Sol.... varme.... 30 grader!!!! -.- (side 2)

Hei,jeg lurer litt på dette med for varm tempratur i ferskvanns akvariet. I løpet av går kveld/ natt til idag så mistet vi en vifte reke. Er ikke helt sikkert om hva som kan ha skjedd,litt teori ang det mellom meg og min samboer og det er at enten er det for varmt eller så fyller vi fort i med kaldt vann på få min. Ikke mer enn ca 1 min per 1grad. Burde vi vente med å fylle i etter det har gått ned en grad og så fylle igjen og så vente? noen forslag noen? eller tapper vi for lite vann med at det er 29.9 grader når vi har latt det stå over natten etter at vi målte tepraturen når vi var ferdig å fylle på med kaldt vann. Da er tempraturen nede i 26 ca. Og kan lys fra amaturet ha en innvirkning på varmen? det er en juwel 350l hjørne akvarie. Takker for svar for dem som har noen råd å gi oss.
Lyset vil helt klart bidra til å varme vannet. Hos meg med et resusnkar på 170liter så utgjør det ca 2 grader nå i sommervarmen (3x24W). Kompenserer med å la foringslokket stå åpent. Ikke lurt dersom du har fisk som kan hoppe ut. noe jeg ikke har. For rask endring av temperatur kan gi fisk/reker sjokk. Ikke sikkert derfor den døde, men det er mulig.

Sett en vifte mot akvariet, og ha lyset på i kortere perioder. Burde hjelpe godt på.




-Tim
Inaktiv bruker
jeg tror dere skulle opplevd sverige forrige uke, tror ikke en eneste akvariefisk hadde overlevd det der:S

det var 38 i skyggen, og til og med i matkjelleren var det som ei bastu:S

heldighvis er fiskene mine veldig tolerante for varme, å klarer opp til 41 varmegrader uten problemer
Skal prøve å ha lyse av. vi har ingen fisk som kan hoppe,heller mer bekymbret for en pus som er helt tyssete og syns det er spennende. men vi passer på. håper det vil hjelpe på. Takker for svaret
vegar haugerud
jeg tror dere skulle opplevd sverige forrige uke, tror ikke en eneste akvariefisk hadde overlevd det der:S det var 38 i skyggen, og til og med i matkjelleren var det som ei bastu:S heldighvis er fiskene mine veldig tolerante for varme, å klarer opp til 41 varmegrader uten problemer:)


Vær så snill å si åssen fisk det er? Sånt har jeg leita LENGE etter!
Inaktiv bruker
det er yndlingsarten min(oreochromis mossambicus).
dette er en veldig spesiell art, som er munnruger, klarer vann fra 4 grader å helt opp til 41 grader.

veldig robust og seiglivet, men også veldig god matrett har jeg hørt
bare å ta turen hit så kan du få kjøpt deg et leksparr
De der var jo skikkelig pene. Hvor fort vokser dem? Har bare 170 liter en stund til. Blir de for store i løpet av ett år?



-Tim
Inaktiv bruker
nja, spørs egentlig, de unge kan være i 170 liter i et års tid, men trenger minimum 375 liter per hann, så anbefaler en hann på mange hunner

de er ikke så veldig populære, for hunnene er bare grå, men hannen har de flotteste leksdrakter om den trives, det normale er blåsvart, men min har blåsvart med et kraftig skjær av grønt men den vil jeg ikke kvitte meg med..

men har mye småfisk av dem da, nærmer seg 6 cm nå, kommer du om en måned kan det hende de er store nok til å se forskjell på
Du bor nok for langt unna. Får høre om en av de lokale butikkene eventuelt kan skaffe et ungt par.



-Tim

vegar haugerud
det er yndlingsarten min(oreochromis mossambicus). dette er en veldig spesiell art, som er munnruger, klarer vann fra 4 grader å helt opp til 41 grader. veldig robust og seiglivet, men også veldig god matrett har jeg hørt;) bare å ta turen hit så kan du få kjøpt deg et leksparr;)


Jeg har bare 90 liter..
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap