Syk rød zebra, mulig døende, hjelp!

Har et 240 liters kar med malawi

- Hvordan fisk er det?
Den minste av to Rød Zebra hanner
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har ikke hatt den lenge. En mnd siden jeg kjøpte dem kanskje
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
2+4 Rød Zebra (to hanner inkludert den syke)
2+4 Hogni
1+3 Auratus
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Alle fiskene kom gradvis da jeg satt opp malawikaret (godt innkjørt)
1 uke: auratus
2 uke: rød zebra
3 uke: hogni
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
240 liter akvarium med EHEIM PRO II til 600l og Hydor Koralia 3 powerhead
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
GH 8.3, bytter 1/3 vann, en gang i uka
-Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Oppdaget det for 3 dager siden
1. dag: Oppdaget at den minste hannen var mye skjult, den kom frem til fôring men gjemte seg like etterpå (bildene er fra denne fôringen)
2. dag: Så ikke Zebraen i det hele tatt, heller ikke til fôring
3. dag: Så Zebraen halvveis inne i en hule og trodde den var død. Tok hoven borti og oppdaget at den levde. Så da at den hadde mistet mye av skjellene på kroppen og at finnene nesten var borte. Den ble veldig jaget av den største Zebrahannen og orket nesten ikke å svømme bort. Lå til tider opp ned i vannet eller vannrett nedover når den ble jaget. Fikk ikke tatt noe bilde av den i dag før den forsvant inn i en hule igjen.
De andre fiskene i karet oppfører seg helt normalt og spiser som de pleier

Lurer på om dette kanskje kan være parasitt da fiskene til tider klør og gnir seg mot sand og stein men har ikke oppfattet dette som febrilsk kløe.

Jeg er ganske fersk på malawi, har som sagt bare hatt det i en drøy måned så håper noen her inne kan gi meg noen svar. Jeg lurer på om jeg bare skulle ta livet av den eller om det er noen håp for den evt ta den ut i et karantene kar. Jeg har en 60 liter jeg kan bruke men har ikke en innkjørt pumpe så da er jo faren der for nitritt. Er det bedre å avlive den og la zebrahannen være den eneste sjefen i karet eller hva burde jeg gjøre? Og ikke minst, er det noen som gjenkjenner symptomene opp mot en evt sykdom og behandling?

Jeg vet bildene er dårlige men det var det beste jeg fikk til på det lille minuttet den var fremme

Tusen takk på forhånd for svar og hjelp!
Hei
Fant du ut hva det var som feilet fisken. Har samme på Acei fiskene mine, la inn spørsmål og bilde her i går.....
Hei på dere
Må først si at jeg ikke er ekspert på sykdom, men synes det ligner mye på problemene jeg har hatt med mine malawi.
På Zebraen synes jeg det ser ut som biteskader, og spesielt med tanke på at det er to hanner i karet, og karet ikke er større. Ser for meg at sjefen terroriserer offeret som ikke kommer unna, men må gjemme seg i steinene i stedet.
Som jeg skrev til Pelle: Biteskader blir gjerne bare sånne hvite felt og ikke åpne sår, men det er nok til at fisken blir apatisk og stresset i hjel.
Se f.eks bilde i innlegg 5 her: Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde!. Ligner det? Hvis det gjør det så bør vel den syke ut og få komme seg igjen, men problemet vil oppstå på nytt hvis den blir sluppet tilbake.

Hvis det ikke er biteskader så kan det være parasitter eller bakterier, eller for mye nitrat.
Uansett så kan det være lurt med noen ekstra delvannsbytter. Ofte god førstehjelp mot det meste
vel jeg tok endel bilder av den, det endte med at jeg avlivet den.. jeg kan godt legge de ut på sykdomsforumet. den ble rett og slett mishandlet til døde av den andre store zebra hannen min når jeg var borte en lang helg
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Osnes
Reklame for plussmedlemskap