Am-top utvendig filter

tror jeg skulle satset på Eheim pumpe eller Fluval, men det er for sent nå :o(

det var ingen skikkelig bruksanvisning på pumpa, så jeg fikset etter beste evne.

Filtermateriale: keramiske rør, 2 stk svamper og zeolitt.

Jeg hører mye om og men og å bytte ut filtermateriale, bør jeg bytte ut filtermaterialet jeg har i pumpa? (det er nå gått over 6 mnd siden jeg kjørte inn filteret, skal jeg da bytte ut zeolitten eller de keramiske rørene (står jo det på pakninvsvedlegget) ???

Stemmer det at de keramiske rørene skal være på toppen?

dvs slik: på toppen er de keramiske rørene, i midten de to svampene og i bunnen zeolitte ????


Jeg kjenner ikke til oppbyggingen av am-top-filtrene, men jeg synes det høres ut som om du har medium med lite biologisk kapasitet. Er de keramiske rørene glatte eller ruglete? De ruglete gir mer biologisk filtrering. Etter min mening så er det ikke nødvendig å bytte ut annet filtermateriale enn filtervatt og eventuelt svamper om de blir misformet selv om det er anbefalt på paktningene. De ønsker vel å få solgt mest mulig

Selv har jeg Fluval-filter, men har byttet ut innholdet med Eheims filtermasse, Ehfi-substrat pro. Det har gitt meg mye bedre filtrering og det er nå sjelden nødvendig å rengjøre filtrene. Kan derfor anbefale dette om du har lyst til å bytte ut i filteret ditt. Det er derimot veldig viktig at du ikke bytter alt på en gang, men tar litt etter litt over flere måneder.
celia
Stemmer det at de keramiske rørene skal være på toppen?


De keramiske rørene er nok det som populært kalles makaroni. Disse skal ligge i bunn av filteret. Hovedoppgaven til makaroni er å spre vannet mest mulig. De har en viss biologisk effekt, men ikke så mye. Spesiellt hvis de er glatte. Ikke bytt ut filtermedium. Gi det kun en enkel rens når vanngjennomstrømningen er merkbart redusert
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap