Nyoppsatt 420 liter, råd for å unngå alger.

Dette tror jeg blir langt, så brace your selves. =P

Har holdt på med akvarium i snart tre år, men føler meg fortsatt som en skikkelig nybegynner i faget. =)
Merker at man må på en måte prøve og feile litt, og det føler jeg at jeg har gjort.
Akvariumbasillen har bitt skikkelig tak i meg og man må liksom ha større og større. Det har steget slik: 55 liter, 80 liter, 160 liter og nå 420 liter.

Så kommer spørsmålene da.
I de andre karene har jeg aldri hatt noen fiskedød, men derimot alger...

Denne gangen SKAL jeg klare å unngå masseinvasjon altså, men trenger litt råd.
Har nok gått i nybegynnerfella og overforet litt, men vannverdiene har vært bra hele veien.
Plantene har derfor gått fra store og frodige da jeg kjøpte dem til små og puslete fulle av alger.

Hva bør jeg gjøre nå fremover for å ikke gå i samme fella?
Har satt inn masse planter, og det jeg iallefall har gjort anderledes denne gangen er at jeg har tilført bunn-næring.
Har både planter som er satt i bunnen og som tar meste av næringen fra vannet. (Anubias).

Kjøpte karet forrige lørdag (torsdag i dag). Pumpene, to stk Eheim 2224, var godt innkjørt da karet ble tatt ned da jeg henta det og satt opp med en gang.
Alt vannet var nytt. PH 7.
Har Biltema sand i bunnen. Fiskene jeg har der nå er 2 lekspar Blå Acara samt 3 stk eplesnegler. (Ser ut til å trives veldig bra forøvrig) Foreløpig iallefall. Litt usikker på hva mer jeg evt skal ha.

Hvor ofte bør jeg kjøre vannbytte? Tok et i dag på ca 25%. Bør jeg eller bør jeg ikke tilsette litt flytende næring?
Bunn næringen jeg hadde i var 5,8 kg Tetra Complete substrate og en boks Tetra InitialSticks.
Bør jeg i tillegg legge i kuler med næring under de største plantene? Og hva med CO2? Skal jeg sette i gang det? Evt når?

Testa NO2 med Tetratest dråpe. Ikke noe utslag. Kanskje unødvendig så tidlig, men heller for mye test enn for lite tenker jeg da.

Kan forøvrig nevne at lyset i karet er 1 30W Aqua Glo, 1 30W Power Glo og 1 30W Sylvania Aquastar. For mye for karet?

Noe mer jeg bør tenke på?

Huff... Langt og med mange spørsmål, men håper noen erfarne kan svare meg og gi meg noen råd. =)




Kan bare svare på en av tinga; for å unngå alger har du oppi HORNBLAD i begynnelsen ;p det tar overskuddsnæringen. de vokser fanden så fort, men etter en mnd eller så når karet har gått seg til med fisk, kan du bare ta det ut, hvis duikke synes det er fint Jeg bruker det som flyteplante hos meg
Vannbytte på 30-40% i uken. Sett oppi en liten gruppe med mellom/voksne ancistrus, så fikser nok de algeproblemene.

Hos meg har jeg en 530 liter Tanganyika Biotop med PH på godt over 8. Der hadde jeg veldig mye alger i starten, men begynte med 30-40% vannbytte i uken og kjøpte meg en gruppe med halvvoksne ancistrus som fikser algene her.
Inaktiv bruker
Du er nok langt mer erfaren enn meg med akvarier, men jeg tror da jeg vet litt om alger. Finnes ikke alger i karene mine, og det tror jeg vi kan takke de hurtigvoksende plantene mine for Ha hurtigvoksende planter i karet, som Therese sier. Jeg vil anbefale denne.

Algeetere kan jo også være en ide. Ottoer er små, men flinke algeetere. Så jeg ville hatt en gruppe på ca 10 slike (de er søte å se på også, hihi)

Jeg ville ikke hatt noe plantenæring i vannet i starten. Om det blir alger uten noe næring, fôrer du kanskje for mye.


P.S. vet du hvilke alger karene dine er angrepet av?


Lykke til
Jeg har også L. sessiliflora i kar der jeg ønsker å få brukt opp overskuddsnæringen så algeveksten reduseres. Uhyre effektivt med slike ekstremt hurtigvoksende planter som tar næring fra vannet. Ikke alle planter suger næring fra vannmassene, noen foretrekker å ta det fra bunnlaget, som f.eks. sverdplanter. De er derfor ikke særlig effektive til å få bukt med et algeproblem. Men hurtigvoksende flyteplanter, eller slike ekstremt hurtigvoksende planter som Hornblad og L. sessiliflora er fine til algebekjempelse De gjør jobben!

PS!
Hornblad danner ingen røtter og brukes kun som flyteplante. Å forsøke og plante den blir ofte dødfødt, den flyter stort sett bare opp igjen, eller den råtner nederst fordi den ikke liker å bli plantet i bunnlaget. Så bruk den bare som en sammenfiltret klase flyteplanter i et hjørne. Der kan den ligge og suge opp næring
L. sessiliflora kan plantes, den danner røtter. Men den kan også få flyte om man vil det.
Mitt er vel relativt nyoppstarta også.. får en del trådalger. Så må vel kanskje prøve å innføre noen av de nevnte planter jeg også
Inaktiv bruker
Har hørt at trådalger er snadder for reker..
I de minste karene fikk jeg bare et grønt teppe av alger på stener og røtter og slikt. Det var jo egentlig ikke noe problem. Bare dekorativt egentlig. Hadde masse hurtigvoksende planter også som grodde som ugress.
Men i 160 litern har jeg slitt med det meste unntatt BGA.

Hurtigvoksende planter blir rett og slett kvalt av algene. Det er mest trådalger som pakker seg rundt plantene. Ellers er det endel penselalger og nå brunalger, men det er fordi begge de voksne Ancistrusene mine tok kvelden på kort tid.
Har stussa litt på det. Vannverdiene var greie, men lurer på om de har blitt jaget av Acaraene som ynglet i karet. Det så forøvrig ut som om de hadde litt oppblåst mage.
Nå har det flytta inn en godt voksen kinesisk algespiser, men den er ikke så veldig arbeidsom av seg. =)

Jeg kjører forøvrig 30% vannbytte en gang i uka konsekvent på alle karene.
Lurer på om jeg kanskje må tilføre mer makronæring? Om det kan hjelpe plantene å ta opp næringen. Synes det er så merkelig at algene vokser så de kveler de hurtigvoksende plantene.
Må prøve å få orden på 160 liter'n nå og får bare kjøre på med hurtigvoksende planter i 420 liter'n nå til å begynne med.

Lurer litt på om ikke power Glo lyset er litt av grunnen og. 18 000 kelvin på 160 liter er kanskje i meste laget.



Enig med Eini Brox. Jeg hadde mye trådalger i starten på min 530 liter. Forsøkte med færre lystimer, mindre foring, virkelig mange planter hvorav også hurtigvoksende, men det beste rådet jeg fikk var å kjøpe en gjeng amanoreker, hadde på det meste 20 stk. I løpet av en ukes tid var trådalgene vekk og de har ikke vist seg siden!
Jeg ser at eplesneglene er gangske effektive også, så får vel kjøpe noen til av de, en haug med reker og endel hurtigvoksende planter.

Det skal nok gå bra. Det viktigste er vel å begrense foringa.

MEN, spiser ikke Acaraene opp rekene om de får tak i de da?
Og er det noen forslag til algespisende fisk og snegler, helst fra Sør Amerika, som kan gå med Acara som yngler?

Har lurt på sandsnegler og, men det er jo dødfødt iom at Acaraen tømte karet mitt for pestsnegler.
Gjør deg selv en tjeneste og putt ikke sandsnegler i karet - det blir fort en liten million av dem og de oppholder seg alle andre veier enn der man vil ha dem.

På det første bildet ditt ser det ut til at anubiasen er plantet i sanden? Den bør helst festes til røtter/stein. I mine kar har anubias vært en sikker algemagnet siden den vokser så sakte.

Mange hurtigvoksende planter (som du heller kan kaste ut etterhvert), sparsom fóring og litt kortere lystid (åtte timer feks) - samt passe på at karet ikke får sollys.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap