Valg av akvarie

Jeg har tenkt å kjøpe meg et 100-110 liters akvarium, men er usikker på merke.

I dyrebutikkene jeg har sett i til nå har de hatt et Juwel Rekord 110 til litt ca 2000, da med pumpe, lys og det hele. Er dette et ok akvarium for nybegynnere, og er det lurt å kjøpe akvarium med utstyr fra før, eller bør jeg kjøpe det selv? Kjenner jeg er litt automatisk skeptisk til sånne "pakkeløsninger", men jeg har jo ikke peiling egentlig. :P

Har jo hørt mye bra om Akvastabil, men er det verdt å bruke penger på som førsteakvarium? Når jeg flytter ut om et år og får plass kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe et større uansett.

Hvis noen vet om andre akvariemerker som selger ca 100-110 liter, maks 80x50cm i grunnflate, så er jeg åpen for det og. Møbel-akvarium skal jeg ikke ha.
Med juwel får du det du betaler for. det innvendige filteret passer perfekt for nybegynnere, og kan lett modifiseres hvis du føler for det senere.

Anbefales, jeg har to stk. juwel, et 180, og en 450. kjempefornøyd.
Hei.

powerheadene som følger med er for svake synes jeg. Skal du ha en malle eller to trengs det mer sirkulasjon.
Men som et startkit er det et ok valg. Har 110l rekord og et 180l rio og er godt fornøyd.
KRB
Hei. powerheadene som følger med er for svake synes jeg. Skal du ha en malle eller to trengs det mer sirkulasjon. Men som et startkit er det et ok valg. Har 110l rekord og et 180l rio og er godt fornøyd.

Jeg skal sannsynligvis ha maller. Da lønner det seg kanskje ikke...?
Er det SÅ kjedelig å hjelpe nybegynnere? :P

Jaja. Noen som orker å svare meg på hva jeg må putte oppi karet for å få nok sirkulasjon til maller da?
For å få mer trykk i gjennomstrømmingen kan du kjøpe en kraftigere pumpe. Juwelfiltrene kan oppgraderes opptil 1500l/t såvidt jeg vet og det burde jo være brukbart i en 110-liter? Alternativt kan du kjøpe et ekstra pumpehode/powerhead for å øke sirkulasjonen i karet, men ikke gjennom filteret...
Juwel pumpene kan lett oppgraderes, selv har jeg kjøpt 1500l/t powerhead, til mitt 450l. filter og byttet ut alt innholdet, og kjøpt biostein og blåsvamp isteden. Da kan jeg ha ganske stor belastning, jeg forer veldig hardt for tiden, har voksende leopoldi. og jeg har ingen problemer. så lenge jeg bytter vann 1 gang i uken.

I mitt 180l. kar, tok jeg powerheaden som kom i fra 450l. og der har jeg bare byttet ut nitratsvampen med biostein, og det karet har veldig fint og klart vann, da det ikke blir foret så masse.

Hvis du skal ha hovedsaklig algespisende maller, kan du nøye deg med å oppgradere powerheaden, så har du et godt nok filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap