Bør guppy medisineres uansett?

Har en gul guppy hunn som jeg har hatt siden begynnelsen av januar.

Hun er den eneste guppien jeg har som er kjøpt på Aquamania, og den eneste av de første guppiene jeg kjøpte som har levd så lenge. Hun er fortsatt rund og god, og spiser godt.

Ingen hann i karet.

Hun var derimot gravid da jeg fikk henne. Tre yngel har vokst opp, en hann og to hunner. De går sammen alene for å holde fargene rene og en av hunnene har nå fått yngel.

Jeg vil gjerne bevare denne stammen. Men synes avkommene (1. generasjon) er tynne og skrantne. Hunnene har gått med andre guppihunner før jeg satte inn ham, og jeg er redd de er smittet av innvollsorm/parasitter.

Bør jeg medisinere hele kullet og foreldrene for sikkerhets skyld. Og i tilfelle med hva?
ETter at ancistrusen i dette karet hadde lang, tynn, hvit, tom avføring, som jeg har lest her på forumet tyder på innvollsorm, medisinerte jeg med Tremazol.

Ancisitrusen døde av kuren. Men den har skrantet en stund og var nok veldig svak.

De tre guppiene frisknet umiddelbart til etter kuren. Yngelen tok jeg ut før kuren. De er bare tre dager gamle. Går i eget yngelkar med innkjørt filter.

Brukte 3 ml i en 63 liter. Ventet seks timer og byttet 80 prosent av vannet. Satte inn kullfilter. Holdt lyset slukket under kuren og natten og dagen etter.

Da jeg kom hjem fra jobb så det ut til at de spiste for første gang på lenge og i kveld hadde to av dem normal bæsj - som jeg heller ikke har sett på lenge fra disse to.

Målte vannverdiene kveld.

No3 er 12,5. Det kan vel tyde på at i hvert fall de nitratproduserende bakteriene i filteret har overlevd, eller?

NH4 og NO2: 0, men ventet ikke annet med nesten bare "rent" vann.

Hvis dette går bra, kjører jeg Tremazol-kur på yngelen også når de vokser til litt.
Noen som har erfaring med å kjøre Tremazol-kur på guppy preventivt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap