Noen kjappe spørsmål ang fisk\sammensetning osv.

Hei
I går var vi på butikken og kjøpte noen flere fisk til akvariet.
Hvilken type slørhale er disse?
Går de greit sammen med molly'ene vi har?
Ang. molly'er, vi har kjøpt flere hunner enn hanner. Hannene stortrives i akvariet, men en del av hunnene dør nesten samme dag vi putter de oppi. Noen som har peil på hva det kan skyldes?
Hvilken algespiser og sneglespiser vil dere anbefale til akvariet som går overens med temp. pH osv på de fiskene vi allerede har?
Det er ca 390L.
Mollyer er finnenappere, og vil muligens plage gullfiskene.

Som algespiser er ancistrus et greit valg, og som sneglespiser vil jeg anbefale enten pakistanbotia eller sebrabotia. Praktbotia blir litt for stor synes jeg, men de vokser sakte, så du kan alltids ha dem en stund og gi dem bort hvis de blir for store.
Vi fulgte nøye med på fiskene når vi slapp de opp i akvariet. Molly'ene var veldig nysgjerrige på fiskene til å begynne med, men har så langt i dag latt de være i fred.
Jeg har sett litt på sebrabotia. Men ser i basen at de skal ha en temp på 23-27, mens gullfisk skal ha 10-22.
Ancistrus oppdrettsvariant se jeg skal ha 20-30 så det går vel greit.

Flere forslag??
Gullfisker trives like godt i varmt vann som i kaldt, det er en myte at de er kaldtvannsfisker. Jeg har mine i en dam som holder 28-30 grader hele sommeren, og runt 15-20 om vinteren, og de viser ingen forskjell i trivsel. Har også brulte varmekuren på dem, og da var tempen oppe i 35 grader uten at det plaget dem i det hele tatt. Så det er bare å skru opp tempen om nødvendig
Plussmedlem
Mvjnz
Gullfisker trives like godt i varmt vann som i kaldt, det er en myte at de er kaldtvannsfisker. Jeg har mine i en dam som holder 28-30 grader hele sommeren, og runt 15-20 om vinteren, og de viser ingen forskjell i trivsel.

Uten at jeg er noen ekspert på området som omhandler stoffskifte, men jeg antar at 28 - 30 grader ikke er det mest ideelle for gullfisk.
Altså vil fisken få et kortere liv her enn i en temperatur som er lavere.
Oppfôring av gullfiskyngel er sikkert fornuftig i høyere temperaturer, men voksen fisk "trives" kanskje ikke like godt i lengden.

(Men her er det jo snakk om varianten av gullfisk som heter slørhale. De lever neppe så lenge allikevel...)
Gullfisker er ikke kaldtvannsfisker, de er eurythermal, som betyr at de trives ved mange forskjellige temperaturer, og dette støttes av practical fishkeeping.

En ekte kaldtvannsfisk vil ikke bare blekne og mistrives i varmt vann, det er ganske sannsynlig at den vil stryke med. Men mine gullfisker viste ingen forskjell i farge eller oppførsel ved høy temp enn ved lav temp, og jeg er derfor overbevist om at temperatur ikke er av stor betydning for dem.

Og jeg kan faktisk støtte mitt argument med linker og personlig erfaring, mens alle som sier at de er kaldtvannsfisker og høye temperaturer ikke er ideelle kun synser, uten å begrunne påstanden eller støtte den opp med linker.

De bare har bestemt seg for å tro det fordi det er det andre tror, og fordi det er det de alltid har trodd.
Plussmedlem
Det er ikke vanskelig å "finne linker" som sier at dette er en kaldtvannsfisk. (Da snakker jeg ikke om slørhaler, golfballer og andre oppdrettsvarianter.)
Du henviser f.eks. til PFC. Kan linke til denne siden jeg også. Her er gullfisk nevnt i sammenheng med andre kaldtvannsfisker og kaldtvannstanker.

Kan også linke til Wikipedia (ikke for at man kan stole 100 % på det som står på internett, men du ba om linker...).
Her står det at Carassius auratus er classified as a coldwater fish og ...a temperature range of 40 to 90 °F (4 to 32 °C) although they will not survive long at the higher temperatures.

Hvis man søker på "stoffskifte/metabolisme gullfisk" / "metabolism goldfish" så får du flere treff. Fort gjort å finne at mange ikke anbefaler høye temperaturer over lengre tid.
Vidar Alexander (også aktiv på AF) kommer med en anbefaling her.
Han har mye personlig erfaring skulle jeg tro.
Andre lidenskaplige gullfiskeiere melder også om det samme.

Så det er ikke noe problem å finne linker og personlige erfaringer som ikke er enige med ditt utsagn.

Derfor tror jeg fortsatt at gullfisk lever kortere i temperaturer rundt 30-tallet enn under 25 grader

(Jeg snakker fortsatt om "viltformen" av gullfisk, men jeg tror neppe slørhaler har det særlig godt i lengden rundt 30 grader heller.)
Siv H.
Hei I går var vi på butikken og kjøpte noen flere fisk til akvariet. Hvilken type slørhale er disse? Går de greit sammen med molly'ene vi har? Ang. molly'er, vi har kjøpt flere hunner enn hanner. Hannene stortrives i akvariet, men en del av hunnene dør nesten samme dag vi putter de oppi. Noen som har peil på hva det kan skyldes? Hvilken algespiser og sneglespiser vil dere anbefale til akvariet som går overens med temp. pH osv på de fiskene vi allerede har? Det er ca 390L.


Mollyene dør kanskje fordi du ikke har vendt dem nok til det nye vannet i akvariet.
Den beste måten å unngå at fisken dør er:
Posen du har fisken i som du har kjøpt av dyrebutikken setter du oppi akvariet og lar den flyte/henge der i ca 20 min, etter 20 min tar du en kopp med vann fra akvariet oppi posen med fisken i, og venter 15min, så gjør du dette igjen 2-3 ganger til, (Husk 15min mellom hver gang du tar i mer vann) når du er ferdig med dette, tar du en hov og tar fisken ut av posen for så å slippe dem ut i akvariet, ikke ta oppi vannet fra posen i akvariet, vannet kan inneholde bakterier eller sykdommer osv som kan forgifte den fisken som allerede er i akvariet.
Selvsagt kan fisken du har kjøpt også være syke, men det er iallefall mindre sjanse for smitte hvis du ikke har oppi vannet fra posen.

Ps:
* Det er bare bra at det er flere hunner enn hanner.
* Siamesiske algespisere er fine skapninger som kan gå godt isammen med fisken du allerede har... (husk å ha flere enn en)

Håper dette hjelper...

Mvh Aylaxana
Aylaxana
Mollyene dør kanskje fordi du ikke har vendt dem nok til det nye vannet i akvariet. Den beste måten å unngå at fisken dør er: Posen du har fisken i som du har kjøpt av dyrebutikken setter du oppi akvariet og lar den flyte/henge der i ca 20 min, etter 20 min tar du en kopp med vann fra akvariet oppi posen med fisken i, og venter 15min, så gjør du dette igjen 2-3 ganger til, (Husk 15min mellom hver gang du tar i mer vann) når du er ferdig med dette, tar du en hov og tar fisken ut av posen for så å slippe dem ut i akvariet, ikke ta oppi vannet fra posen i akvariet, vannet kan inneholde bakterier eller sykdommer osv som kan forgifte den fisken som allerede er i akvariet. Selvsagt kan fisken du har kjøpt også være syke, men det er iallefall mindre sjanse for smitte hvis du ikke har oppi vannet fra posen. Ps: * Det er bare bra at det er flere hunner enn hanner. :) * Siamesiske algespisere er fine skapninger som kan gå godt isammen med fisken du allerede har... (husk å ha flere enn en) Håper dette hjelper... Mvh Aylaxana


Takk for tips!
Joda, jeg har hørt når det gjelder molly'er bør det være minst to hunn på en hann.
Jeg vender alltid fiskene til akvariet før jeg putter de oppi, men det er første gang jeg hører om å ikke tømme vannet fra posen i akvarie så det er et flott tips å ta med videre.
Nå tror jeg likevel ikke det er problemet siden det kun er hunner som dør mens alle hanner berger.
Vi har hatt siamesiske algespisere før men likte de engentlig ikke så godt. For det første kjøpte vi tre stk til et akvarie som var alt for lite.... Og selvsagt, de slutte å spise alger etter en stund.

Flere tips mottas gjerne =)
Plussmedlem
Flisespikking
her er det snakk om å holde gullfisk i en til to grader varmere vann enn de optimalt skal ha. Det er på grensen til tullball å kverulere om temperaturforskjeller som er så små.
Men å holde de i vann som holder vesentlig høyere temp er nok uheldig for fiskene i lengden.
Helt enig Victor Det tenderer til hysteri fra brukere når man leser f.eks AF sin fiskebase re. korrekte vannverdier etc. Finnes mange innlegg på div fiskeforum hvor folk får panikk om verdiene/forholdene ikke samsvarer med basen(e). Det mange ikke tenker på er at disse anbefalte verdiene er basert på div målinger i biotopene på et bestemt tidspunkt. Det er utrolig store variabler gjennom et år som IKKE registreres.
Plussmedlem
Hvis du leser innleggene én gang til så ser du at diskusjonen angående temperatur gikk på om ca. 30 grader er like bra for Carassius auratus som en temperatur under 25 grader. Påstanden var jo at de trives like godt i 30 grader som ved 20. Den temperaturforskjellen er ikke liten.

Diskusjonen gikk ikke på om slørhaler kan gå i 25 grader eller ikke. (Det går nok utmerket selv om fiskebasen anbefaler noe annet til "viltformen".)
Såvidt meg bekjent stammer Carassius auratus fra Asia. Nærmere bestemt - Kina - (korriger meg om jeg tar feil). Tro du meg. Dette er ikke et klima som er kjent for kaldt vann. Myten rundt gullfisk som kaldtvannsfisk er hard å bekjempe. Arten er definert som en tropisk fisk. Hvis dette stemmer er det åpenbart at de tåler temp opp imot 30 grader helt fint
Denne fact sheet`en kan kanskje være interessant.
Plussmedlem

Jeg har sett den "factshhet'en" før.
Der står det ikke noe spesielt om temperatur, men det står:
This species naturally occurs in temperate waters of Asia.
Hva er "temperate waters".
Tror ikke linken din forsvarer utsagnet ditt.
Sonene er delt slik: Arctic, boreal, temperate, subtropical, tropical
Tror ikke du skal bekymre deg for gullfiskene dine, har 2 av samme sort og er sikker på at de hadde overlevd i en søledam.
Men måten de beveger seg på (ekstremt sakte og klønete) gjør at mange andre fisker ikke klarer å la være å nappe dem ihjel. Til og med den enslige båndtetraen min var på gullfisken konstant.
Hvis du er ute etter en nådeløs sneglespiser anbefaler jeg Syncrossus Beuforti
(Tigerbotiafam.) Sammenlignet med feks Praktbotia er denne i en annen liga.
Fisken har derimot mye aggresjon, men bare mot artsfrender.
Plussmedlem
Loomis
Hva er "[URLBLOCK1]"?

Linken ble ikke med i det opprinnelige innlegget. (Temperert vann 10 - 20 graderC.)
Linken er også interessant bl.a. med tanke på det som nevnes om at temperatur er en av de viktigste faktorene som har stor effekt fiskens helse og fysiologiske tilstand.

Slenger med en annen link fra omtrent samme sted som du linket når jeg først er igang
Both (koi and goldfish) are considered coolwater fishes.
Unlike most other ornamental fish, which are tropical, koi and goldfish are temperate species. Their optimum temperature range is about 18 to 24 °C, although they can survive at temperatures as low 0 °C and as high as 35 °C, especially if the temperature change is gradual (seasonal).
Temperatures outside the optimal range may suppress the fishes’ immune systems and cause decreased feeding and growth.


Gold fish are not tropical. Typically goldfish will survive in water temperature ranging from freezing to about 28 °C. They do much better in a cooler water temperature.

Som du kan se så er det andre som mener noe annet enn deg
Carassius auratus er vel da fortsatt ikke klassifisert som en tropisk art?
Og 30 grader er ikke anbefalt p.g.a. det jeg har uthevet.
Målet burde jo være å få fisken til å leve godt, ikke bare å "overleve".

Jeg er ikke ute etter å forsvare noen "myte", men vi er sikkert ikke enige allikevel

Plussmedlem
Det var jo ikke meningen å fyre til "forumkrig" her da. Det jeg mente var bare at Siv H. fra Melhus ikke trengte bekymre seg i forhold til temp mellom slørhalene og ancistrus. Skru varmekolben til en 24 og alle artene vil ha det fint. Inkludert slørhalene. Husk, de er tross alt karpefisker, avlet i Kina gjennom tusen år, og tåler en støyt. Jeg har sett gullfisk overleve alt fra frost til nikkelforgiftning. Så 2 grader tempforskjell i vannet går nok helt fint, Siv.
Viktor
Det var jo ikke meningen å fyre til "forumkrig" her da.


Ooops.. det var ikke min mening å starte noen forumkrig. Beklager om det ble oppfattet slik.

Loomis
Jeg er ikke ute etter å forsvare noen "myte", men vi er sikkert ikke enige allikevel :)


Enighet er vel ikke det viktigste. Forumet er vel til for å diskutere og komme med div meninger. Og om man er heldig, så lærer man kanskje noe nytt på veien
Plussmedlem
tender
[QUOTE=Viktor]Det var jo ikke meningen å fyre til "forumkrig" her da.

Ooops.. det var ikke min mening å starte noen forumkrig. Beklager om det ble oppfattet slik.
Hehe...
Viktor kan leite opp noen tråder angående diskus her på AF. Da kan han finne forumkriger
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap