"konkuranse" hva ville DU puttet oppi dette karet.

Etter å ha satt opp 375 Literen etter flytting har jeg gått tom for ideer.
per dags dato ser karet slik ut (bildet). Det skal beplantes sparsommelig med noe valesineria eller liknende på venstre side. i midten og på høyre side skal det være noen lave robuste planter som jeg ikke har bestemt meg for enda.

Tanken med karet er at det skal være luftig og "vedlikeholdsfritt"

Konkuransen lyder som følgende:

Hvilke fisk/dyr vil DU ha puttet oppi dette karet?

kriterier:

Fiskene/dyrene må mache hverandre i vannkvalitet
Greie å få tak i på det private markedet
Fiskene må komme fra et geografisk avgrenset område ( samme elv, jungel, land eller verdensdel.)
Ikke så alt for høy prisklasse pr.fisk (det er litt kjedelig når strømen ryker og du er på ferie).
ikke Malawi eller Tanganyika (been there done that)

Jo mer gjennomtenkt og seriøst forlaget er jo mer seriøst vil jeg vurdere det.

Det er alltid fint med latinske navn og/eller bilder.


Premie: Honour and Glory

Jeg ville kanskje vurdert et Sør-Amerikansk tema, både når det gjelder planter og fisk, hehe (ingen overraskelse at jeg ville gått for Sør-Amerika)

Hva med å bytte ut vallisneriaene du tenkte å ha til venstre (som ikke er sør-amerikanere) med en slank og smalbladet type Echinodorus (fra riktig kontinent)...? Jeg foreslår gjerne Echinodorus uruguayensis, en plante som blir ganske lang, og har smekre lett bølgete bladkanter. Ikke se på bildene i plantebasen, de viser ikke hvordan den ser ut etter tid under vann (de viser en emersed form for blader, dvs den er dyrket på sump, ikke i akvarium)
Når den er vokst til overflaten i et akvarium, legger den bladene utover og danner nesten "et tak" bortover (avhengig av hvor høyt det akvariet er). Fra tid til annen kan det hende man ønsker å krympe den litt om den blir for lang eller for stor. Da fjerner man enkelt de eldste og lengste bladene med jevne mellomrom, og planten kvitterer da med nye blad hvis man i tillegg gir den en gjødseltablett i forbindelse med lukingen. Mine eksemplarer blomstrer og blomstrer, og har gjort det i månedsvis Stadig nye, lange blomsterstengler skyter opp over vann, og så stikker den opp fra armaturet og blomstrer med hvite små blomster (den kan ikke blomstre under vann).

Du finner også Echinodorus quadricostatus i samme plantefamilie, men den blir bare 10-20 cm høy. Passer jo fint for dine planer til høyre i karet?

Lurer på om jeg skal overraske alle her *knis* og foreslå en gruppe Corydoras i karet? Hehe Det må du jo bare ha! I tillegg kan jeg foreslå et par av dvergciklidene Apistogramma. Det finnes mange arter å velge mellom, det enkleste er nok å velge utifra tilgjengelighet; en av de som er mest vanlige i handelen. Apistogramma macmasteri, A. cacatuiodes eller A. borelli, flotte alle sammen. Og i et såpass stort kar som 375 liter, tror jeg at du kan driste deg til mer enn bare et par, du kan sikkert ha to, evt trio istedenfor par.

Sett gjerne inn en stim med en liten Nannostomus-art også, de befolker øvre vannlag i motsetning til Apistoene og Coryene som befinner seg nederst i karet stort sett.
Takkar for bra forslag.
Du satte malen for hvordan gode forslag skal se ut

Corydoraser er sjef bunnfisk. Om man velger Søramerika som tema har man jo fryktelig mye å velge mellom.

dette kan bli spennende.
Akvarie
du har fått gode tips .men jeg ville i hvert fall hat et par forskjellige boitaer
Hvis du kontakter Tom C så har han mange typer viltfanget apistogramma, der kan du sikkert få mange tips ang hvilke du burde velge.
Han er og flink med Nannostomus. (hvis jeg husker riktig).

Det er så mange typer corydoras, så her er det bare å velge og vrake blant mange flotte arter.

En annen ting du kan gjøre er å gå for asiatisk, der er det utrolig mange flotte farger og arter. Både blant planter og fisk.

Selv om du har et så stort karr ville jeg gått for små arter, på den måten vil karret se enda mere ut som en biotop istedet for en oppsamlingsplass for fisk.
Da kan fiskene få plass nok til lage seg revir og utfolde seg naturlig.

Lykke til med et flott prosjekt.

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap