Jeg har en gul honninggurami som har blitt mer slapp de siste 4-5 dagene. Den spiste mindre og mindre og nå tar den nesten ingenting selv om det flyter rett foran munnen hennes. Den har dessuten blitt veldig mager, beveger seg stort sett sakte og står ofte hele nede på bunnen. I kveld la den seg også halveis ned på bunnen og jeg var sikker på at den skulle dø, men litt senere svømte den sakte opp til overflaten igjen. I går kveld hang det en tynn rød (og litt hvit) en cm lang tråd fra baken, men den er borte nå.
Jeg har hatt fisken i et halvt år og den er fullvoksen så jeg tipper at den nok er ca to år gammel, men det vet jeg altså ikke.
Jeg har ellers 9 ancistrus (alle under 5 cm) en knurregurami og to andre honningguramier, en hann og en hunn, som forøvrig begge brukte å jage den syke fisken litt før den ble syk. Hunnen jaget henne mest, men det var ikke så mye. Ingen av de andre fiskene har endret atferd.
Halvparten av ancistrusene fikk jeg for en mnd siden (og de skal ut igjen i løpet av sommeren).
Jeg har et 54 liters Juwel akvarium som jeg har hatt siden august 2008, med original pumpe. Jeg skifter 10 liter vann en gang i uka og renser filteret ca en gang i uka også.
Vannverdiene er pH: 6.3 GH: 7.0 KH: 6.0, og temperaturen har steget fra 25 til 28 grader i denne varmen de siste dagene. Men tror ikke det er noen sammenheng her. Men jeg vet jo ikke.
Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har prøvd å lese om sykdom her på akvaforum, men jeg finner ikke noe som passer helt. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.