplesneglene.

Kanskje det er en damsnegle? Men hvordan i alle dager kom den seg oppi karet? Merkelig...
Det er ikke en skivesnegle tror jeg... ligner mer på damsnegle...
Eplesnegler?
Hvis du har eplesneglebarn er du ikke i tvil. Knøttliten eplesnegle som er helt lik foreldrene. Eplesngler legger egg over vann, så du får titte etter om du har en "babymais" hengende en plass. Eller kanskje du har fått med et ekstra knøtt fra Heidi? Det hender nemlig det!

Arti at du er fornøyd med monstercoryene:=)
Ble litt tomt etter dem, så jeg kjøpte 20 c.artropersonatus yngel fra Elin H for å fylle tomrommet:=) Rart med så små coryer`som freser rundt igjen;=)

Litersyken er det ikke mye å gjøre med desverre. Jeg begynte med 120 l... når stua er ferdig bygd på og storkaret på plass..har jeg godt over 1000...Er jo nødt til å ha plass til flatfiskene mine kan du skjønne;=)
Regner med det er en damsnegle jeg fant i går. Aner ikke hvor den er i dag

Monstercoryene er jo bare så fine! Så nå har jeg cory i de fleste størrelser, men jeg vil ha flere. Mange flere Men så var det det at nå har jeg ikke flere kar ledig, så må handle det først. Blir vel noen flere på størrelse med de jeg har nå, og så vil jeg ha et minst 500l+. Så jeg får laget er flott elvekar
Bilder
Fikk tatt noen flere bilder av bl.a Pantanalensisene i dag, etter litt vask og vannbytte hos de

Til og med sneglene lot seg fotografere i dag.
(ingen babysnegler forresten.... men sabla mye skivesnegler!! Jeg hater dem... overalt var de, men nå har jeg luket kraftig i de for å si det sånn)

Tok et vannbytte i stuekaret i dag også, blir så lett høy temperatur der. Så da tok jeg en skikkelig luking i flyteplantene. Fjernet nesten all andematen Så nå er det så godt som bare pistia igjen. Tror jeg snart må ta ut litt av de for det begynner å bli mye. Så hyl ut om noen vil ha

Flere bilder
Litt dårlig kvalitet på noen her, men må bare legge det ved for å vise str-forskjellen på sodalisene og sixrayene

Og en nysgjerrig SAE

Har igjen sitti og beundret karet med sneglene og Pantanalensisene. Ble kosedag i karet i dag, sneglene fikk kinakål og coryene røde myggiser.
Coryene begynner forresten å få langt sterkere mørk farge, virker som det er hannene. Ser antydninger til mønster på de, og det skal jo ikke hunnene ha så da må det vel være hannene ja... (liten tanke i hodet mitt bare).

Har kjøpt flere snegler av Heidi I., denne gangen ble det grønn/lilla med lilla striper (i litt forskjellige nyanser) De skal få gå i stuekaret, 10 stk. Håper de kommer i morgen, så har bedt samboern sjekke posten tidlig. Og selvsagt gitt en gruuuuundig forklaring om at han må pakke opp forsiktig osv.. hehe Vil ikke la de ligge til jeg kommer fra jobb, det blir for lenge.

Ser lite til L333 og L129, men jeg kan skimte noen av de i en av røttene. Og de vokser hvertfall La ned litt agurk til de i kveld, så får de også kose seg i løpet av natten.
Pusene mine
Jeg har to guttepuser, Krister og Mini (heter egentlig Sebastian, men han var så liten da vi fikk han at vi kalte han bare mini). Begge to er hentet hos Dyrebeskyttelsen i Drammen, Krister er en såkalt "feriekatt", som ble dumpet en sommer sammen med broren sin Kristian. Vi hadde Kristian også, men har er dessverre død. Fant ut at vi måtte han en pus til ett år etter siden Krister var blitt alene, så da hentet vi lille Mini. Han var utrolig liten, Dyrebeskyttelsen sa han var 3-4 mnd, men dyrlegen sa han umulig kunne være mer enn 2-2,5 mnd. Mini er sikkert verdens mest uheldige lille pus, hvertfall virker det sånn. Har vært igjennom kraftig lungebetennelse, mageproblemer da han var liten, kommet seg inn i et rom som han ikke kom ut igjen av, blitt skikkelig banket opp av en mye større pus (fikk betennelse i det ene beinet etter dette), og i natt kom han hjem og klarte ikke tråkke ned på det ene bakbeinet. Så i dag blir det kort dag på jobb, og tur til dyrlegen med den lille hårballen. Får håpe det ikke er altfor ille, og at det kan fikses. Han har spist i dag og drukket masse vann. Tar det som et godt tegn. Mens Krister derimot er det ikke noe problemer med. Han er litt mer utekatt enn Mini, og får lov å være ute om natten Det gjør ikke Mini nemlig, for han er så liten.. hehe...

Vel, det var litt annet dyresnakk. Over til de som bor i vann
Sneglene fra Heidi regner jeg med kommer i dag, siden de ikke kom i går. Håper de kommer til å kose seg i stuekaret.
...snufs....
Da har sneglene fra Heidi kommet Flotte små krabater.. hehe..

Men er ikke helt kjempehappy, for vi måtte avlive lille Mini...
Han hadde brukket lårbeinet på det ene bakbeinet tverrt av. Det var såpass nærme kneleddet at det ble en komplisert operasjon. Og da hadde han måttet være i bur i flere måneder. Ville ikke plage lille pusen min med å ha vondt og attpåtil være innesperret i et bur i flere måneder, så da ble det å ta det ekstremt tunge valget om å avlive han. Jeg blir så veldig knyttet til dyr, og Mini har det vært ekstra med siden han var så liten da vi hentet han. Måttet passe på han hele tiden, så det her er helt j...lig.....
Sneglene jeg fikk i går ser ut til å kose seg veldig i det karet de går i Det er hvertfall nok de kan spise på der nå, særlig siden mine to SAE er blitt litt kresne i matveien med årene. Så håper de får ny inspirasjon når sneglene begynner å gjøre litt av "jobben" deres

Ellers så skal vi hente en ny liten pus i dag, siden Mini måtte avlives i går. Vil helst ha en kort overgang for Krister, og vi vil jo gjerne ha to puser Krister gikk rundt på morgenen i dag og mjauet for å finne Mini. Så vi kontaktet dyrebeskyttelsen i Drammen for å høre om de hadde noen puser som trengte et nytt hjem, men der hadde de visst tatt ferie!! Ble helt oppgitt jeg, for i DT (avis) i går skrev de at de ønsket at folk tok kontakt om de ville hjelpe og ta vare på noen av dyrene de hadde nå. Så har de ferie?!? Jaja... Kontaktet Eiksmarka i steden, og der hadde de flere små puser som nå var 12 uker og klare for å få et nytt sted å bo. Så nå skal samboern hente en liten grå guttepus som heter Polito. Merkelig navn, men søt pus Kan jo hende vi finner et kallenavn til han etterhvert, slik vi gjorde med Mini. Mini het jo egentlig Sebastian, men han passet bedre som Mini Mini er forresten den pusen det er bilde av på profilen min. En skikkelig fluffy en
Så da håper jeg at det er en ny liten krabat hjemme når jeg kommer fra jobb i dag Gleder meg masse, selv om jeg ikke har kommet over at Mini er borte enda.
Alltid trist å miste et "familiemedlem"
Håper den nye pusen finner seg godt til rette sammen med den dere allerede har.

Ellers var det litt av en forskjell på av størrelse Solidalisen og sixrayen ja
Det gjør litt vondt å miste et "familiemedlem" ja. Men nå har vi lille overnyskjerrige knøttet her da Han heter egntlig Polito, men vi syne han er en Kasper Så det blir Kasper han heter heretter. Liten grå, 12 uker gammel, fluffy pusegutt. Skal nok få tatt bilder av han etterhvert.

Men!! Jeg har akkurat kjøpt meg en reol!! 3*128l Akvastabil. Et impulskjøp egentlig, men det var så billig så måte bare. Tenk tre kar til som jg kan fylle med cory!!!! Yuhuu!! Skal hente den på lørdag, med pumper og alt. De blir forsåvidt ikke satt igang enda, men da har jeg jo noe å holde på med.. hehe..
Grattis både med ny pus og ny reol

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap