Malawi vs golden nugget.

jeg skal starte opp et nytt kar på ca 250l i dette skal jeg ha 2 stk Golden nugget og X antall malawi fisk. jeg lurer på om dette går når verdiene er :

malawi :
Temperatur: 23-28o C
PH i vannet: 7.5 - 8.6
GH (Hardhet): 10 - 30o dH

Golden nugget:
Temperatur: 25-30o C
PH i vannet: 6.0 - 7.8
GH (Hardhet): 0 - 10o dH
vel nå er jeg av dem som mener at i et malawi kar skal man kun ha malawi for optimal levevilkår. Man KAN ha mye annet i et malawikar også men det vil da være å tvinge noen fisker til å overleve i stedet for å leve. Men det finnes mye morsomt man kan ha i malawikar som går utover akkurat malawifisken. Hva med Malawi Squeaker Jeg vet det finnes også malawikrabber, malawisnegler, malawiål og malawimuslinger, så det er nok å velge mellom av "andre beboere" til malawikar enn å tvinge oppi andre arter som ikke trives optimalt i karet pga vannverdiene. Se karet til Richard82 for bilder
Ofte så er det sånn at forskjellige arter kan gå sammen hvis man tenker bare på vannverdiene, men det kan bli problemer av andre årsaker.
Forskjellig kroppsspråk, territoriell adferd, agressivitet under lek osv kan gjøre livet surt for fiskene fra forskjellige "planeter".
Jeg har ikke hatt Golden nugget selv, men i følge profilen så skal den ha mye mat tilgjengelig og trives best med fisk som holder seg oppe i vannsjiktene.
De fleste malawier holder seg mye langs bunnen, og de blir matvrak og lett syke ved feil fòring.
En annen ting er at de forskjellige malawiartene har forskjellig adferd. Noen er rolige, men de fleste er "hyper". Så det spørs hvilke du tenker på også.
Jeg har ancistrus med mine malawi pga rødalger som malawiene ikke spiste. Ser at det ikke er ideelt fordi mallene blir tapere i kampen om maten de får, og yngel de får blir spist av ciklidene. Ellers går det greit synes jeg.
Så det beste er å ikke ha noen andre arter sammen med malawiciklider (spesielt mbuna-gruppen) av flere årsaker, inkludert at det blir vanskelig å ha vannverdier som passer begge.
Vet ikke om du ble noe klokere nå, men dette var bare noen tanker fra meg

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap