Platy eller sverddrage?

Inaktiv bruker
jeg kjøpte en fisk for ikke så lenge siden, omtrent tre uker siden, i den dyrebutikken fortalte di meg at fisken var en platy. Jeg trodde på dem og antok at di hadde rett.
Senere i en annen dyrebutikk fant jeg fisker som var helt lik den fisken jeg kjøpte for tre ukersiden.
Men der fortalte betjentningen at nei, det er sverddrager. Da begynte jeg å lure og jeg har gjort det den siste uken. Den platyen/sverddragen jeg kjøpte hadde svart hale og var litt raud og så besh resten, men den har svarte finner.
I den andre butikken hvor jeg ble fortalt at det var sverddrager var platyene helt anderledes. di var gule og små og liknet ikkje i det hele tatt på fisken jeg kjøpte først. Og jeg undres har jeg en platy eller sverddrage?
Fisken jeg har ligner på platyene som er bilde av på platybasen, der man kan lese om fisken og sånt.

Og hvordan laster man opp bilder på nett slik at dette blir vist i dette inslaget?

Takk for svar!!!
Platyer og sverddragere her nært beslektet, og finnes i et utall forskjellige fargevarianter. Eneste forskjellen jeg ser på platyene mine og sverddragerne jeg hadde før, er at sverddragerne hadde lengre kropp, platyene ser litt mer korte og kompakte ut. Om det er et sikkert tegn å gå etter er jeg absolutt ikke sikker på da:P
Inaktiv bruker
Takk for svar!!!!

Men jeg lurer på en ting, kan platyer formere seg med sverddrager?
Er det da en mulighet for at jeg har en blanding av platy og sverddrage siden di er nært beslektet?
Bare lurer.

De formerer seg lett, ja. Yngelet er også forplantningsdyktig, så hvis du holder begge artene sammen, er det greit å informere kjøpere av yngel at de muligens er blandingsfisk

Edit: Hvis du vil legge ut bilder, gjør du det ved å klikke på "skriv nytt innlegg". Helt nederst er det knapper du kan klikke på og søke fram bildene på pc'en din. Det er mulig å poste 3 bilder per innlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap