Hvordan bygge opp så dammen blir i vater?

Hei!

Vi holder på å lage oss vår første lille dam, så vi er ganske 'grønne'.

Den er ikke i vater i det hele tatt, og må derfor bygges opp noe på langsida, spesielt på den ene sida, og en del på den ene kortsida.

Så, vårt spørsmål: hva skal vi bygge opp med??
Mannen min vil legge damduken rett i, og bygge opp etterpå med steiner inni duken, og stein og jord på utsida. Mens jeg leser på flere plasser at man skal bygge opp og få dammen i vater først, for deretter å ha duken i..
Hmm.. vi blir ikke helt enig i hvordan det egentlig skal gjøres.. ler..

Er det noen snille eksperter her som kan gi oss svar på hvordan det skal gjøres, og hva vi skal bygge opp med??


Tusen hjertelig!
Jeg ville gjort som du nevner. Bygd opp rundt slik det skal være før duken legges på plass.
Men som alltid er det vanskelig å gi gode råd når man ikke har sett noe. Ta noen bilder og lag gjerne noen skisser av hvordan dere tenker. Lettere å gi gode råd da.
Hei fiske-arne
Det eneste bildet vi har på stående fot er dette mobilbildet. Det er tatt før all massen ble ordentlig fjernet, men du får likevel en ide av hvordan formen ser ut og hva jeg mener. Det er en liten dam.
Du ser tydelig at det er høyre i bakkant og på kortsiden til høyre, og delvis foran. Mens kortsiden til venstre og resten av sida foran er lavere, og altså der det må bygges opp.
Jeg ville bygge opp med noe slags tykke flate heller el noe. Har ikke skisser, er ikke flink til å skissere.

Jeg vil bare ha noen tips om hva som er det beste, og vite om man skal bygge opp først el etterpå liksom.
Tja.. Kan du ikke kjøpe noe masse? Jord, sand el lign?
Bruk veiduk/hvit beskyttelseduk under gummifolien.
Bruk en Butyl gummiduk, MYE bedre og ikke så mye dyrere enn PVC
Mannen min har bestilt EPDM-folie og underduk. Fikk høre at det var det beste.
Regner med at det blir bra.. håper jeg hvertfall.
Jeg ville bygget opp med jord/sand, da stein helt inn til duken ikke er noe bra. Det vil gnage alt etter temperatur osv. Ting utvider og trekker seg sammen. Da kan det lett bli hull i duken.

Og da ville jeg bygget dette opp først. Formet dammen slik jeg ville ha den, for så å legge i duken til slutt. Det er kanskje det enkleste, også
Mine tips:
Grav dammen til formen og det vannspeilet du ønsker og ha + litt ekstra.
Grunen til at jeg mener litt ekstra er at iløpet av 2 år har kanter, siv og vannliljer grodd til og vanspeilet blir mindre.

Grov juster kanten , legg underduk .
Grunden til at underduk er viktig er fordi temperaturen i dammen svinger en grad eller to mellom dag og natt . Dette fører til en liten bevegelse i duken som igjen betyr slitasje i duk over 10-30 år dersom syntetisk duk ikke er brukt.

Legg folien og begynn fylling av vann.

Dra i duken mens vannet fylles. Lag små bretter til 1 stor , denne klemmes ned av vanntrykk og blir nærmest usynlig.

Når vannet er 20cm fra ønsket høyde stopper du fyllingen og justerer kanten

Så kommer det VIKTIGESTE som mange ikke tenker på..
Vannspeilet SKAL bryte mot stein ikke folie.
Derfor må du grave en god hylle/kant for stein 10-20cm under vannspeil.
Damduken legges under stein og brettes opp bak steinen, jord fylles imot ,
så kan folie og vannet kan fylles til ønsket høyde mitt på stein..

Det er alt for mange som sliter med å skjule folie som syntes som sort plastik over vann . steiner må balanseres på kanten og ser kunstig ut.
Og om et år har halvparten raset ned i dammen.

Bunndren er en smart løsning, men husk at vi har dyp frost sprengning
så dette må evt gjøres grundig.


Lykke til..

Mvh Øivind i Tropex
Øyvind.. ja, det var jammen utførlig og godt forklart!
Det skal jeg vise min mann så snart han våkner. Jeg fikk ikke sove, ligget og tenkt på dammen jeg.. ler.

Tusen hjertelig takk for god beskrivelse! Kjempebra!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap